Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-02-2024
Auteur: Marc Gerlings

Collectieve Horeca Ontzegging verbeterd met platform en app

Collectieve Horeca Ontzegging verbeterd met platform en app
CHO is verbeterd. 50 gemeenten of gebieden starten of herstarten CHO.
Voor horecaondernemers, medewerkers en gasten is een veilig en gastvrij uitgaansklimaat belangrijk. Om dit te waarborgen en ongewenst gedrag te verminderen, is jaren geleden de Collectieve Horeca Ontzegging (CHO) geïntroduceerd. Recent heeft de Autoriteit Persoonsgegevens 20 vergunningen verstrekt aan afdelingen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) om deze ontzeggingen op te leggen. Om het proces meer van nu te maken, heeft KHN een nieuw platform met bijbehorende app ontwikkeld.

Het doel van de CHO is het vergroten van de veiligheid voor ondernemers, medewerkers en gasten in de aangesloten horecagelegenheden. Door het verminderen van overlast en het voorkomen en bestrijden van criminaliteit, streeft de branche naar een veiliger uitgaansklimaat waarin ongewenst gedrag niet wordt getolereerd. Ondernemers die meedoen aan een CHO spreken af dat als een gast zich ernstig misdraagt in een bedrijf, hem of haar de toegang tot een horecabedrijf wordt ontzegd. 
Die ontzegging geldt ook voor andere horecabedrijven die meedoen in het afgebakende uitgaansgebied of de gemeente. Als de persoon met ontzegging toch een van die horecabedrijven betreedt, wordt dit na aanzegging om te vertrekken beschouwd als huisvredebreuk en is dit strafbaar. Vertrekt de gast niet vrijwillig, dan zal de politie optreden en het Openbaar Ministerie de betrokken persoon vervolgen. 
 

Nieuwe deelnemers én een nieuw platform 

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft recent 20 vergunningen verstrekt aan afdelingen van KHN om collectieve horeca ontzeggingen in te kunnen voeren. Om dit proces in goede banen te leiden, heeft KHN een nieuw platform met bijbehorende app ontwikkeld om ontzeggingen te registreren. Vanwege veranderingen in de privacywetgeving, moest het bestaande model aangepast worden. Het nieuwe platform voldoet weer aan alle eisen en behoeften.
 

50 gebieden

In Almelo, Amersfoort, Amsterdam, Deventer, Drachten, Edam-Volendam, Emmen, Enschede, Haarlem, Heerenveen, Helmond, Hellendoorn, Hengelo, Leeuwarden, Purmerend, Roosendaal, Tilburg, Zaltbommel, Zandvoort, Zutphen en Zwolle starten ondernemers binnenkort met de CHO. Voor sommige gebieden is dit een herinvoering en voor anderen een eerste begin. In andere gebieden zijn al voorbereidingen voor een vergunningaanvraag getroffen. In totaal hebben ruim 50 gemeenten of gebieden hun interesse voor de tool al getoond, waarmee ondernemers hun verantwoordelijkheid tonen en werken aan een veiliger uitgaansklimaat.

Daan van Boerdonk van Bar Bobbi in Haarlem is enthousiast: "Het CHO-systeem zorgt voor een veiliger nachtleven in Haarlem. Mensen die stelselmatig de orde verstoren worden door een krachtig samenwerkingsverband geweerd uit deelnemende horecagelegenheden.” Ook Rob Smits van Café Fier in Zandvoort is positief over het CHO-systeem. "Het helpt ons om de horeca gezellig te houden."

Preventieve werking

Horecaondernemers hebben gemerkt dat na het coronatijdperk een deel van het uitgaanspubliek voor de nodige uitdagingen zorgt. Het CHO-instrument heeft al eerder bewezen dat er een grote preventieve werking vanuit gaat. Het is natuurlijk niet leuk als je niet langer in je favoriete uitgaansgebied kunt uitgaan, omdat je geen horecabedrijf meer binnen komt en je vrienden wel. Voor meer informatie, zie ook www.horecaontzeggingen.nl.
Topics:Beleid, Horeca
Trefwoorden: horeca, veiligheid, ontzegging, gemeente, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Nederlanders kiezen massaal voor zekerheid op vakantie
Een zorgeloze vakantie begint voor veel Nederlanders met een goede voorbereiding. Uit onderzoek van Allianz Direct blijkt dat 77% van de Nederlanders een reisverzekering heeft of afsluit. Daarbij kiest 24% voor een doorlopende verzekering, terwijl 22% een kortlopende variant verkiest.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
18/06/25
Exclusief voor leden
B&B De Hoenderkamp de beste van Nederland in 2025
B&B De Hoenderkamp in het Overijsselse Beuningen is uitgeroepen tot de Beste Bed & Breakfast van Nederland 2025.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
12/06/25
Mijlpaal EuroParcs Enkhuizer Strand: eerste gasten gearriveerd
Vrijdag 6 juni arriveerden de eerste gasten voor hun vakantie op EuroParcs Enkhuizer Strand aan het IJsselmeer.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.