Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-03-2024
Auteur: Redactie

Waarom werkt het geven van relatiegeschenken?

Waarom werkt het geven van relatiegeschenken?
Bij het ondernemen is klantcontact en het tevreden houden van partners erg belangrijk. Naast goede service en kwalitatieve producten aanbieden, kun je dit ook doen door middel van het geven van relatiegeschenken. Door het geven van relatiegeschenken kun je op een makkelijke manier je naamsbekendheid vergroten. Het is dan ook niet voor niks dat relatiegeschenken geven in veel gevallen een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie is. Maar waarom werkt het geven van relatiegeschenken nu zo goed? Wij leggen het je uit.

Een persoonlijk cadeau werkt altijd

Waar promotieartikelen vaak aan grote groepen gegeven worden, worden relatiegeschenken dat niet. In veel gevallen worden relatiegeschenken gegeven aan zakelijke relaties, klanten en werknemers. Doordat dit een relatief kleine groep is, kun je als bedrijf veel makkelijker een persoonlijk cadeau geven. Zo kun je pennen bedrukken en deze samen met een schrijfset en een kaartje aan je klanten geven. Door de kaart te voorzien van een leuke boodschap, kun je laten zien dat je geeft om je klanten, partners of werknemers en dat je ze waardeert. Zo kun je de relatie op een vrij eenvoudige manier versterken.

De kracht van offline reclame

Het tweede voordeel van een fysiek relatiegeschenk, is het feit dat het offline marketing is. Vandaag de dag vindt het grootste gedeelte van de gemiddelde marketingstrategie online plaats, waardoor het lastiger is om als bedrijf op te vallen. Juist daarom valt het gebruik van offline reclame, in dit geval door middel van een fysiek relatiegeschenk dat je kunt laten maken op greengiving.nl, veel meer op. Door het geschenk te voorzien van je bedrijfsnaam en logo, worden mensen vaker geconfronteerd met jouw onderneming, waardoor ze jouw naam makkelijker zullen onthouden. Hierdoor zullen ze dan ook sneller voor jouw bedrijf kiezen én neemt je naamsbekendheid verder toe. 

De psychologie achter relatiegeschenken

Wist je dat er ook een psychologische logica zit achter het geven van relatiegeschenken? Jij laat namelijk zien dat een persoon of bedrijf belangrijk is voor jou en jouw bedrijf. Hierdoor voelt de ontvanger meer de neiging om wat terug te doen. Dit wordt ook wel de regel van wederkerigheid genoemd. De ontvanger zal daardoor sneller voor jouw bedrijf kiezen wanneer ze jouw diensten of producten nodig hebben en zullen daarbij ook positief over jou en jouw bedrijf praten tegen anderen. Vooral het laatste is erg belangrijk, want gesproken reclame, waarin een partij jouw product of dienst adviseert aan een ander, werkt toch het best.

Trefwoorden: relatiegeschenk, marketing, sales

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    14/07/25
    Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
    Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
    14/07/25
    Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
    Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
    14/07/25
    Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
    Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
    14/07/25
    850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
    Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
    11/07/25
    De fuik van nepadvertenties voor vakanties
    Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
    11/07/25
    Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
    Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
    10/07/25
    Exclusief voor leden
    Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
    Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
    10/07/25
    RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
    Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.