Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-02-2024
Auteur: Marc Gerlings

Collectieve Horeca Ontzegging verbeterd met platform en app

Collectieve Horeca Ontzegging verbeterd met platform en app
CHO is verbeterd. 50 gemeenten of gebieden starten of herstarten CHO.
Voor horecaondernemers, medewerkers en gasten is een veilig en gastvrij uitgaansklimaat belangrijk. Om dit te waarborgen en ongewenst gedrag te verminderen, is jaren geleden de Collectieve Horeca Ontzegging (CHO) geïntroduceerd. Recent heeft de Autoriteit Persoonsgegevens 20 vergunningen verstrekt aan afdelingen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) om deze ontzeggingen op te leggen. Om het proces meer van nu te maken, heeft KHN een nieuw platform met bijbehorende app ontwikkeld.

Het doel van de CHO is het vergroten van de veiligheid voor ondernemers, medewerkers en gasten in de aangesloten horecagelegenheden. Door het verminderen van overlast en het voorkomen en bestrijden van criminaliteit, streeft de branche naar een veiliger uitgaansklimaat waarin ongewenst gedrag niet wordt getolereerd. Ondernemers die meedoen aan een CHO spreken af dat als een gast zich ernstig misdraagt in een bedrijf, hem of haar de toegang tot een horecabedrijf wordt ontzegd. 
Die ontzegging geldt ook voor andere horecabedrijven die meedoen in het afgebakende uitgaansgebied of de gemeente. Als de persoon met ontzegging toch een van die horecabedrijven betreedt, wordt dit na aanzegging om te vertrekken beschouwd als huisvredebreuk en is dit strafbaar. Vertrekt de gast niet vrijwillig, dan zal de politie optreden en het Openbaar Ministerie de betrokken persoon vervolgen. 
 

Nieuwe deelnemers én een nieuw platform 

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft recent 20 vergunningen verstrekt aan afdelingen van KHN om collectieve horeca ontzeggingen in te kunnen voeren. Om dit proces in goede banen te leiden, heeft KHN een nieuw platform met bijbehorende app ontwikkeld om ontzeggingen te registreren. Vanwege veranderingen in de privacywetgeving, moest het bestaande model aangepast worden. Het nieuwe platform voldoet weer aan alle eisen en behoeften.
 

50 gebieden

In Almelo, Amersfoort, Amsterdam, Deventer, Drachten, Edam-Volendam, Emmen, Enschede, Haarlem, Heerenveen, Helmond, Hellendoorn, Hengelo, Leeuwarden, Purmerend, Roosendaal, Tilburg, Zaltbommel, Zandvoort, Zutphen en Zwolle starten ondernemers binnenkort met de CHO. Voor sommige gebieden is dit een herinvoering en voor anderen een eerste begin. In andere gebieden zijn al voorbereidingen voor een vergunningaanvraag getroffen. In totaal hebben ruim 50 gemeenten of gebieden hun interesse voor de tool al getoond, waarmee ondernemers hun verantwoordelijkheid tonen en werken aan een veiliger uitgaansklimaat.

Daan van Boerdonk van Bar Bobbi in Haarlem is enthousiast: "Het CHO-systeem zorgt voor een veiliger nachtleven in Haarlem. Mensen die stelselmatig de orde verstoren worden door een krachtig samenwerkingsverband geweerd uit deelnemende horecagelegenheden.” Ook Rob Smits van Café Fier in Zandvoort is positief over het CHO-systeem. "Het helpt ons om de horeca gezellig te houden."

Preventieve werking

Horecaondernemers hebben gemerkt dat na het coronatijdperk een deel van het uitgaanspubliek voor de nodige uitdagingen zorgt. Het CHO-instrument heeft al eerder bewezen dat er een grote preventieve werking vanuit gaat. Het is natuurlijk niet leuk als je niet langer in je favoriete uitgaansgebied kunt uitgaan, omdat je geen horecabedrijf meer binnen komt en je vrienden wel. Voor meer informatie, zie ook www.horecaontzeggingen.nl.
Topics:Beleid, Horeca
Trefwoorden: horeca, veiligheid, ontzegging, gemeente, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Exclusief voor leden
Siblu breidt uit in Europa met focus op tweede huis in de natuur
De Franse vakantieorganisatie Siblu zet een nieuwe stap in haar Europese groeistrategie met de overname van zeven vakantieparken. Interessant is de nieuwe focus op het eigen gebruik van de tweede woning door de eigenaren.
18/06/25
Nederlanders kiezen massaal voor zekerheid op vakantie
Een zorgeloze vakantie begint voor veel Nederlanders met een goede voorbereiding. Uit onderzoek van Allianz Direct blijkt dat 77% van de Nederlanders een reisverzekering heeft of afsluit. Daarbij kiest 24% voor een doorlopende verzekering, terwijl 22% een kortlopende variant verkiest.
18/06/25
Exclusief voor leden
Dantumadiel en Overijssel aan kop in JetCamp-onderzoek naar beste kampeerlocaties van Nederland
Dantumadiel heeft gemiddeld de best beoordeelde campings van Nederland. De negen campings in deze Friese gemeente behalen gemiddeld een rapportcijfer 9,1. Van de provincies scoort Overijssel met een 8,5 het best. In Europa staat Nederland met een 8,3 op een 12e plaats.
18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...