Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-06-2024
Auteur: Marc Gerlings

FTI Touristik toeristische reus van 4 miljard euro valt om

FTI Touristik toeristische reus van 4 miljard euro valt om
FTI Touristik GmbH vraagt op maandag 3 juni 2024 faillissement aan. Andere bedrijven van de groep zullen in de komende dagen ook faillissement aanvragen. 

FTI Touristik GmbH, het moederbedrijf van de FTI GROUP, de derde grootste touroperator in Europa, heeft op maandag 3 juni een verzoek ingediend om een faillissementsprocedure te starten bij de rechtbank van München. In eerste instantie wordt alleen het touroperatormerk FTI Touristik hier direct door getroffen. FTI is ook actief in Nederland. Vervolgens worden echter ook voor andere bedrijven van de groep overeenkomstige aanvragen ingediend. Windrose Finest Travel GmbH met het luxemerk WINDROSE zet haar activiteiten voort.

Na een investeringsproces werd in april 2024 de toetreding van een consortium van investeerders aangekondigd. Sindsdien zijn de boekingscijfers echter ondanks het positieve nieuws ver onder de verwachtingen gebleven. Bovendien hebben talrijke leveranciers aangedrongen op vooruitbetaling. 

Het ondersteunen van reizigers die getroffen zijn door de gevolgen van het faillissement is nu een topprioriteit voor de FTI GROUP. Er is al een supportwebsite opgezet op www.fti-group.com/en/insolvency en een supporthotline op +49 (0) 89 / 710 45 14 98. Alle relevante informatie is hier te vinden en Duits- en Engelstalige contactpersonen zijn beschikbaar voor individuele vragen. Naast de volledige focus op klantenservice zal de FTI GROUP haar gasten ook regelmatig informeren samen met het Duitse Reiszekerheidsfonds (DRSF).

Nog niet gestarte reizen zullen waarschijnlijk vanaf dinsdag 4 juni 2024 niet meer of slechts gedeeltelijk mogelijk zijn. In samenwerking met de nog aan te stellen (voorlopige) curator van het faillissement zal de komende dagen een concept worden ontwikkeld voor de voortdurende informatie van getroffen reizigers en de operationele implementatie van de noodzakelijke maatregelen.

FTI Reizen is sinds 2016 ook in Nederland actief. De zeven servicecentra verwerken talrijke boekingen voor de FTI GROUP en externe klanten. De groep, met het hoofdkantoor in München, heeft wereldwijd meer dan 11.000 mensen in dienst en genereerde in het boekjaar 2022/23 een geconsolideerde omzet van ongeveer € 4,1 miljard.
Trefwoorden: toerisme, touroperator, faillissement

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...