Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-02-2024
Auteur: Marc Gerlings

Transitie naar vliegen met één piloot valt niet goed

Transitie naar vliegen met één piloot valt niet goed
Technologie om met één piloot te vliegen is nog niet goed genoeg, meent VNV.

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) lanceert vandaag op luchthaven Schiphol een campagne tegen het plan van vliegtuigbouwers om de cockpit te bemannen met slechts één in plaats van twee piloten, de zogeheten Reduced Crew Operations (RCO).

De piloten zien het niet zitten dat in hun ogen vliegtuigbouwers onbewezen technologie inzetten om de bemanning in de cockpit te reduceren. Piloten wereldwijd verzetten zich tegen deze maatregel die wellicht een gering kosteneffect heeft, maar een grote bezuiniging is op veiligheid.


Camiel Verhagen, voorzitter VNV: "Als piloot is het onze plicht mensen veilig naar hun bestemming te brengen. Wij staan achter nieuwe technologie die ten goede komt aan die veiligheid. Twee piloten die samenwerken met die technologie, brengen de veiligheid naar een hoger niveau. Op geen enkele manier is bewezen dat het vervangen van één piloot door deze technologie het veiligheidsniveau verhoogt.”


Internationale studies en de praktijk tonen aan dat de mens de? essentiële factor is voor een hoge veiligheidsstandaard in de luchtvaart. In een technologisch systeem ontbreekt het bijvoorbeeld aan creativiteit, veerkracht, leiderschap, teamwerk en overlevingsinstinct. Met deze campagne vraagt de VNV aandacht voor het belang van twee piloten in de cockpit. Iedereen die vindt dat er geen risico genomen mag worden met veiligheid en twee piloten het veiligst vindt, roept de VNV op de petitie ikwilveiligvliegen.nl te tekenen.


Veerkracht in de praktijk

Negen op de tien vluchten verlopen niet volgens plan, en dan komt het op twee piloten aan om in te spelen op veranderende omstandigheden. Ook als er een incident plaatsvindt, bijvoorbeeld wanneer een van de piloten zich plots niet goed voelt of er treedt een motorstoring op, dan zijn twee piloten in de cockpit noodzakelijk. De vraag die de VNV, samen met internationale koepelorganisaties IFALPA, ECA en de Amerikaanse pilotenbond ALPA, dan ook stelt, is welk probleem nu precies opgelost wordt. Verhagen: "Het weghalen van een piloot uit de cockpit verhelpt geen veiligheidsprobleem, maar creëert er juist een.”


Daarom roept de VNV vliegtuigbouwers en de Europese luchtvaartautoriteit op om niet te gokken met de veiligheid en het vervangen van een piloot door onbewezen technologie te stoppen. VNV stelt voor om:


1 - Allereerst onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek te doen naar ook de medische en psychologische implicaties van dit plan, waarbij koepelorganisaties van luchtvaartmedici, -psychologen en piloten structureel worden betrokken bij toekomstige ontwikkelingen.

2 - Onafhankelijk onderzoek uit te laten voeren naar alle daadwerkelijke kosten en baten van het weghalen van één piloot uit de cockpit.

Trefwoorden: vliegen, vliegtuig, piloot

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
27/06/25
Exclusief voor leden
Wordt Groningen de AI-stad van Nederland?
Kunstmatige intelligentie (AI) is de technologie die onze economie, veiligheid en manier van leven de komende jaren gaat bepalen. Maar op dit moment komen de belangrijkste innovaties uit de Verenigde Staten en China. Dat maakt Europa, en dus ook Nederland, te afhankelijk van anderen. In Groningen moet een AI-fabriek komen die in 2027 operationeel wordt.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.