Geplaatst op: 23-05-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

88% klanten wil opnieuw boeken via vakantieplatform

88% klanten wil opnieuw boeken via vakantieplatform

Bijna negen op de tien (88%) klanten van vakantieplatformen zijn van plan in de komende drie jaar opnieuw via hetzelfde platform te boeken. In de afgelopen drie jaar boekten klanten van vakantieplatformen gemiddeld 3,3 keer bij eenzelfde partij. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6.000 Nederlanders.


Loyaliteitsmatrix

De boekfrequentie in de afgelopen drie jaar en de boekintentie in de komende drie jaar vormen samen de voorspellers van de loyaliteit van klanten van vakantieplatformen. Deze twee variabelen zijn samen weergegeven in een door Multiscope ontwikkelde loyaliteitsmatrix. Deze matrix geeft een duidelijk overzicht van de posities van verschillende vakantieplatformen ten opzichte van elkaar op het gebied van loyaliteit.

 

Gemiddelde boekfrequentie is 3,3

Gemiddeld boekte een vakantieganger in de afgelopen drie jaar 3,3 keer via eenzelfde vakantieplatform. De intentie om in de komende drie jaar nogmaals te boeken bij hetzelfde platform is gemiddeld 88%. Ruim negen op de tien (93%) klanten van Hotels.com zijn van plan om opnieuw een verblijf of vervoer te boeken via deze partij. Hotels.com scoort daarmee de hoogste boekintentie van alle platformen in de markt.

 

Booking.com scoort hoogste op frequentie

Booking.com is de enige partij die hoger dan gemiddeld scoort op zowel de boekfrequentie als de boekintentie. De klanten van Booking.com boekten in de laatste drie jaar gemiddeld 5,2 keer een verblijf of vervoer bij deze partij. Daarmee heeft Booking.com de hoogste frequentie van alle platformen. Ruim negen op de tien (91%) klanten van de partij zijn van plan om binnen drie jaar weer via Booking.com te boeken. Booking.com scoort ook goed op andere prestatie-indicatoren.

 

Boekintentie Micazu is 77%

Micazu scoort relatief laag op zowel de boekfrequentie als de boekintentie. Gemiddeld boekten klanten van Micazu de afgelopen drie jaar twee keer via het platform. Ruim drie op de vier (77%) klanten hebben de intentie om in de komende drie jaar opnieuw een reis te boeken bij dit platform. Micazu richt zich op vakantiehuizen en villa’s. Het gaat hierbij om reizen in een hogere prijsklasse. Het is dan ook niet verrassend dat klanten deze reizen minder vaak maken.

Trefwoorden: Vakantieplatformen, boeken

CELTH
 






||| Nieuws |||

17/07/24
Hoe Strava voor beleidsmakers werkt
Nederlanders zijn fervente wandelaars, maar waar wandelen ze precies? Dankzij Strava Metro, een app die fiets-, hardloop- en wandelprestaties bijhoudt, is het nu mogelijk om dit te achterhalen. Wandelnet heeft samen met Track-landscapes en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de mogelijkheden van Strava’s wandel- en hardloopdata onderzocht.
05/07/24
Ruim een derde van de Nederlanders houdt rekening met extreem weer bij vakantiekeuze
Uit de nieuwste editie van de Vakantie Sentiment Monitor die het NBTC vandaag uitbrengt blijkt o.a. dat 56% een vakantie heeft geboekt die de komende 12 maanden gaat plaatsvinden. Juli is het populairst.
26/06/24
Minder uitbundige tijden voor de horeca in 2024 en 2025
ING Research stelt in het onlangs gepubliceerde Vooruitzicht Horeca dat de horecaprijzen dit jaar verder stijgen doordat de hogere personeelskosten deels gecompenseerd worden in de prijzen.
25/06/24
Stressgerelateerde ziektes zoals depressie, burn-out en eenzaamheid staan in de top 3 van Europese welvaartsziekten.
24/06/24
Meer weten over klimaatrisico's, impact of bewonersbetrokkenheid? CELTH komt met drie nieuwe onderzoeken!
Het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) heeft de afgelopen week maar liefst drie nieuwe onderzoeken gepubliceerd. Zo brachten ze de klimaatrisico’s van Nederlandse reisorganisaties in kaart, onderzochten hoe ze bewoners beter bij toerisme(beleid) kunnen betrekken en ontwikkelden ze een impact label voor vakantiehuizen in de natuur.
20/06/24
Met het vliegtuig naar de zon blijft populair
Ondanks de grotere kans op extreem weer zoals een hittegolf wil het overgrote deel van de vlieg/zon-vakantiegangers zon/zee/strand vakanties blijven ondernemen.
14/06/24
Prijsvergelijkingen en gebruiksvriendelijkheid bepalend bij keuze van vakantieboekingssites
Uit onderzoek blijkt dat prijsvergelijkingen en gebruiksvriendelijkheid de belangrijkste factoren zijn voor Nederlandse vakantiegangers. Betrouwbare recensies en real-time beschikbaarheid volgen op de derde en vierde plaats.
14/06/24
Rondreizen zomervakantie 2024: Azië het populairst, Zuid-Amerika bloeit weer op
De sterkste stijging en de sterkste daling in het aantal boekingen zijn landen in Zuid-Amerika. Azië blijkt opnieuw de populairste vakantieregio voor deze zomer.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.