Geplaatst op: 01-02-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad

Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad

De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten. Ons Kloosterpad is al in 2021 ontwikkeld en mag zich in een grote belangstelling verheugen. Gebruikers roemen de route en de mooie gesprekken die ze onderweg hebben.

Ons Kloosterpad is in de basis een wandelroute van 330 kilometer langs vijftig voormalige kloosters en abdijen. Nu nog alleen in Oost-Brabant maar het initiatief wordt uitgebreid naar West-Brabant en Vlaanderen. De huidige route in Oost-Brabant kan in 15 etappes worden gelopen waarbij ook in kloosters kan worden overnacht. Daarnaast zijn er zo’n 20 rondwandelingen starten en eindigen bij een kloosterlocatie. In West-Brabant komen ook rondwandelingen. In de hele provincie worden nog dit jaar fietsroutes langs kloosters en abdijen ontwikkeld. Tot slot komen er plekken voor stiltebeleving en bezinning langs de route.

Route met centra voor stilte en bezinning

Noord-Brabant heeft een rijke kloosterhistorie. Van de 660 locaties resteren er nog zo’n 450. Volgens abt Denis Hendrikx van de Abdij van Berne heeft het kloosterleven een grote invloed gehad op de Brabantse samenleving. "Dat verhaal dreigde te verdwijnen maar we merken tegelijkertijd dat er veel belangstelling is voor het kloosterleven.” Hij had nooit gedacht dat het Kloosterpad zo’n vlucht zou nemen. Bovendien hebben kloostergemeenschappen de aanloop van wandelaars die blijven slapen als heel positief ervaren. Vooral omdat ze vaak deelnemen aan het gebed en de gezamenlijke maaltijd. "Zo ontstaan mooie gesprekken over het kloosterleven.” Louter nieuwsgierigheid wordt volgens de abt omgezet naar betrokkenheid. ”Kloosters zijn centra geworden waar mensen op verhaal kunnen komen. Bijvoorbeeld als plekken voor stilte en bezinning, waar in deze tijd veel behoefte aan is.”

Route in goede handen bij VisitBrabant

Jos van der Horst, gedeputeerde Energie en Cultuur, ziet voor de provincie na een initiële rol als ontwikkelaar nu een rol weggelegd als verbinder. Hij is een warm voorstander van het betrekken van het Routebureau van VisitBrabant bij het project en heeft dat ook financieel mogelijk gemaakt. "VisitBrabant is uitstekend toegerust om Ons Kloosterpad te beheren, door te ontwikkelen en onder de aandacht te brengen. De route past bovendien naadloos bij beleidskader Levendig Brabant 2030 van de provincie rond cultuur, erfgoed, sport en vrije tijd.” De provincie Noord-Brabant heeft destijds de opdracht gegeven om het verhaal van het Brabantse kloosterleven uit te werken en te werken aan de opbouw van een netwerk. "In 2021 werden diverse activiteiten georganiseerd in het kader van het Brabantse Kloosterjaar. Ook werd in dat jaar Ons Kloosterpad gelanceerd. Wat mij betreft is dit een super geslaagd ‘instrument’ om het verhaal van het Brabants kloosterleven toegankelijk te maken voor een breed publiek. Daar ben ik trots op.”

Routes als verbinders en verhalenvertellers

Van der Horst was vooral trots op de inzet van vrijwilligers die deze route hebben ontwikkeld. In het K3-project van Erfgoed Brabant worden nu alle kloosters, kerken en kapellen digitaal ontsloten waardoor extra routebeleving aan Ons Kloosterpad kan worden toegevoegd. Heleen Huisjes, directeur van VisitBrabant: "Routes zijn verbinders en verhalenvertellers waar alles bij elkaar komt. Het volgen van een route is bovendien goed voor de gezondheid. Nu al is ‘Ons Kloosterpad’ een van de meest populaire routes in Brabant. We gaan de route uitbreiden én nog mooier maken met kunst en verhalen. Juist ook de jongere bezoekers waarderen de spirituele beleving. De kloosterwaarden van vroeger zien we terug in de wensen van morgen: liefde voor de natuur, sociale binding, gezondheid voor lichaam en geest. Wandelen en fietsen op Ons Kloosterpad past goed bij de levensstijl waar Brabant voor staat: volop genieten, met respect en belangstelling voor jouw omgeving.”

Trefwoorden: dagrecreatie, wandelen, fietsen, routes, bezinning, dmo's, beleid

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
03/10/24
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking MECC en EMG
Event Management Group (EMG) en MECC Maastricht gaan samenwerking. Daarmee willen de twee hun marktpositie versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...