Geplaatst op: 29-08-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Pannenkoekenrestaurant, succesnummer van de horeca

Pannenkoekenrestaurant, succesnummer van de horeca
Foto: 123RF

Pannenkoekenrestaurants lijken oubollig maar zijn het succesnummer van de Nederlandse horeca. Ze trekken een breed publiek, liggen vaak op aantrekkelijke locaties, kennen een hoge omloopsnelheid en een efficiente bedrijfsvoering. Personeelstekorten zijn geen issue, en met de vergrijzing zal de klandizie alleen maar groeien.Dat schrijft ABN AMRO in de nieuwste Stand van de Leisure.

Terwijl andere horecagelegenheden worstelen, blijven pannenkoekenrestaurants populair. Het aantal pannenkoekenrestaurants steeg tussen 2010 en 2024 met 11,9 procent naar 339, terwijl klassieke restaurants een daling van 1,0 procent zagen. Uit gegevens blijkt dat de pannenkoekenbranche de afgelopen acht jaar slechts vijf faillissementen heeft gekend, wat het een van de meest stabiele segmenten binnen de Nederlandse horeca maakt.

Groeiende Seniorenmarkt

De vergrijzing zal het aantal trouwe gasten, namelijk senioren, doen toenemen. Volgens het CBS zal het percentage 65-plussers stijgen van 20,5 procent in 2024 naar 24,9 procent in 2040. Senioren en gezinnen zorgen voor circa driekwart van de omzet in het pannenkoekensegment. Janneke van der Ham van de Vereniging van Erkende Pannenkoekenrestaurants ziet de vergrijzing als een kans: "Meer opa’s en oma’s met hun kleinkinderen vinden de weg naar pannenkoekenrestaurants.”

Winstgevende factoren

De hoge omloopsnelheid en korte bereidingstijd van pannenkoeken maken de restaurants winstgevend. De lage inkoopprijzen en hoge marges zorgen voor competitieve prijzen. Pannenkoekenrestaurants spreken een breed publiek aan, van gezinnen en toeristen tot studenten en senioren.

Strategische locaties

Pannenkoekenrestaurants zijn vaak strategisch gelegen nabij natuurgebieden en recreatieve routes, wat ze ideaal maakt voor gezinnen, fietsers en wandelaars. Locaties zoals Lage Vuursche en Noordwijk aan Zee trekken veel bezoekers.

Personeelsbehoud

Pannenkoekenrestaurants blinken uit in het vasthouden van personeel. Hein Verhoeven van Pannekoekenrestaurant Belveren in Haaren benadrukt de goede werksfeer en doorgroeimogelijkheden. Simon Spanjer van De Kraai in Zaandam gebruikt creatieve oplossingen om personeel te behouden.

Rooskleurige toekomst

De vooruitzichten voor pannenkoekenrestaurants zijn veelbelovend. De vergrijzing en strategische locaties blijven bijdragen aan hun populariteit en winstgevendheid. De betaalbaarheid en beleving maken pannenkoekenhuizen toegankelijk voor een breed publiek.

Link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/stand-van-sectoren/leisure/index.html
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, restaurants

CELTH




||| Nieuws |||

20/08/25
Van Oord bouwt Naïa Island Dubai
Het Nederlandse bedrijf Van Oord heeft een contract verworven voor het aanleggen van het kunstmatige eiland Naïa Island Dubai, een nieuwe ontwikkeling vlak voor de kust van Jumeirah.
19/08/25
Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
19/08/25
Wat is een creditcard en hoe werkt het?
Een creditcard is een handig financieel instrument dat je in staat stelt om aankopen te doen zonder direct geld uit te geven. In plaats daarvan leen je tijdelijk geld van de bank, dat je later terugbetaalt. Dit biedt niet alleen gemak, maar ook een zekere mate van financiële vrijheid. Veel mensen gebruiken een creditcard voor online aankopen, vakanties of onverwachte uitgaven.
19/08/25
Exclusief voor leden
Rol accountant verandert
Jaarlijks zitten veel recreatiebedrijven met hun accountant om tafel. De rol van de accountant veran...
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Dagrecord voor stranden Leisurelands
Op 13 augustus trokken duizenden mensen naar de recreatiegebieden van Leisurelands. In totaal bezochten zo’n 180.000 mensen de Gelderse stranden – een absoluut dagrecord voor dit jaar.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...