Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-07-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Traditionele luchtvaartmaatschappijen vervuilender dan prijsvechters

Traditionele luchtvaartmaatschappijen vervuilender dan prijsvechters
Afbeelding van Dirk Daniel Mann via Pixabay

Staan de grote traditionele luchtvaartmaatschappijen in een onderzoek van de Consumentenbond mooi in hun hemd. Binnen Europa vliegen budgetmaatschappijen efficiënter en vervuilen daarmee minder dan traditionele luchtvaartmaatschappijen. Dat komt omdat prijsvechters over het algemeen met zuinigere toestellen vliegen, die beter bezet zijn en minder overstappers vervoeren.

De Consumentenbond vergeleek verschillende Europese maatschappijen en routes. Budget airlines zoals Corendon, easyJet, Ryanair, TUI en WizzAir vliegen over het algemeen hun passagiers rechtstreeks naar de bestemming. Bovendien hebben ze geen businessclass waardoor hun toestellen beter zijn gevuld. Dat speelt traditionele maatschappijen als KLM, Lufthansa en British Airways parten met minder goed gevulde toestellen en daardoor gemiddeld per passagier meer vervuiling. Bovendien vervoeren traditionele luchtvaartmaatschappijen veel overstappers. Dat is overigens een groot deel van hun businessmodel. Maar overstappen is vervuilender. Taxiën, opstijgen en landen zorgen namelijk voor veel uitstoot van allerlei schadelijke broeikasgassen zoals CO2.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "KLM hanteert voor vluchten met een overstap lagere prijzen dan voor rechtstreekse vluchten. Daarmee concurreert het direct met de minder vervuilende vluchten. Dat strookt niet met de duurzame ambities die KLM zegt te hebben.”

Oude toestellen

De Consumentenbond bekeek ook de leeftijd van vliegtuigen op directe vluchten van Nederland naar Lissabon en naar Rome. De vliegtuigen van easyJet, ITA (voorheen Alitalia) en Wizz Air zijn op die routes gemiddeld maar 1 tot 5 jaar oud. KLM, TAP Air Portugal en Transavia vliegen met de oudste toestellen: respectievelijk 18, 17 en 16 jaar oud. Oudere toestellen verbruiken meer kerosine dan nieuwere. Toch vervangen traditionele maatschappijen hun toestellen gemiddeld maar eens in de 20 à 25 jaar.

Molenaar: "Je zou denken dat het duurzaam is om oude toestellen ‘op te gebruiken’, maar de productie van een toestel is slechts verantwoordelijk voor 5% van de CO2-uitstoot. 95% van de uitstoot komt van het gebruik.”

Greenwashing

Luchtvaartmaatschappijen adverteren graag met hun duurzame ambities en hanteren ten onrechte groene claims. Op 22 juni 2023 riep de Consumentenbond daarom samen met 15 andere Europese consumentenorganisaties de toezichthouders op iets te doen aan de greenwashing van 17 Europese luchtvaartmaatschappijen. Er werd aan de maatschappijen opgeroepen om te stoppen met misleidende reclame-uitingen. En in maart van dit jaar werd KLM door de rechter op de vingers getikt vanwege valse duurzaamheidsclaims. Deze zaak werd aangespannen door Fossielvrij NL.

Molenaar: "Duurzaam vliegen bestaat niet. Vliegen is met afstand de meest vervuilende manier van vervoer. Maar consumenten hebben wel enige invloed op hun ecologische footprint bij vliegen. Negeer de groene praatjes van de maatschappijen en kijk hoe efficiënt een maatschappij vliegt.”

Minst vervuilende vliegreis

Consumenten die de minst vervuilende vliegreis willen kiezen, kunnen op Google Flights checken of een bestemming rechtstreeks te bereiken is. Die website schat ook de uitstoot van alle broeikasgassen van de vlucht in. Er wordt rekening gehouden met vliegtuigtype, stoelindeling en hoe vol het toestel waarschijnlijk is. De leeftijd van de vliegtuigen wordt helaas (nog) niet meegenomen.

Trefwoorden: luchtvaart, duurzaam toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
30/06/25
Exclusief voor leden
Gijs Schreuder voorzitter Varen doe je Samen!
Voor de periode tot 2030 is Gijs Schreuder benoemd als voorzitter van Varen doe je Samen!.
24/06/25
Hiswa te Water viert 40e editie met duurzaamheid en luxe
Van 3 tot en met 7 september 2025 verandert de Bataviahaven in Lelystad opnieuw in het decor van de grootste watersportbeurs van Noordwest-Europa: Hiswa te Water. De veertigste editie belooft feestelijker, duurzamer en chiquer dan ooit te worden.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
21/05/25
Minister Beljaarts neemt 'Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ in ontvangst
HISWA-RECRON-directeur Geert Dijks heeft de ‘Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ deze week aangeboden aan minister Beljaarts van Economische Zaken.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
20/05/25
Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Frie...