Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-04-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Jaarverslag Koninklijke Jaarbeurs 2023

Meer mensen, meer waardering, meer winst

Jaarverslag Koninklijke Jaarbeurs 2023

Koninklijke Jaarbeurs publiceert vandaag haar geïntegreerde jaarverslag over 2023. Dit verslag beschrijft haar activiteiten, strategie, financiële- en niet-financiële resultaten en belangrijke thema’s van het afgelopen jaar. Na een periode van drie moeizame corona jaren is er weer behoefte om elkaar te zien en te ontmoeten en is Jaarbeurs weer volop in bedrijf. 

Highlights

  • In 2023 is Jaarbeurs bezocht door 2,3 miljoen bezoekers.
  • Het publiek heeft Jaarbeurs voor de tweede keer op rij gekozen tot beste congreslocatie van het jaar. 
  • Na een aantal verliesgevende jaren is een positief rendement behaald van 9,9 miljoen euro. 

Een jaar van inspiratie en herijking

Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs: "2023 was een jaar van inspiratie en herijking. Onze inspanningen om Jaarbeurs na corona te herstellen en te vernieuwen hebben hun vruchten afgeworpen. Naast de voortgang op onze strategie en de behaalde resultaten laten we in dit vernieuwde verslag zien hoe we waarde hebben gecreëerd voor onze klanten, medewerkers en de maatschappij. In het verslag zijn verhalen van onze stakeholders te lezen.”

Pascal van Gool, CFO Koninklijke Jaarbeurs: ”Na een paar verliesgevende jaren als gevolg van de coronapandemie, hebben we in 2023 een positief rendement behaald van 9,9 miljoen euro. In 2022 was er nog sprake van een verlies van 7,4 miljoen euro.”

Nationaal en internationaal

In Nederland organiseerde Jaarbeurs in 2023 18 verschillende beurzen gericht op haar strategische markten health & life sciences, bouw & installatie, agrifood, logistiek en travel & leisure. Met internationale evenementen zoals de AgriFood vakbeurs VIV, ILDEX en HORTI AGRI NEXT opereerde Koninklijke Jaarbeurs onder andere in Thailand, Vietnam, Indonesië en de Verenigde Arabische Emiraten. Naast eigen vak- en consumentenbeurzen, vonden in 2023 38 grote beurzen en evenementen van opdrachtgevers in Jaarbeurs plaats.

Live en online

Jaarbeurs wil 365 dagen per jaar relevant zijn in haar strategische markten en lanceerde in 2023, naast de Dutch Health Hub en Computable.nl, het online platform de Bouw & Installatie Hub. 

Voortgang op duurzaamheid 

Opnieuw zijn grote stappen gezet op het gebied van duurzaamheid. Marloes van den Berg, Chief People & Sustainability Officer Koninklijke Jaarbeurs: "Zowel bij evenementen die we zelf organiseren als de evenementen die we faciliteren jagen we duurzaamheid actief aan. We spelen in op trends in de markten waarin we actief zijn. Ook binnen onze eigen organisatie staat duurzaamheid centraal.”

 

Link: https://jaarverslag.jaarbeurs.nl
Trefwoorden: Jaarverslag, publicatie

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...