Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Groningen maakt excuses aan andere destinaties

Groningen maakt excuses aan andere destinaties
Campagne onder meer in Amsterdam. Foto: Marketing Groningen.
De ringweg van Groningen is na jaren van hard werken eindelijk voltooid. Marketing Groningen haakt in op die gebeurtenis met een excuus aan andere toeristische bestemmingen dat het wel eens een stuk rustiger kan worden bij de concurrentie.

Deze mijlpaal zorgt ervoor dat Groningen nog beter bereikbaar is voor iedereen, zowel binnen als buiten de provincie. Het is een project waar de Groningers enorm trots op zijn en waarvan ze weten dat het de stad en regio veel goeds zal brengen.

Maar met de komst van de verbeterde infrastructuur komt ook een onvoorziene 'bijwerking': Groningen zal nu meer bezoekers trekken dan ooit tevoren. De prachtige stad, die bekend staat om haar levendige cultuur, historische charme en gezellige binnenstad, wordt straks nog beter bezocht. De Groningers begrijpen dat dit voor andere steden in Nederland een onverwachte ontwikkeling kan zijn.

Het lijkt erop dat het gezegde 'Er gaat niets boven Groningen' nu meer dan ooit van toepassing is, meldt Marketing Groningen. De stroom bezoekers naar de stad zal zeker leiden tot een merkbare rust in andere steden in het land. De gezelligheid, bedrijvigheid en levendigheid lijken zich te verplaatsen vanuit Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en zelfs Maastricht, naar de noordelijke parel.

Daarom bieden de Groningers hun welgemeende excuses aan alle steden in Nederland aan, die door deze gebeurtenissen een terugloop in bezoekersaantallen ervaren. "Het was nooit de bedoeling om de dynamiek van andere steden te verstoren.”, aldus Eric Bos van Groningen City Club. "Groningen hoopt dat de situatie zich op natuurlijke wijze stabiliseert. Want hoewel er niets boven Groningen gaat, gunnen we iedere stad in Nederland de groei en bloei die het verdient.”

In de tussentijd nodigt Groningen het land uit om vooral een bezoek aan hun mooie stad te brengen, met als grote trots de vernieuwde Grote Markt. Eenmaal daar worden zij aangemoedigd hun liefde voor Groningen met de rest van het land te delen, door een ode te brengen aan de stad.

Lukt het niet om op korte termijn te komen, dan is er geen reden tot zogeheten ‘fear of missing out’. Ook in de komende maanden is er genoeg te doen en te beleven in de stad. Het hoogtepunt dit jaar is het unieke, sprookjesachtige Wintergoud, de winterprogrammering van de stad. Advies is wel om spoedig een verblijf te boeken, in verband met de te verwachten drukte.

Onderaan de posters staat de url ergaatnietsbovengroningen.nl en die komt gewoon uit bij Visit Groningen.
Trefwoorden: Groningen, campagne, ringweg, destinatie

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...