Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-07-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Dierenrijk klaar voor de toekomst met nieuwe naam: Eindhoven Zoo

Dierenrijk klaar voor de toekomst met nieuwe naam: Eindhoven Zoo

Met een feestelijke onthulling heeft Dierenrijk zijn nieuwe naam bekend gemaakt: de dierentuin heet voortaan Eindhoven Zoo. De bekendmaking vond plaats tijdens de officiële opening van de vernieuwde verblijven van de tijgers en olifanten. General manager Sander van der Heul: "Op alle vlakken investeren we in de toekomst van dit park, waarbij we ons nog verder ontwikkelen als grote dierentuin en deze nieuwe naam komt veel beter overeen met de kwaliteiten die wij te bieden hebben."


Dit jaar is het precies twintig jaar geleden dat Dierenrijk Europa de deuren opende. In de loop der jaren verviel de toevoeging 'Europa' en mocht het park ook dieren uit andere continenten verwelkomen, zoals olifanten, chimpansees, neushoorns en tijgers.


Van der Heul: "We kunnen oprecht trots zijn op waar we vandaag staan. We hebben hard gewerkt om niet alleen een park te creëren waar bezoekers oog in oog staan met verschillende diersoorten en zich kunnen verwonderen over de pracht van de natuur, maar waar we ook onze verantwoordelijkheid nemen op het gebied van educatie en conservatie. Zo dragen we middels managementprogramma's actief bij aan het behoud van veel van de bedreigde diersoorten die in ons park leven. Via Stichting Wildlife ondersteunen we natuurbeschermingsorganisaties in binnen- en buitenland. Met de educatie in het park voorzien we bezoekers van concrete handelingsperspectieven om zelf ook actief bij te dragen aan natuurbehoud."


Verder ontwikkelen

De komende jaren wil het park nog meer de focus leggen op natuurbehoud en educatie. Van der Heul: "Daarom investeren we veel in de kwaliteit van het park. Dierenverblijven worden aangepast aan de modernste inzichten, zoals meer natuurlijke leefomgevingen om het soort-eigen gedrag van de dieren te stimuleren. Dit jaar hebben we daarin al een aantal mooie stappen gezet: het olifantenverblijf heeft een grote upgrade gekregen en het tijgerverblijf is helemaal vernieuwd."

Het tijgerverblijf is drie keer zo groot geworden en houdt rekening met de natuurlijke leefomgeving van de Amoertijgers door in het ontwerp verrijkingselementen toe te voegen. Zo zijn er verschillende heuvels, zodat ze hoog kunnen liggen en is er een waterloop met stromend water aangelegd waarin ze kunnen zwemmen. Twee schuilhutten zorgen voor beschutte plekken. Ook is er rondom het verblijf interactieve educatie geplaats, waarbij onderwerpen als bedreigingsstatus, rol van predatoren in ecosysteem en schutkleur worden uitgelegd.


Nieuwe naam

Daarnaast wil het park de mogelijkheden voor verblijf verder uitbreiden met de bouw van extra speelgelegenheden en het vernieuwen van de horeca. Toegankelijkheid is daarbij een belangrijk aandachtspunt. "We willen dat iedereen hier op ontdekking kan, dus daar proberen we rekening mee te houden met de aanleg van bijvoorbeeld brede, verharde paden. Ook is naast het nieuwe tijgerverblijf een waterspeeltuin gecreëerd die ook deels rolstoeltoegankelijk is."


Bij zo'n groot, volwaardig park, hoort ook een naam die deze kwaliteiten uitstraalt, stelt Van der Heul: "De naam Dierenrijk gaf voor ons gevoel onvoldoende aan waar we voor staan. Daarom hebben we besloten om de naam te veranderen in één die beter overeenkomt met wie we zijn en wat we bieden. Dierenrijk wordt daarom Eindhoven Zoo."

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...