Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-04-2024
Auteur: Marc Gerlings

Groeipad toerisme in Vlaanderen

Groeipad toerisme in Vlaanderen
Peter de Wilde. Foto: Toerisme Vlaanderen
Vandaag spreekt Peter de Wilde CEO Toerisme Vlaanderen bij het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 bij HZ in Vlissingen. Peter gaat in op de visie van toerisme en hoe je dat met samenwerken bereikt. Vlaanderen is al hersteld van de Covid-periode en lijkt een groeipad in te slaan.

Toeristisch Vlaanderen ontving in 2023 14,6 miljoen toeristen uit binnen- en buitenland. Dat zijn er 6 procent meer dan in 2022 en ook 1 procent meer dan in het pre-coronajaar 2019. Ook het aantal overnachtingen ligt in 2023 4 procent hoger dan in 2019. Dat blijkt uit de voorlopige jaarcijfers van Statbel.

Zuhal Demir, Vlaamse minister van toerisme: "Hiermee is het bewijs nog maar eens geleverd dat onze toeristische sector in Vlaanderen bijzonder veerkrachtig is. Deze mooie cijfers zijn een meer dan verdiende beloning voor het harde werk van onze toeristische ondernemers die het tijdens corona heel moeilijk hebben gehad maar nooit de moed hebben verloren."

In 2023 kwamen 14,6 miljoen toeristen genieten van de vele troeven die toeristisch Vlaanderen rijk is. In vergelijking met 2022 zijn er dat 6 procent meer. In vergelijking met het pre-coronajaar 2019 zijn het 1 procent aankomsten meer. 6,9 miljoen toeristen kwamen uit eigen land, 6 procent meer dan in het pre-coronajaar 2019.

De bezoekers die naar Vlaanderen komen blijven gemiddeld ook langer dan in 2019, wat goed nieuws is. Ook het buitenlands toerisme herstelt dus beter dan verwacht.

Nederland blijft belangrijkste buitenlandse markt

De meeste buitenlandse toeristen komen uit de buurlanden Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Nederland steekt er met kop en schouders bovenuit, met maar liefst 4,1 miljoen overnachtingen in 2023 of 16 procent meer dan in 2019. Het Verenigd Koninkrijk, dat in 2021 zwaar was weggezakt door de strenge coronamaatregelen en de Brexit, maakt in 2023 een stevige comeback en heeft nog slechts 3 procent minder overnachtingen dan in 2019. De top 10 van de buitenlandse herkomstlanden in 2023 is bijna een spiegel van deze van 2019. Alleen China, dat in 2019 op de 9de plaats stond, is in 2023 vervangen door Zwitserland.

Musea en attracties deden het bijzonder goed in 2023

De Vlaamse musea, belevingscentra en attracties ontvingen 6,6 procent meer bezoekers dan in 2022. 'Als we enkel naar de musea kijken, dan is de stijging zelfs 15,9 procent tegenover 2022. De heropening van het KMSKA speelt hierbij een belangrijke rol. Maar eigenlijk kunnen de meeste attracties en musea erg mooie bezoekersaantallen voorleggen', meldt Toerisme Vlaanderen.

Arbeidsmarkt in toerisme en bruto toegevoegde waarde

De arbeidsmarkt in de toeristische sector is sinds 2018 stevig toegenomen. In 2018 waren er 289.212 mensen aan de slag in de toeristische sector in Vlaanderen, goed voor 6,9 procent van alle jobs. In 2022 steeg dat cijfer naar 301.327 jobs in de toeristische sector in Vlaanderen, 7,4 procent van alle jobs. Tweejaarlijks brengt de Vlaamse Statistische Autoriteit de economische impact van toerisme in kaart. De uitgaven door toeristen in Vlaanderen bedroegen in 2022 9,5 miljard euro of 2,6 procent van de totale bruto toegevoegde waarde in Vlaanderen.
Trefwoorden: Vlaanderen, toerisme, groei, Trendcongres

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen