Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-06-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Succesvol jaar voor MarketingOost

Succesvol jaar voor MarketingOost
Afbeelding van AnneliesJasper via Pixabay

MarketingOost meldt in haar jaarverslag een succesvol 2023 met 9,1 miljoen overnachtingen in Overijssel en sterk online bereik. Het Hanzejaar, met ruim 100 evenementen, zorgde voor grote betrokkenheid van zowel bewoners als bezoekers. Daarnaast trok de campagne ‘Overijssel verrijkt je’ veel landelijke aandacht.

Bij MarketingOost staan de regio- en stadsmerken centraal. In 2023 telt MarketingOost zeven A- merken: Hanzesteden, IJsseldelta, Salland, Twente, Vechtdal, Weerribben-Wieden, en Zwolle. Deze A-merken zijn niet alleen inhoudelijk, maar ook organisatorisch de basis voor MarketingOost.

Brede doelstelling

De inspanningen van MarketingOost moeten op stads- en regioniveau leiden tot versterking van de regionale economie en tot meer bezoekers, bestedingen en banen (welvaart), maar ook tot een gezond en evenwichtig leefklimaat, waar bewoners en ondernemers zich happy voelen en trots op zijn (welzijn).

Evelyn Borgsteijn, directeur-bestuurder: "MarketingOost zet zich in om Overijssel en haar regio’s als aantrekkelijke bestemming voor zowel bezoekers als bewoners te positioneren. Onze inspanningen variëren van onderzoeken, data-analyse, advies aan ondernemers en overheden, tot het positioneren en branden van de regio’s en toeristische trekpleisters. We streven naar een integrale benadering van toerisme, waarbij we bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken en de balans tussen toerisme en leefbaarheid bewaken.”

Meer bezoek, groei vooral uit buitenland

In aantallen verblijfstoeristen doet Overijssel het uitstekend met 9,1 miljoen overnachtingen in 2023. Dat waren er 7% meer dan in 2022. Met een landelijke groei van 8% lijkt Overijssel wat achter te blijven maar ten opzichte van 2019 groeide het aantal overnachtingen in de provincie met 25% terwijl het landelijk beeld op 16% ligt. Overijssel moet het vooral van het binnenland hebben met 7,4 miljoen overnachtingen. Buitenlanders realiseerden bijna 1,6 miljoen overnachtingen. Die laatste markt groeit wel veel sneller dan de binnenlandse.

Veel werk in toerisme en recreatie

In 2023 waren er 39.800 personen werkzaam in de R&T sector. Dit is een groei van 4% ten op- zichte van 2022. Dat is 6% van de werkgelegenheid in Overijssel. De grootste subsector is de horeca (ruim 21.000 banen). In de logiesverstrekking wer- ken circa 5.800 personen.

Groot bereik

In 2023 heeft MarketingOost nationaal campagne gevoerd met als merknaam VisitOost. Dankzij deze campagne en de basisbranding heeft de website ruim 760.000 bezoekers gehad. Via www.visitoost.nl zijn er ruim 46.000 leads gerealiseerd naar ondernemers met verblijfsaccommodaties en ruim 60.000 leads naar dagrecreatie. Tevens zijn er via de site ruim 118.000 routes gedownload. Er zijn ruim 72 perspublicaties geweest. Op social media is er een bereik gerealiseerd van 18,5 miljoen. De internationale campagne ‘Das andere Holland’ heeft 512.663 websitebezoekers opgeleverd. Ook werden 168.436 Overijsselkranten huis-aan-huis in de grensregio’s bezorgd. Via socials (Facebook & Instagram) werden respectievelijk 1,2 en 1,9 miljoen Duitsers bereikt. Alle uitingen tesamen leverden een bereik van 175 miljoen op.

Bestemmingsmanagement

MarketingOost werkte in 2023 niet alleen aan het aantrekken van bezoekers. Ook bestemmingsmanagement stond hoog op de agenda. Innovatieve tools zoals Boost! en Resono werden ingezet voor effectief bezoekersmanagement en een benchmark voor ondernemers.

Veel bereikt met relatief weinig geld

Dat alles werd bereikt met een begroting van slechts 6,8 miljoen euro, waarvan 4,1 miljoen werd besteed aan promotie en 2,2 miljoen aan personeelskosten. Bij MarketingOost werken 33 mensen die 27,6 fte vertegenwoordigen.

Relevant blijven in de toekomst

Voor de toekomst wil MarketingOost de nadruk blijven leggen op innovatie, samenwerking en duurzaamheid. "Deze pijlers vormen de kern van onze strategie en helpen ons om relevant te blijven in een snel veranderende wereld. Daarnaast is het essentieel om flexibel in te spelen op maatschappelijke trends die van invloed zijn op de vrijetijdseconomie. Dit houdt in dat we niet alleen als organisatie voortdurend willen groeien en verbeteren, maar ook dat we proactief belangrijke thema's zoals bezoekersmanagement aanpakken. Door hierop in te spelen, kunnen we een positieve bijdrage leveren aan zowel de sector als de bredere gemeenschap.”

MarketingOost2023

Trefwoorden: dmo, Overijssel, jaarverslagen

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Mnister Beljaarts neemt 'Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ in ontvangst
HISWA-RECRON-directeur Geert Dijks heeft de ‘Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ deze week aangeboden aan minister Beljaarts van Economische Zaken.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
21/05/25
Advies; voorlopig niet wandelen bij landgoed Den Treek-Henschoten
Na een incident op Landgoed Den Treek – Henschoten van maandag 19 mei waarbij mogelijk een wolf is betrokken, heeft de provincie Utrecht een aantal stappen gezet om zo snel mogelijk passende maatregelen te kunnen nemen.
19/05/25
Exclusief voor leden
Flexibel arbeidscontract moet meer zekerheid bieden
Werknemers met een flexibel arbeidscontract krijgen meer zekerheid over hun inkomen en hun werktijd. Zo krijgen uitzendkrachten recht op ten minste gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden als reguliere werknemers. Dat staat onder meer in een wetsvoorstel van ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.
13/05/25
Regionale toerismedata nog niet betrouwbaar genoeg voor lokaal beleid
Betrouwbare data op regionaal en lokaal niveau over het aantal gasten en overnachtingen is essentieel voor effectieve beleidsvorming in de toeristische en recreatieve sector. Uit een verkenning blijkt dat het lastiger is dan verwacht om op gemeentelijk niveau betrouwbare cijfers te genereren met de huidige methode.
07/05/25
Kabinet kondigt forse bezuinigingen aan voor Nationale Parken
In de voorjaarsnota heeft het kabinet aangekondigd dat de Nationale Parken de komende jaren bijna 24 miljoen euro minder zullen ontvangen. Dit besluit komt ondanks jaren van voorbereiding op nieuw beleid voor de periode 2024-2030 en een recent manifest waarin de parken samen met het ministerie van LVVN en 15 partners hun samenwerking bevestigden.
29/04/25
Reisbranche verliest kort geding om verbod op fossiele reclame
De reisbranche heeft het kort geding tegen de gemeente Den Haag verloren. ANVR en reisorganisaties TUI, D-Reizen en Prijsvrij.nl wilden hiermee het verbod op fossiele reclame in de openbare ruimte in Den Haag van tafel krijgen.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...