Geplaatst op: 16-07-2024
Auteur: Anneke van Mispelaar & Jorien Posthouwer
Bureau BUITEN

Volop initiatieven om overtoerisme juist wél aan te pakken

Volop initiatieven om overtoerisme juist wél aan te pakken

Er wordt wél professioneel gewerkt aan overtoerisme in de toeristische sector, zegt Anneke van Mispelaar van adviesbureau Bureau BUITEN. Er zijn volop initiatieven, waarbij beleidsmakers de omgeving, de bezoekers én de bewoners weer met elkaar in balans brengen.

’s Nachts wakker worden van rolkoffers in je straat of op het fietspad moeten uitwijken, omdat een verdwaasde toerist ineens stilstaat om een foto te maken. Wonen op een toeristische bestemming kent behoorlijk wat ongemakken en overlast. Maar beleidsmakers zijn er op veel plekken hard mee aan de slag. Het is niet zo dat ze ‘rustig afwachten’ om op deze manier door te gaan, zoals Jan van der Borg, hoogleraar en toerisme-econoom, onlangs in de media stelt.

Hij zegt dat de toeristische adempauze tijdens de pandemie, toen je ineens weer vissen kon zien zwemmen in Venetië, omdat iedereen thuis bleef en de cruiseschepen het water niet meer vervuilden, onvoldoende is benut om de toerismesector structureel te verbeteren.

Het klopt dat bestuurders soms last hebben van besluiteloosheid of traag reageren op de uitwassen van toerisme. Maar er zijn in Nederland intussen veel goede initiatieven in gang gezet. Gemeenten, beheerders en eigenaren proberen de impact van bezoekers te beperken én ruimte te bieden aan de wens om van natuur te genieten en mooie plekken van dichtbij te zien.

Zo is recent de pilot Toegang Zaanse Schans gestart, waar bezoekers met één toegangskaart alle molens en andere attracties kunnen betreden. De kaart is te koop bij de entree van het terrein. Zo blijft het gebied openbaar toegankelijk en worden bezoekers verleid om meerdere attracties te bezoeken, is het idee wat nu wordt onderzocht. Hierdoor moet er ook voldoende geld binnenkomen om het erfgoed in stand te houden.

Of de hotelstop die de gemeente Amsterdam recent heeft ingevoerd. Er mogen alleen nieuwe hotels gebouwd worden als een ander hotel de deuren sluit. Het maximum is bereikt en er komen op deze manier geen nieuwe overnachtingsplaatsen bij.

De recreatiezonering op de Veluwe laat zien dat door duidelijke ruimtelijke afspraken recreatie beter samengaat met de natuur. 

Het Nationaal Park Zuid-Kennemerland werkt als sinds 2016 aan duurzaam toerisme, waar het reguleren van de bezoekersdruk centraal staat. Eerst vooral in het nationaal park, en nu ook voor de gebieden eromheen samen met gemeenten, de provincie en het recreatieschap.

Kortom er gebeurt al veel, maar er staat nog veel in de kinderschoenen. De beschikbaarheid van data en kennis is een struikelblok. Het gaat om de basisdata -hoeveel bezoekers zijn er, waar komen ze vandaan - tot en met het (wetenschappelijk) onderzoek naar effectiviteit van maatregelen. De Landelijke Data Alliantie en CELTH werken hieraan, maar moeten het doen met minimale budgetten en weinig menskracht.

Bestuurders mogen inderdaad meer lef tonen om daadkrachtig te reageren op de negatieve gevolgen van toerisme. Samen met kennisinstellingen, de sector en maatschappelijke partners, kunnen we kennis die er wel is omzetten in acties. Acties die erop gericht zijn om de negatieve effecten van toerisme te voorkomen en te beperken, en tegelijkertijd de positieve impact ten goede te laten komen voor de samenleving.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, overtoerisme, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...