Geplaatst op: 28-02-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Zonnig voorseizoen stuwt toerisme Zeeland

Zonnig voorseizoen stuwt toerisme Zeeland
Afbeelding van hansiline via Pixabay

Zeeland telde in 2023 opnieuw een recordaantal toeristische overnachtingen. In totaal bleven toeristen 13,5 miljoen nachten in de provincie slapen. Dit is 5% meer dan in 2022. De groei is vooral zichtbaar in de maanden mei en juni. In vakantiemaand augustus was er juist sprake van een kleine daling. Dit blijkt uit onderzoek van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme dat de cijfers over 2023 van het CBS analyseerde.

Het weer is nog altijd een belangrijke factor. In juni nam het aantal toeristische overnachtingen in Zeeland met 32% toe. Een maand die volgens het KNMI recordwarm en recordzonnig was. Het zonnige voorseizoen werd gevolgd door een wisselvallig hoogseizoen: juli en augustus waren volgens het KNMI ‘nat’. Dit is terug te zien in de toeristische cijfers, het aantal overnachtingen in augustus daalde met 8%.

Figuur 1: Overnachtingen van toeristen in Zeeland naar maand, 2019, 2022-2023

OvernachtingenZeeland

Minder Nederlanders, meer buitenlandse toeristen

In 2023 gingen minder Nederlanders op vakantie in Zeeland dan in 2022. Toch is hun aantal nog altijd substantieel hoger dan voor de coronapandemie: het aantal overnachtingen van Nederlanders in Zeeland was in 2023 22% hoger dan in 2019. "De indruk is dat Nederlanders vaker een tweede of derde vakantie in eigen land doorbrengen, Zeeland profiteert daar van mee”, zegt Diana Korteweg Maris van HZ Kenniscentrum Kusttoerisme.

Het aantal buitenlandse toeristen in Zeeland nam in 2023 verder toe. Zij brachten 13% meer nachten in Zeeland door dan een jaar eerder en ook 21% meer dan in 2019. Deze groei komt vooral vanuit Duitsland.

Kamperen in de lift

Het aantal kampeerovernachtingen groeide in 2023 met 10%. Daarmee zet de groei uit de afgelopen jaren door. Diana Korteweg Maris van HZ Kenniscentrum Kusttoerisme: "Kamperen is weer populair, het bezit van campers en caravans groeit en dat zien we in de overnachtingscijfers.” Ook het aantal overnachtingen in hotels groeide, maar het hotelaanbod is eveneens gegroeid. Het aantal overnachtingen in vakantiewoningen en verhuurchalets, op zogenoemde huisjesterreinen, stabiliseert.

Trefwoorden: toerisme, vakanties, Zeeland, binnenlands toerisme, inkomend toerisme, overnachtingen

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
03/10/24
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking MECC en EMG
Event Management Group (EMG) en MECC Maastricht gaan samenwerking. Daarmee willen de twee hun marktpositie versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...