Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-06-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Wat doet het EK Voetbal met de omzet in de Nederlandse horeca?

Wat doet het EK Voetbal met de omzet in de Nederlandse horeca?

In de Nederlandse horeca is de impact van het Europees Kampioenschap voetbal duidelijk zichtbaar. Dat ziet ING in haar transactiedata. Maar niet alles is, evenals de wedstrijden, hausanna. Vooral restaurants zien op speeldagen fors minder omzet.

Wisselend beeld bij cafés

Vrijdagavond toen Oranje het op moest nemen tegen Frankrijk draaiden cafés zowel voor als na de wedstrijd duidelijk meer pinomzet dan normaal. Tijdens de wedstrijd was het een stuk rustiger bij de pinterminals. Per saldo hebben de cafés extra omzet gedraaid deze vrijdag ten opzichte van vergelijkbare vrijdagen in juni. Dit past goed in het beeld dat ING eerder zag tijdens bijvoorbeeld het vorige WK eindtoernooi.

Niet elke wedstrijd van Oranje heeft precies dezelfde invloed op de pinomzetten: het tijdstip, de speeldag (en niet te vergeten de uitslag) bepalen mede de impact. Zo zien de experts kort voor en vooral direct na de eerste poulewedstrijd van Oranje (zondag 16 juni tegen Polen) hogere pinomzetten bij cafés dan op vergelijkbare zondagen in juni. Gedurende de wedstrijd zien we ook hier juist lagere pinomzetten. Maar per saldo week de totale pinomzet niet of nauwelijks af van een normale zondag. Mogelijk dat de zondag een dag is waarop veel consumenten liever niet te veel tijd willen besteden aan de voor- en nabeschouwing in de kroeg.

Restaurants draaien minder omzet

De pinomzet bij restaurants heeft tijdens deze poulefase te lijden gehad. Dat is in lijn met wat ze zagen tijdens eerdere eindtoernooien waaraan Oranje deelnam. Tijdens de eerste twee wedstrijden van Oranje lag de waarde van pinbetalingen bij restaurants en fastfoodketens ruim 35% lager dan normaal. Als de potjes zijn afgelopen veert de omzet flink op (mogelijk is voor veel consumenten kort na het eindsignaal een logisch moment om hun maaltijd af te rekenen). Toch is deze opleving niet genoeg om het eerdere verlies te compenseren. Per saldo lag op deze twee wedstrijddagen de pinomzet 5 tot 10% lager dan normaal.

Economisch gezien vooral verschuivingen

Vatten we de impact van EK voetbalwedstrijden op de uitgaven van consumenten samen dan zien we vooral verschuivingen. Twee typen verschuivingen: bij de caféomzetten zien we vooral verschuivingen in de tijd, zowel tijdens de speeldag zelf en ook tussen speeldagen (iets hoger) en niet speeldagen (iets lager). Tegenover de omzetverliezen bij restaurants staan juist uitgaven elders, bijvoorbeeld extra uitgaven in de supermarkt. Mogelijkerwijs zorgen wat meer afhaal- en bezorgmaaltijden ook nog voor wat tegenwicht. Uit een analyse op basis van ING transactiedata blijkt dat op de wedstrijddagen van Oranje (tegen Polen en Frankrijk) consumenten daadwerkelijk rond etenstijd meer lieten bezorgen.

Al met al, door een oranje bril is het prima dat we er nog bij zijn, maar door een economisch bril maakt het voor de (macro)economie niet zo heel veel uit.

Trefwoorden: evenementen, horeca, ek voetbal, omzet, cafes, restaurants

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.