Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Groot zichtbaar protest tegen btw-verhoging

Maatschappelijke rekening hangt van Museum Escher in het Paleis

Groot zichtbaar protest tegen btw-verhoging
Kassabon als protest tegen btw-verhoging. Foto: CPNB.
Tot op het laatst vecht een brede coalitie met onder meer logies tegen de btw-verhoging naar 21 procent. Dat zal voor Prinsjesdag van weinig invloed zijn. De btw-verhoging is meegenomen in de nieuwe plannen van de regering die vandaag officieel naar buiten komen.

Een breed bondgenootschap van organisaties uit de cultuur, sport, evenementen, media, boeken en logies voert vandaag actie tegen de btw-verhoging. Aan twee locaties in Den Haag die door de btw-verhoging worden getroffen, op en nabij de koninklijke stoet, wordt tijdens het langstrekken van de koets een ‘kassabon voor de samenleving’ uitgehangen. Vanaf het dak van museum Huis van het Boek en museum Escher in het Paleis wordt in het bijzijn van ervaringsdeskundigen en politici een twintig meter lange banier uitgerold waarop iedereen kan zien wat de financiële gevolgen van de btw-verhoging zijn.

Op de vroege ochtend van Prinsjesdag maakt een brede vertegenwoordiging van experts en ervaringsdeskundigen in het bijzijn van pers en politici een statement bij het uitrollen van de kassabon: stop de btw-verhoging. Tijdens dit moment om 8.10 uur voor het Huis van het Boek zijn onder anderen aanwezig: Splinter Chabot (schrijver), Marit Bouwmeester (zeilster), Natascha van Grinsven-Admiraal (directeur ADO Den Haag), Jan Akkermans (hotelier), Jefferson (artiest) en Thomas Bruning (algemeen secretaris NVJ). Politici Rob Jetten, Mohammed Mohandis en Ines Kosti? zullen hierbij ook aanwezig zijn. Even later wordt tijdens het langstrekken van de koets eenzelfde kassabon uitgerold vanaf het dak van museum Escher in het Paleis.

Negatieve gevolgen voor alle Nederlanders

De voorgenomen btw-verhoging zal grote negatieve gevolgen hebben voor het welzijn en de welvaart, leesvaardigheid en werkgelegenheid van Nederlanders, waarschuwen de initiatiefnemers van de actie. Astrid Weij, directeur van Kunsten '92 en een van de initiatiefnemers van het bondgenootschap #geenhogerebtw, stelt: ‘Iedere Nederlander zal de btw-verhoging voelen in zijn portemonnee. Of je nou van musea houdt, concerten bezoekt, sport beoefent, boeken leest of een abonnement hebt op een krant: alles wordt duurder. Dit zal ertoe leiden dat mensen noodgedwongen afhaken, terwijl deze zaken juist bijdragen aan ons welzijn.’ Weij benadrukt dat de btw-verhoging de financiële positie van vele sectoren ondermijnt. ‘Op de lange termijn zal dit de samenleving veel meer kosten dan het oplevert. Met deze actie willen we laten zien hoe groot de impact van deze maatregel kan zijn voor ons allemaal.’

Mensen moeten noodgedwongen afhaken

De maatregelen in het algemeen en de btw-verhoging in het bijzonder zullen vooral de middenklasse en mensen met een kleine portemonnee raken. Uit een economische analyse blijkt dat de btw-verhoging zal naar verwachting leiden tot 1,5 miljoen minder bezoeken aan festivals en 900.000 minder bezoeken aan podiumkunsten. Er zullen ieder jaar 4 miljoen boeken minder verkocht worden en 150.000 mensen zullen hun abonnement op de bibliotheek opzeggen. 

De Rijksoverheid gaat ervan uit dat de verhoging van het btw-tarief op sportbeoefening ertoe leidt dat minstens 500.000 Nederlanders stoppen met sporten. Daarnaast verwacht 82% van de zzp’ers in de cultuur- en mediasector dat de btw-maatregel hen gaat raken in hun inkomen. Nieuwsorganisaties verwachten dat honderdduizenden Nederlanders hun abonnement vaarwel zeggen. 

De overheid zelf gaat ervan uit dat de btw-verhoging van logies gaat leiden tot een afname van logies met 6,75%, dit betreft dan 4,2 miljoen minder overnachtingen in Nederland. De tegenstanders wijzen erop dat de prijsverhoging ertoe kan leiden dat grote groepen noodgedwongen afhaken met alle maatschappelijke gevolgen van dien, zoals afnemende gezondheid en afname van leesvaardigheid.

Deelnemende organisaties

KNVB, NOC*NSF, Koninklijke Horeca Nederland, Kunsten ’92, De Creatieve Coalitie, Stichting CPNB, NDP Nieuwsmedia, Platform Ondernemende Sportaanbieders, Vereniging van Evenementenmakers VVEM, BAM! popauteurs, CultuurConnectie, De Akademie van Kunsten, De Alliantie van Evenementenbouwers, De Federatie Auteursrechtbelangen, De Nederlandse Vechtsportbond, De Nederlandse Vereniging van Journalisten, De Popcoalitie, De Zaak Nu, ENCORE, Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie, Erfgoedplatform, FNV Horecabond, Federatie Beeldrechten, Federatie Creatieve Industrie, Federatie Cultuur, Goede Doelen Nederland, KVGO, Koninklijke Boekverkopersbond, Koornetwerk Nederland, Kunstenaarsvereniging Sint Lucas, Kunstenbond, Mediafederatie, Museumvereniging, Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK), Platform ACCT, Supporterscollectief, Taskforce Culturele en Creatieve Sector, VNJJ, Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals VNPF, VOB, VTTE Vereniging Technisch Toeleveranciers Evenementen, VVTP, Vereniging Rembrandt, Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD), VvNO.

Trefwoorden: btw, logies, hotel, overnachten, economie, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Exclusief voor leden
ZooParc Overloon opent nieuw expeditiegebied Ngyuwe
ZooParc Overloon heeft vandaag het langverwachte expeditiegebied Ngyuwe geopend voor abonnementhouders. Dit nieuwe deel van het park staat volledig in het teken van Tropisch Afrika en is vanaf 11 juli toegankelijk voor alle bezoekers.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
04/07/25
Nieuwe fietsroute rond het IJsselmeer met veerverbindingen
De veerverbindingen tussen Enkhuizen, Stavoren, Urk en Medemblik zijn voortaan onderdeel van de fiets- en wandelnetwerken van Noord-Holland, Friesland en Urk. Dit maakt het eenvoudiger om recreatieve routes over het IJsselmeer te plannen.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.
04/07/25
Exclusief voor leden
Opening nieuwe camperplaats in hart van Emmen
Emmen verwelkomt camperreizigers met een gloednieuwe camperplaats aan het Westeind.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.