Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-05-2024
Auteur: Marc Gerlings

Reiswerk doet landelijk onderzoek naar het imago van de reisbranche

Reiswerk doet landelijk onderzoek naar het imago van de reisbranche
Wat vinden mensen eigenlijk van werken in de reisbranche? Dat gaat Reiswerk grondig onderzoeken in de komende tijd. Het laatste imago onderzoek dateert van vóór de coronaperiode, hoog tijd om opnieuw te kijken naar hoe de reisbranche als werkgever wordt gezien. Vandaag ontvangen alle reisbedrijven een uitnodiging om aan het onderzoek mee te doen.

Elk jaar voert Reiswerk het reguliere arbeidsmarktonderzoek van de reisbranche uit, maar dit jaar gaan ze nog een stap verder met een extra onderzoek naar het imago van de branche. Terwijl het reguliere onderzoek zich richt op actuele ontwikkelingen, zoomen ze met het imago-onderzoek in op hoe werkenden en werkzoekenden in Nederland de reisbranche als werkgever zien.

Employer branding in de breedste zin

Als arbeidsmarktfonds van de reisbranche streeft Reiswerk ernaar om nieuw talent aan te trekken en huidige medewerkers te behouden. Door de communicatie af te stemmen op de resultaten van het imago-onderzoek, kunnen zij nog effectiever te werk gaan. Dit onderzoek wordt namelijk uitgevoerd onder zowel de Nederlandse beroepsbevolking (werkend of werkzoekend) als onder werkenden in de reisbranche zelf.

Jouw mening telt

Op dinsdag 21 mei ontvangt iedere reisonderneming een uitnodiging om deel te nemen aan dit landelijke onderzoek. Help Reiswerk dit onderzoek zo representatief mogelijk te maken door het te verspreiden onder alle medewerkers in jouw reisbedrijf. Waarom kiezen mensen wel of juist niet voor een baan in de reisbranche? Met zoveel mogelijk input kunnen we gezamenlijk de negatieve aspecten aanpakken en de positieve punten versterken!
 

Waarom is dit onderzoek belangrijk?

De resultaten van dit onderzoek zijn waardevol voor werkgevers, medewerkers, potentiële talenten én voor Reiswerk zelf. Het onderzoek biedt inzicht in onderwerpen zoals:

  • Hoe wordt de reisbranche gezien door de beroepsbevolking (die niet in de branche werkt) en door de werkenden in de reisbranche?
  • Wat zoeken mensen in een werkgever?
  • Wat zijn de redenen om voor een bepaalde werkgever te kiezen of juist niet?
  • Wat is het beeld van het werken in de reisbranche in Nederland?
  • Met welke andere branches concurreert de reisbranche?
  • Wat zijn de motivaties en obstakels om in de reisbranche te gaan werken?
  • Hoe ervaren werkenden in de reisbranche hun werk?
  • Wat zijn de grootste voordelen van werken in de reisbranche?

Inzichten voor werkgevers reiswereld

Voor werkgevers bieden de resultaten van dit onderzoek een uitgebreid inzicht in hoe medewerkers hun baan in de branche ervaren, evenals waardevolle informatie over hoe toekomstige medewerkers benaderd kunnen worden.

Voor Reiswerk zijn de uitkomsten óók van groot belang. Het stelt hen in staat om de arbeidsmarktcommunicatie en andere activiteiten gerichter uit te voeren en de reisbranche nog beter te profileren. Alles om nieuw talent aan te trekken voor een baan in de reisbranche en huidige professionals te behouden.

Vul jij de enquête in?

Op dinsdag 21 mei ontvangen alle reisorganisaties een e-mail met een link naar de vragenlijst. Als je deze e-mail ontvangt, verspreid deze dan onder al je medewerkers! De vragenlijst kan door alle medewerkers in het reisbedrijf worden ingevuld, ongeacht hun functie. Als je als reisorganisatie geen uitnodiging hebt ontvangen op dinsdag 21 mei, neem dan contact op met info@reiswerk.nl. Dan ontvang je direct een uitnodiging voor deelname.

De resultaten in masterclass

Natuurlijk zijn we allemaal nieuwsgierig naar de resultaten! Deze presenteert Reiswerk op 19 september tijdens een fysieke bijeenkomst voor HR-professionals en managers. De resultaten worden direct aan een masterclass over employer branding gekoppeld. En dat is niet alles, daarna organiseren zij een supergezellige borrel aan het water. Inschrijven voor de resultaatbespreking kan hier.

Het onderzoek wordt gedaan in samenwerking met Sparkey.
Trefwoorden: Reiswerk, werk, arbeidsmarkt, imago

CELTH




||| Nieuws |||

18/07/25
Hein Pasman wordt directeur Landschap Erfgoed Utrecht
Hein Pasman is met ingang van 1 juli jl. benoemd tot algemeen directeur van Landschap Erfgoed Utrecht. Pasman nam deze positie al enige maanden waar na het vertrek van de vorige directeur. De tijdelijke invulling is nu door de Raad van Toezicht omgezet in een permanente aanstelling.
15/07/25
Prognose zomer 2025: toeristisch bezoek stijgt in regio's Veluwe, Arnhem en Rijk van Nijmegen
De zomer van 2025 brengt groei voor de regio’s Veluwe, Arnhem en het Rijk van Nijmegen. Dat blijkt uit de nieuwste prognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
10/07/25
Eerste Escape Tour gelanceerd in DrentheRoutes-app
Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij Breeland Recreatie in Annen is de eerste Escape Tour in de DrentheRoutes-app officieel gelanceerd. Wethouder Richard Heling van de gemeente Aa en Hunze gaf het startsein voor deze nieuwe recreatieve belevenis: een app-gestuurde speurtocht in de buitenlucht.
10/07/25
Bezuiniging van 24 miljoen euro op nationale parken definitief van de baan
De voorgenomen bezuiniging van op de Nationale Parken in Nederland is definitief geschrapt. De bezuiniging, die in eerste instantie was opgenomen in de Voorjaarsnota, leidde tot grote zorgen bij natuurorganisaties, provincies en terreinbeheerders.
27/06/25
Nieuwe borden markeren Van Gogh Nationaal Park langs Brabantse snelwegen
Reizigers die begin juli over de A2, A58, A50 en N65 rijden, zullen het meteen merken: de bruine Groene Woud-borden maken plaats voor nieuwe exemplaren die het Van Gogh Nationaal Park markeren. De vervanging volgt op de toekenning van de status Nationaal Park in oktober 2024.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
02/06/25
Vlonderbrug ontsluit Everdinger Waarden
De Vlonderbrug, een nieuwe voetgangersbrug over de rivier de Lek in natuurgebied de Everdinger Waarden, is feestelijk geopend. Nu kunnen recreanten en inwoners uit de omgeving weer de benen strekken op een populaire wandelroute midden in de uiterwaarden, want de Vlonderbrug vervangt de oude trekpont die enkele jaren geleden werd verwijderd.