Geplaatst op: 05-02-2024
Auteur: Marc Gerlings

Transitie naar vliegen met één piloot valt niet goed

Transitie naar vliegen met één piloot valt niet goed
Technologie om met één piloot te vliegen is nog niet goed genoeg, meent VNV.

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) lanceert vandaag op luchthaven Schiphol een campagne tegen het plan van vliegtuigbouwers om de cockpit te bemannen met slechts één in plaats van twee piloten, de zogeheten Reduced Crew Operations (RCO).

De piloten zien het niet zitten dat in hun ogen vliegtuigbouwers onbewezen technologie inzetten om de bemanning in de cockpit te reduceren. Piloten wereldwijd verzetten zich tegen deze maatregel die wellicht een gering kosteneffect heeft, maar een grote bezuiniging is op veiligheid.


Camiel Verhagen, voorzitter VNV: "Als piloot is het onze plicht mensen veilig naar hun bestemming te brengen. Wij staan achter nieuwe technologie die ten goede komt aan die veiligheid. Twee piloten die samenwerken met die technologie, brengen de veiligheid naar een hoger niveau. Op geen enkele manier is bewezen dat het vervangen van één piloot door deze technologie het veiligheidsniveau verhoogt.”


Internationale studies en de praktijk tonen aan dat de mens de? essentiële factor is voor een hoge veiligheidsstandaard in de luchtvaart. In een technologisch systeem ontbreekt het bijvoorbeeld aan creativiteit, veerkracht, leiderschap, teamwerk en overlevingsinstinct. Met deze campagne vraagt de VNV aandacht voor het belang van twee piloten in de cockpit. Iedereen die vindt dat er geen risico genomen mag worden met veiligheid en twee piloten het veiligst vindt, roept de VNV op de petitie ikwilveiligvliegen.nl te tekenen.


Veerkracht in de praktijk

Negen op de tien vluchten verlopen niet volgens plan, en dan komt het op twee piloten aan om in te spelen op veranderende omstandigheden. Ook als er een incident plaatsvindt, bijvoorbeeld wanneer een van de piloten zich plots niet goed voelt of er treedt een motorstoring op, dan zijn twee piloten in de cockpit noodzakelijk. De vraag die de VNV, samen met internationale koepelorganisaties IFALPA, ECA en de Amerikaanse pilotenbond ALPA, dan ook stelt, is welk probleem nu precies opgelost wordt. Verhagen: "Het weghalen van een piloot uit de cockpit verhelpt geen veiligheidsprobleem, maar creëert er juist een.”


Daarom roept de VNV vliegtuigbouwers en de Europese luchtvaartautoriteit op om niet te gokken met de veiligheid en het vervangen van een piloot door onbewezen technologie te stoppen. VNV stelt voor om:


1 - Allereerst onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek te doen naar ook de medische en psychologische implicaties van dit plan, waarbij koepelorganisaties van luchtvaartmedici, -psychologen en piloten structureel worden betrokken bij toekomstige ontwikkelingen.

2 - Onafhankelijk onderzoek uit te laten voeren naar alle daadwerkelijke kosten en baten van het weghalen van één piloot uit de cockpit.

Trefwoorden: vliegen, vliegtuig, piloot

CELTH
 






||| Nieuws |||

14/06/24
Btw-verhoging logies en cultuur kan vestigingklimaat aantasten
De Rabobank maakte voor sectoren een korte analyse van de gevolgen van het Hoofdlijnenakkoord. De voorgestelde verhoging van de btw bij logies en cultuur wordt niet veroordeeld maar de gevolgen reiken ver.
13/06/24
Den Haag ziet oprichting anti-corruptie rechtbank als kans
Integrity Initiatives International (III) is gestart met de uitbreiding van haar activiteiten in Europa met als doel de oprichting van een International Anti-Corruption Court (IACC) in Den Haag. Dat ziet dmo The Hague & Partners als een nieuwe kans voor de bestemming Den Haag.
11/06/24
Exclusief voor leden
Amsterdam aantrekkelijk voor hotelinvesteringen maar Utrecht maakt inhaalslag
Amsterdam is in 2024 de meest aantrekkelijke stad voor hotelinvesteringen. Dit blijkt uit de Dutch Hotel City Index, die tijdens de PROVADA 2024 wordt gepresenteerd door Horwath HTL en ABN AMRO. Amsterdam blijft op plaats één maar let op Utrecht en Rotterdam.
10/06/24
Nationaal Fietscongres 2025 in Utrecht
Samen met de Fietsersbond verwelkomt gastheer provincie Utrecht in 2025 fietsprofessionals uit Nederland en België in de regio Utrecht. Dit werd tijdens het Nationaal Fietscongres op 5 en 6 juni bekendgemaakt.
03/06/24
Brede coalitie cultuur horeca en media in verzet tegen btw verhoging
Een brede coalitie vanuit sport, media, boeken, cultuur en horeca is tegen de aangekondigde btw-verhoging van 9 naar 21% van het nieuwe kabinet. "Het is een extra belasting op de kostbare vrije tijd."
31/05/24
Exclusief voor leden
Handreiking vanuit Natuurinclusief ontwikkeld
Groen in en om de stad is belangrijk voor het welzijn en de gezondheid van mensen en dieren. Gemeenten en provincies hebben assistentie nodig om beleid voor extra groen te maken. Daarom hebben minister De Jonge van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en minister Van der Wal voor Natuur en Stikstof een handreiking Groen in en om de Stad gepubliceerd.
27/05/24
Booking
Booking.com en Agoda.com, beide onderdeel van Booking, blijven consumenten misleiden als die op hun sites een accommodatie willen boeken. De boekingsites schermen met nepkortingen, laten onvolledige prijzen zien en zetten consumenten onder druk door schaarste te suggereren die er niet is.
24/05/24
Exclusief voor leden
Intensieve recreatie een van de problemen voor natuur Kennemerland-Zuid
De Ecologische Autoriteit heeft advies uitgebracht over de natuurdoelanalyse die de provincie Noord-Holland heeft opgesteld voor het Natura 2000-gebied Kennemerland-Zuid. De stikstofbelasting in dit gebied in Noord- en Zuid-Holland is te hoog. Ook het gebrek aan zandverstuivingen, intensieve recreatie en sterk verminderde konijnenbegrazing zijn een risico.

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...