Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-05-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Riksja Travel investeert 725.000 euro in elektrisch vliegen en rijden

Riksja Travel investeert 725.000 euro in elektrisch vliegen en rijden
Illustratie: Electron

Om de overgang naar duurzaam reizen te versnellen, investeert Riksja Travel 725.000 euro in elektrische vliegtuigen en elektrische campers. "Wij zijn vastbesloten om het huidige landschap van vliegen te hervormen,'' zegt oprichter van Riksja Travel Marius Appelman. "Het past volledig in de aanpak en visie van het bedrijf.''

Riksja heeft meer dan 600.000 euro toegewezen aan Electron, dat kleine elektrische vliegtuigen produceert, en Eflight, een vliegschool gespecialiseerd in elektrische vliegtuigen. Daarnaast investeren ze 125.000 euro in elektrische campers van Leavv die zo snel mogelijk worden geïntegreerd in het reisaanbod van Riksja.

Overgang versnellen

De Nederlandse duurzame touroperator wil de overgang naar duurzaam reizen te versnellen. "Electron richt zich op kleine elektrische vliegtuigen die operationeel zijn vanaf 2028, ideaal voor regionale vluchten naar bestemmingen zoals Griekse eilanden of bergachtige regio's in Nepal," legt Appelman uit. Eflight beschikt momenteel over vijf milieuvriendelijke vliegtuigen en legt laadinfrastructuur aan op luchthavens. Ook fungeert het als kenniscentrum voor elektrisch vliegen.  

Appelman gelooft dat elektrisch vliegen voor korte afstanden binnen enkele jaren een realiteit is. "We kunnen duurzame regionale vluchten aanbieden tussen nabijgelegen bestemmingen, zoals eilanden of bergachtige regio's. Dit is slechts de eerste stap naar een toekomst waarin elektrisch vliegen de norm is. Riksja Travel zet zich in om een positieve verandering teweeg te brengen in de wereld van reizen.  Elektrisch vliegen is daar een essentieel onderdeel van", stelt hij.

Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart, campers, duurzaam toerisme, investeringen

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...