Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-03-2024
Auteur: Marc Gerlings

Inflatie daalt langzaam met een lichtpuntje voor horeca

Inflatie daalt langzaam met een lichtpuntje voor horeca
Langzaam daalt de inflatie, in vergelijking met een jaar geleden. Toch is de inflatie voor de consument nog steeds aan de hoge kant. Voor bedrijven in de vrijetijdseconomie is er een lichtpuntje. De prijzen voor onder meer groenten en vlees stijgen minder hard dan het gemiddelde inflatiecijfer. Maar als je gasten vervoert met bus of auto ben je meer kwijt aan de prijs voor brandstof.

Consumentengoederen en -diensten waren in februari 2,8 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt het CBS. In januari was de inflatie 3,2 procent. De inflatie wordt elke maand gemeten als de ontwikkeling van de consumentenprijsindex (CPI) ten opzichte van dezelfde maand in het voorgaande jaar.

Inflatie daalt door prijsontwikkeling voedingsmiddelen

De prijsontwikkeling van voeding zorgde voor een daling van de inflatie. Voedingsmiddelen waren in februari 0,3 procent duurder dan een jaar eerder. In januari waren de prijzen 2,1 procent hoger dan vorig jaar. De kleinere prijsstijging komt vooral door de prijsontwikkelingen van brood- en graanproducten, groenten en vlees.

Motorbrandstoffen duurder

De prijsontwikkeling van motorbrandstoffen had daarentegen een verhogend effect op de ontwikkeling van de inflatie. In februari waren motorbrandstoffen 8,6 procent duurder dan in dezelfde maand vorig jaar. In januari waren de prijzen 4,3 procent hoger dan een jaar eerder. Een liter Euro 95 kostte gemiddeld 1,97 euro in februari, in januari was dat 1,91 euro. De prijs van een liter diesel nam toe van 1,74 euro in januari naar 1,81 euro in februari.

Inflatie eurozone lager

Het CBS publiceert twee verschillende cijfers voor inflatie. Een op basis van de consumentenprijsindex (CPI) en een op basis van de geharmoniseerde index van consumentenprijzen (HICP). Consumentengoederen en -diensten in Nederland waren volgens de HICP in februari 2,7 procent duurder dan vorig jaar. In januari was de inflatie volgens de HICP 3,1 procent. De inflatie in de eurozone nam af van 2,8 procent in januari naar 2,6 procent in februari.
Trefwoorden: inflatie, geld, bestedingen, kosten

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.