Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Wat zijn de kansen van de reissector in de arbeidsmarkt?

Wat zijn de kansen van de reissector in de arbeidsmarkt?
Wat is het imago van werken in de Nederlandse reissector? In de sector zelf wordt de afwisseling van het werk hoog gewaardeerd. Nog niet alle potentiële medewerkers hebben dat in de gaten. Met heel veel communicatie op verschillende kanalen wil Esther Gathier manager van Reiswerk dat gat dichten.

Reiswerk heeft in samenwerking met Sparkey, het HR-onderzoeksteam van Motivaction International B.V., een imago-onderzoek uitgevoerd naar werken in de reissector. Het onderzoek, dat werd uitgevoerd onder de Nederlandse beroepsbevolking én medewerkers uit de reisbranche, biedt waardevolle inzichten die de positie van de reisbranche op de arbeidsmarkt kunnen versterken. Er komen mooie uitdagingen uit naar voren, waar het werk van Reiswerk perfect op aansluit. Het arbeidsmarktfonds zet zich in om de aantrekkelijkheid van de sector te vergroten en daardoor nieuw talent aan te trekken en te behouden.

Uitgebreide mogelijkheden nog onbekend

Uit het onderzoek blijkt dat een deel van de beroepsbevolking (45%) geen duidelijk beeld heeft van de carrièremogelijkheden in de reisbranche. Al lijkt het percentage hoog, ligt dit in vergelijking met andere branches rond het gemiddelde. De eerste associatie die men heeft, is vaak ‘reisbureau’, en functies zoals reisadviseur en reisleider zijn het meest bekend. Natuurlijk zijn er veel meer carrièremogelijkheden binnen de sector, zoals marketeer, productmanager en klantenservice, die bij het bredere publiek nog te weinig bekend zijn.

Waar kunnen werkgevers op inspelen?

Medewerkers in de reisbranche zijn vooral te spreken over de prettige werksfeer, de afwisseling in het werk en de inhoudelijke diepgang van hun taken. Maar liefst 81% vindt het werken met reizen het leukste aspect van hun baan, gevolgd door het blij maken van mensen (67%). 

Ook de Nederlandse beroepsbevolking ziet afwisselend werk, de mogelijkheid om iets voor anderen te betekenen en een fijne werksfeer als kenmerken van een carrière in de reisbranche. Deze inzichten bieden werkgevers uitstekende kansen om potentiële medewerkers enthousiast te maken voor de sector.

De verbeterpunten

Tegelijkertijd zijn er ook verbeterpunten waarop de sector kan inspelen. Hoewel er soms het beeld bestaat dat werken in de reisbranche gepaard gaat met een laag salaris, onregelmatige werktijden en veel reizen, blijkt dit in de praktijk vaak niet zo te zijn. Veel functies in de reisbranche kennen bijvoorbeeld geen frequente reisbewegingen of wisselende werktijden. Dit biedt ruimte om deze misvattingen weg te nemen en de voordelen van de branche beter te communiceren. Daarnaast zien huidige medewerkers kansen voor verdere verbetering, zoals een nóg aantrekkelijker salaris en meer duidelijkheid over doorgroeimogelijkheden. Een kans voor werkgevers om gericht aan de slag te gaan met het versterken van hun (secundaire en tertiaire) arbeidsvoorwaarden en daarmee hun aantrekkingskracht op talent verder te vergroten.

Esther Gathier over positie sector in de arbeidsmarkt

"Dit onderzoek geeft ons waardevolle inzichten in hoe werken in de reisbranche wordt gezien en ervaren," zegt Esther Gathier, manager van Reiswerk. "Met deze kennis kunnen we beter inspelen op de behoeften en verwachtingen van zowel huidige als potentiële medewerkers, en zo de reisbranche als aantrekkelijke werkgever nóg sterker positioneren."

Van de gehele beroepsbevolking overweegt 28% een carrière in de reissector. Dit biedt enorm veel kansen! Vooral voor mensen tussen de 25-34 jaar, vaak woonachtig in stedelijke gebieden, is de reisbranche interessant vanwege het avontuur, de afwisseling en de mogelijkheid om mensen blij te maken.

"Bijna de helft van de potentiële werknemers (44%) ziet wel functies in de reisbranche die aansluiten op hun kwalificaties, en 43% denkt dat een specifieke opleiding nodig is. Een kans voor Reiswerk om via gerichte arbeidsmarktcommunicatie de veelzijdigheid van de sector en de carrièremogelijkheden, ook zonder toeristische opleiding, nóg meer onder de aandacht te brengen", zegt Gathier. "Met onder meer interviews, podcasts, vlogs, video's en de website www.baanindereiswereld.nl belichten we de talloze mogelijkheden die de sector biedt."

De uitgebreide resultaten van het onderzoek kun je hier downloaden: www.reiswerk.nl/arbeidsmarktonderzoek

Stichting Reiswerk is het samenwerkingsverband van branchevereniging ANVR en de vakbonden FNV en CNV en houdt zich bezig met arbeidsmarktontwikkeling, opleiding en employability en voorlichting over arbeidsvoorwaarden en de cao in de reisbranche. Dit alles met als doel te zorgen voor voldoende toekomstbestendige, gekwalificeerde medewerkers.

 
Trefwoorden: reizen, arbeidsmarkt, werk, carriere, onderzoek, ondernemen, management

CELTH



||| Nieuws |||

19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.