Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-07-2024
Auteur: Marc Gerlings

Eén merk voor Roompot en Landal

Eén merk voor Roompot en Landal
Vandaag werd het nieuwe merk van Roompot en Landal GreenParks bekend gemaakt: de symbolische pauzeknop. Logo: Landal.
Roompot en Landal GreenParks willen de marktleider worden in vakantieparken in Europa en daarvoor is vandaag het nieuwe merk gepresenteerd.

Het nieuwe merk voor de meer dan 300 vakantiebestemmingen in 13 landen krijgt een internationaal bekende naam, Landal. De nieuwe missie ‘Give everyone the freedom to find their Happy Place’ leidt naar het nieuwe merk. De organisatie geeft een sneak preview van het nieuwe logo. Het nieuwe logo staat symbool voor ‘pauze nemen’. 

De visuele identiteit wordt nog verder ontwikkeld en zal later in 2024 voor het eerst in gebruik worden genomen. Gasten zullen het nieuwe merk en het logo vanaf volgend jaar in zien verschijnen. De mascottes Koos en Bollo worden vrienden, waarbij Koos een prominente rol zal innemen.

Naam Landal

Roompot en Landal GreenParks vormen sinds de samenvoeging in 2023 één organisatie met een nieuwe purpose en nieuwe waarden. Eén sterk merk is wat de organisatie nodig heeft om internationaal te kunnen groeien. Een nieuw merk met een moderne, uitnodigende en toekomstbestendige propositie. De naam Landal zal gebruikt worden op drie niveaus; voor de organisatie, voor gasten en voor de namen van de parken.

‘Live the new brand’

Gedreven door ‘We give everyone the freedom to find their Happy Place’, streeft het nieuwe Landal naar verdere internationale groei en het bieden van een heerlijke vakantie voor elk gezelschap op elk moment. Samen met de 5.000 collega's op alle bestemmingen en kantoren zorgt men ervoor dat elke gast zijn of haar Happy Place bij Landal vindt.
Bij Landal staan vier kernwaarden centraal: ‘Feel at home’, ‘Together as one’, ‘Discover your nature’ en ‘Focus on what matters’. Deze waarden vormen zowel de cultuur als het merk en zorgen ervoor dat gasten, collega's en partners zich altijd thuis en welkom voelen. 

Pauzesymbool kenmerkt Landal logo

Er is een nieuw logo voor het nieuwe merk ontworpen bestaande uit een icoon en een woordmerk. Het nieuwe icoon staat voor pauze. Er zit een wereld achter dit pauzesymbool – de wereld van Landal. Het pauzesymbool wil gasten inspireren een pauze te nemen en uit het dagelijks leven te ontsnappen aan de stress, uitdagingen en dagelijkse routines. De kleur is geleend van het bestaande Roompot logo.
 
Gasten worden uitgenodigd om de eindeloze mogelijkheden binnen de eigen grenzen van tijd, behoeften, budget en gezelschap te ontdekken. De pauze van het alledaagse leven kan zo ver gaan als men wil, van actief zijn in de natuur en tot rust komen in een thuis weg van huis. Het pauzesymbool bestaat uit de eerste en laatste letters van de naam Landal: de 2 L's. Ook de ring rond het pauzesymbool ‘The Reel’ is gemaakt van L's.   
De ‘Holiday breaks in nature’ legt de link tussen de pauze die Landal iedereen gunt en de prachtige natuur waar de meer dan 300 vakantiebestemming van Landal zich bevinden. 

Bouwen aan nieuwe identiteit

Uit grondig internationaal kwalitatief en kwantitatief onderzoek, feedback van medewerkers, gasten en eigenaren en diepgaande overwegingen blijkt dat Roompot en Landal GreenParks sterke merken zijn, maar niet onderscheidend genoeg zijn van elkaar en het gebrek aan één duidelijke identiteit in Europa in de weg staan. Er is gekozen om de meer dan 300 vakantiebestemmingen in de natuur op termijn onder één nieuw merk onder te brengen, met nieuwe waarden, een nieuwe klantenpropositie en een nieuwe visuele identiteit. 

Nieuw merk, bekende naam

De voordelen van een nieuw merk en het hergebruik van de naam Landal (zonder GreenParks) zal leiden tot een moderner imago en het aantrekken van nieuwe doelgroepen en het brede aanbod beter vertegenwoordigen, hoopt het bedrijf. Met als doel dat bestaande gasten zich zullen herkennen in het nieuwe merk en nieuwe gasten zich aangetrokken voelen. Landal is een naam die uitstekend bruikbaar is in een internationale context en al in 9 landen wordt gebruikt.

Het nieuwe merk zal vanaf najaar 2024 gefaseerd worden uitgerold. De volledige rebranding zal minstens 2 jaar in beslag nemen.

Mascottes Koos en Bollo worden vrienden

Bij het toekomstige Landal is er plaats voor beide geliefde mascottes. Mascottes symboliseren voor vele gasten mooie herinneringen aan vakanties bij Roompot en Landal GreenParks. Met de ambitie om de leider in Europa van vakanties in de natuur te worden, kiest de organisatie ervoor om zich op termijn op één mascotte te concentreren. Koos zal een prominente rol innemen. Koos past goed bij de verschillende bestemmingen. 'Konijnen zijn immers overal in onze natuur te vinden,' meldt Landal bij de overweging. Koos biedt eindeloze mogelijkheden voor kinderen om plezier te hebben met zijn uitgebreide garderobe. Koos houdt van ontdekken en is ontworpen met het oog op de toekomst. Koos en Bollo worden vrienden.

Trefwoorden: merk, Landal, Roompot, identiteit, vakantiepark, toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
30/06/25
Exclusief voor leden
RCN wordt verkocht aan Blackstone
RCN Vakantieparken wordt verkocht aan Exodus Bidco B.V., een SPV die indirect wordt gecontroleerd door fondsen gelieerd aan Blackstone. Partijen hebben aan de ACM toestemming gevraagd voor de overname