Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-05-2024
Auteur: Marc Gerlings

Reiswerk doet landelijk onderzoek naar het imago van de reisbranche

Reiswerk doet landelijk onderzoek naar het imago van de reisbranche
Wat vinden mensen eigenlijk van werken in de reisbranche? Dat gaat Reiswerk grondig onderzoeken in de komende tijd. Het laatste imago onderzoek dateert van vóór de coronaperiode, hoog tijd om opnieuw te kijken naar hoe de reisbranche als werkgever wordt gezien. Vandaag ontvangen alle reisbedrijven een uitnodiging om aan het onderzoek mee te doen.

Elk jaar voert Reiswerk het reguliere arbeidsmarktonderzoek van de reisbranche uit, maar dit jaar gaan ze nog een stap verder met een extra onderzoek naar het imago van de branche. Terwijl het reguliere onderzoek zich richt op actuele ontwikkelingen, zoomen ze met het imago-onderzoek in op hoe werkenden en werkzoekenden in Nederland de reisbranche als werkgever zien.

Employer branding in de breedste zin

Als arbeidsmarktfonds van de reisbranche streeft Reiswerk ernaar om nieuw talent aan te trekken en huidige medewerkers te behouden. Door de communicatie af te stemmen op de resultaten van het imago-onderzoek, kunnen zij nog effectiever te werk gaan. Dit onderzoek wordt namelijk uitgevoerd onder zowel de Nederlandse beroepsbevolking (werkend of werkzoekend) als onder werkenden in de reisbranche zelf.

Jouw mening telt

Op dinsdag 21 mei ontvangt iedere reisonderneming een uitnodiging om deel te nemen aan dit landelijke onderzoek. Help Reiswerk dit onderzoek zo representatief mogelijk te maken door het te verspreiden onder alle medewerkers in jouw reisbedrijf. Waarom kiezen mensen wel of juist niet voor een baan in de reisbranche? Met zoveel mogelijk input kunnen we gezamenlijk de negatieve aspecten aanpakken en de positieve punten versterken!
 

Waarom is dit onderzoek belangrijk?

De resultaten van dit onderzoek zijn waardevol voor werkgevers, medewerkers, potentiële talenten én voor Reiswerk zelf. Het onderzoek biedt inzicht in onderwerpen zoals:

  • Hoe wordt de reisbranche gezien door de beroepsbevolking (die niet in de branche werkt) en door de werkenden in de reisbranche?
  • Wat zoeken mensen in een werkgever?
  • Wat zijn de redenen om voor een bepaalde werkgever te kiezen of juist niet?
  • Wat is het beeld van het werken in de reisbranche in Nederland?
  • Met welke andere branches concurreert de reisbranche?
  • Wat zijn de motivaties en obstakels om in de reisbranche te gaan werken?
  • Hoe ervaren werkenden in de reisbranche hun werk?
  • Wat zijn de grootste voordelen van werken in de reisbranche?

Inzichten voor werkgevers reiswereld

Voor werkgevers bieden de resultaten van dit onderzoek een uitgebreid inzicht in hoe medewerkers hun baan in de branche ervaren, evenals waardevolle informatie over hoe toekomstige medewerkers benaderd kunnen worden.

Voor Reiswerk zijn de uitkomsten óók van groot belang. Het stelt hen in staat om de arbeidsmarktcommunicatie en andere activiteiten gerichter uit te voeren en de reisbranche nog beter te profileren. Alles om nieuw talent aan te trekken voor een baan in de reisbranche en huidige professionals te behouden.

Vul jij de enquête in?

Op dinsdag 21 mei ontvangen alle reisorganisaties een e-mail met een link naar de vragenlijst. Als je deze e-mail ontvangt, verspreid deze dan onder al je medewerkers! De vragenlijst kan door alle medewerkers in het reisbedrijf worden ingevuld, ongeacht hun functie. Als je als reisorganisatie geen uitnodiging hebt ontvangen op dinsdag 21 mei, neem dan contact op met info@reiswerk.nl. Dan ontvang je direct een uitnodiging voor deelname.

De resultaten in masterclass

Natuurlijk zijn we allemaal nieuwsgierig naar de resultaten! Deze presenteert Reiswerk op 19 september tijdens een fysieke bijeenkomst voor HR-professionals en managers. De resultaten worden direct aan een masterclass over employer branding gekoppeld. En dat is niet alles, daarna organiseren zij een supergezellige borrel aan het water. Inschrijven voor de resultaatbespreking kan hier.

Het onderzoek wordt gedaan in samenwerking met Sparkey.
Trefwoorden: Reiswerk, werk, arbeidsmarkt, imago

CELTH



||| Nieuws |||

19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.