Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-07-2024
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2024-3

Kunst haal je uit de muur

Innovatie in VVV punt

Kunst haal je uit de muur
35.000 mensen lopen dagelijks door het NS station van Tilburg. Rechts ligt ‘Info in Tilburg’.

Na zeven jaar vond Stichting Marketing Tilburg dat het merk Tilburg een nieuw jasje verdiende. Daarom lanceerde de organisatie twee nieuwe websites én ging op 15 juni een nieuw informatiepunt open op het station: info in Tilburg.

Auteur: Marc Gerlings | Foto’s: Stichting Marketing Tilburg

Lift & learn

Naast een nieuw merk voor alle doelgroepen, ‘in Tilburg’ genaamd, opende Marketing Tilburg ook de VVV info in Tilburg, waarmee Tilburg en het merk zichtbaarder worden voor bezoekers en inwoners. Het informatiepunt is gevestigd op het station. "Een locatie waar zo’n 35.000 mensen dagelijks passeren en het ligt centraal in de stad”, geeft Marc Meeuwis, directeur van Stichting Marketing Tilburg, aan. Dit ‘uithangbord van de stad’ is ingericht met de nieuwste digitale snufjes en met een knipoog. Wandelroutes kies je door het oppakken van een wandelschoen, een zogenaamd ‘lift & learn’ scherm. Kunst trek je uit een snackmuur én het nieuwste informatiepunt van Nederland heeft het kleinste theater van Tilburg. Meeuwis: "We vonden het belangrijk met lokale partijen te werken, we verbinden van nature met anderen, dat zit in ons Tilburgse DNA. Door samen te werken, zijn we daadkrachtig en maken we kleine dingen groot.” Naast de fysieke plek, is er sinds 15 juni ook een online plek met praktische informatie over een bezoek aan Tilburg: infointilburg.com.

Strategie: digitaal je weg vinden

Marc: "Het mooiste vind ik dat de aanloop naar deze fysieke plek heel lang heeft geduurd maar dat we in drie en een halve week tijd deze shop hebben gerealiseerd. Dat toont de daadkracht en wil van alle lokale partijen die hieraan hebben meegewerkt en met wie we blijven werken.” Marc refereert aan de makers, wiens producten het informatiepunt sieren, en de samenwerkingspartijen die het fysieke punt hebben gebouwd zoals architect Nicole van Beers en First Impression, verantwoordelijk voor de digitale schermen. "Ik hoop dat inwoners en bezoekers massaal hun weg naar deze plek weten te vinden. Het is echt de mooiste city brandstore van Nederland”, verklaart hij trots. Met de winkel wil Marketing Tilburg vernieuwend zijn, anders dan alle andere infopunten in het land. De bezoekers moeten verder zoveel mogelijk hun weg in de stad digitaal gaan vinden. Met interactieve schermen swipen bezoekers door verschillende opties aan bijvoorbeeld routes, restaurants en evenementen en vinden zo hun plek, in Tilburg.

Conversie

Een vast gegeven worden in Tilburg, dat is de wens van Marc. "Zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor onze stad. En conversie maken voor de partijen in de stad waarmee we samenwerken.” Maarten van Asten, wethouder Citymarketing, vult aan: "De shop is echt Tilburgs. Creatief, experimenteel. Het past. Een vernieuwend concept, niet traditioneel VVV.” En dat is precies wat hij wilde. Na een traject van jaren, met diverse plekken in de stad en diverse vernieuwingsslagen, is het nu ‘in handen’ van Marketing Tilburg en zit het centraal gevestigd op het station. "Een logische plek om je toeristische informatie op te halen en het is ook nog een mooie samenwerking met NS om hier reisinformatie te kunnen verstrekken want dat punt was weg. Dat brengen we nu een stukje terug en als je binnenkomt weet je: je bent in Tilburg en dit kan ik er allemaal doen.”

Veel kunst is te bewonderen in de winkel.

Veel kunst is te bewonderen in de winkel.

CELTH




||| Nieuws |||

18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...