Geplaatst op: 05-02-2024
Auteur: Marc Gerlings

Transitie naar vliegen met één piloot valt niet goed

Transitie naar vliegen met één piloot valt niet goed
Technologie om met één piloot te vliegen is nog niet goed genoeg, meent VNV.

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) lanceert vandaag op luchthaven Schiphol een campagne tegen het plan van vliegtuigbouwers om de cockpit te bemannen met slechts één in plaats van twee piloten, de zogeheten Reduced Crew Operations (RCO).

De piloten zien het niet zitten dat in hun ogen vliegtuigbouwers onbewezen technologie inzetten om de bemanning in de cockpit te reduceren. Piloten wereldwijd verzetten zich tegen deze maatregel die wellicht een gering kosteneffect heeft, maar een grote bezuiniging is op veiligheid.


Camiel Verhagen, voorzitter VNV: "Als piloot is het onze plicht mensen veilig naar hun bestemming te brengen. Wij staan achter nieuwe technologie die ten goede komt aan die veiligheid. Twee piloten die samenwerken met die technologie, brengen de veiligheid naar een hoger niveau. Op geen enkele manier is bewezen dat het vervangen van één piloot door deze technologie het veiligheidsniveau verhoogt.”


Internationale studies en de praktijk tonen aan dat de mens de? essentiële factor is voor een hoge veiligheidsstandaard in de luchtvaart. In een technologisch systeem ontbreekt het bijvoorbeeld aan creativiteit, veerkracht, leiderschap, teamwerk en overlevingsinstinct. Met deze campagne vraagt de VNV aandacht voor het belang van twee piloten in de cockpit. Iedereen die vindt dat er geen risico genomen mag worden met veiligheid en twee piloten het veiligst vindt, roept de VNV op de petitie ikwilveiligvliegen.nl te tekenen.


Veerkracht in de praktijk

Negen op de tien vluchten verlopen niet volgens plan, en dan komt het op twee piloten aan om in te spelen op veranderende omstandigheden. Ook als er een incident plaatsvindt, bijvoorbeeld wanneer een van de piloten zich plots niet goed voelt of er treedt een motorstoring op, dan zijn twee piloten in de cockpit noodzakelijk. De vraag die de VNV, samen met internationale koepelorganisaties IFALPA, ECA en de Amerikaanse pilotenbond ALPA, dan ook stelt, is welk probleem nu precies opgelost wordt. Verhagen: "Het weghalen van een piloot uit de cockpit verhelpt geen veiligheidsprobleem, maar creëert er juist een.”


Daarom roept de VNV vliegtuigbouwers en de Europese luchtvaartautoriteit op om niet te gokken met de veiligheid en het vervangen van een piloot door onbewezen technologie te stoppen. VNV stelt voor om:


1 - Allereerst onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek te doen naar ook de medische en psychologische implicaties van dit plan, waarbij koepelorganisaties van luchtvaartmedici, -psychologen en piloten structureel worden betrokken bij toekomstige ontwikkelingen.

2 - Onafhankelijk onderzoek uit te laten voeren naar alle daadwerkelijke kosten en baten van het weghalen van één piloot uit de cockpit.

Trefwoorden: vliegen, vliegtuig, piloot

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/11/24
ENCI bij Maastricht wordt monument
In het zuiden van de stad Maastricht is een uniek stukje natuur met industrieel erfgoed te vinden: het ENCI-gebied. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de gemeente starten met procedures om deze industriële geschiedenis te beschermen.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
06/11/24
Deelfietsen om toerisme te ondersteunen in Gooi en Vechtstreek
Deelfietsen kunnen in de Gooi en Vechtstreek de bereikbaarheid verbeteren en toeristen verder op weg te helpen. Het afgelopen jaar deed de provincie Noord-Holland onderzoek naar de mogelijkheden om deelfietsen in deze regio in te zetten.
06/11/24
Subsidieregeling over het verhaal van Flevoland opengesteld
De provincie Flevoland heeft de subsidieregeling opengesteld voor ondernemers en organisaties die het verhaal van Flevoland willen vertellen en bezoekers willen laten beleven. Het verhaal van Flevoland gaat over nieuw land op de zeebodem.
06/11/24
Exclusief voor leden
ANVR naar de rechter voor reclameverbod
ANVR stapt naar de rechter om het reclameverbod op fossiele reclames in Den Haag aan te vechten. Het verbod is volgens ANVR een ‘ernstige inperking’ van de vrijheid van meningsuiting. Bovendien heeft de gemeente Den Haag een onzorgvuldig besluit genomen.
30/10/24
Menno Stokman verlaat CELTH na zeven jaar
Menno Stokman, directeur van het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH), neemt na ruim zeven jaar afscheid. Per 1 januari 2025 treedt hij in dienst bij de gemeente Wageningen als strategisch adviseur voor het Netwerk Kennissteden Nederland.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
25/10/24
Motie voor impacttoets btw-verhoging logies haalt het niet
De motie van Tweede Kamerleden Joost Sneller (D66) en Pieter Grinwis (ChristenUnie) voor een impacttoets op de voorgestelde btw verhoging voor logies heeft het niet gehaald. Brancheorganisatie HISWA-RECRON richt zich nu op de Eerste Kamer die heel kritisch is op deze maatregel.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...