Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-01-2024
Auteur: Marc Gerlings

Tegenvaller voor HSL de snelheid moet naar 120

Tegenvaller voor HSL de snelheid moet naar 120

Er rijden per direct minder treinen tussen Amsterdam en Rotterdam, meldt spoorbeheerder ProRail. De hogesnelheidstreinen konden met 160 km per uur rijden van Amsterdam naar Rotterdam. Scheurtjes in constructies leiden ertoe dat de snelheid sinds gister is verminderd naar 120 km per uur.

Vanaf 25 januari rijden er minder treinen tussen Amsterdam en Rotterdam. Dit komt doordat er op meerdere punten op deze lijn een snelheidsbeperking (TSB) is opgelegd.


Viaduct Zuidweg

Dit was al eerder het geval op de HSL bij viaduct Zuidweg. Daar rijden de treinen sinds het najaar van 2022 met een snelheid van 80 kilometer per uur, in plaats van 300 kilometer per uur. In de Rijpwetering op de HSL-Zuid Noordsectie tussen Tunnel Groene Hart en Hoofddorp zijn 9 kunstwerken zoals viaducten en bruggen met een vergelijkbaar ontwerp als viaduct Zuidweg. Hier was een snelheidsbeperking van 160 kilometer per uur van kracht. Dit komt door constatering van beginnende scheurvorming bij meerdere van deze 9 kunstwerken. Bij de HSL-Zuid is het dagelijks beheer, inclusief onderhoud en storingsherstel, in handen van Infraspeed BV.


Quickscan

In het kader van het onderzoek naar maatregelen die nodig zijn om weer 300 kilometer per uur te kunnen rijden is een quickscan uitgevoerd waaruit blijkt dat het op dit moment niet veilig is om er met een snelheid van 160 kilometer per te blijven rijden. De snelheid is daarom op deze locaties teruggebracht naar 120 kilometer per uur.

Door deze genomen maatregelen lopen de treinen, Intercity’s en internationale treinen, veel vertraging op en is het dus niet meer mogelijk de volledige dienstregeling te kunnen blijven rijden. Hierdoor vallen verschillende treinen tussen Amsterdam en Rotterdam uit. De internationale treinen blijven wel rijden, maar doen langer over de reis.

Trefwoorden: trein, Eurostar, brug, ProRail

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
13/05/25
Regionale toerismedata nog niet betrouwbaar genoeg voor lokaal beleid
Betrouwbare data op regionaal en lokaal niveau over het aantal gasten en overnachtingen is essentieel voor effectieve beleidsvorming in de toeristische en recreatieve sector. Uit een verkenning blijkt dat het lastiger is dan verwacht om op gemeentelijk niveau betrouwbare cijfers te genereren met de huidige methode.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
13/12/24
Scenarioplanning: theorie, methodes en toepassing
Altijd al meer willen weten van scenarioplanning? Lees van het boek “Scenario Planning and Tourism Futures. Theory Building, Methodologies and Case Studies”. Geschreven door Albert Postma, Stefan Hartman en Ian Yeoman van het European Tourism Futures Institute (ETFI) van NHL Stenden.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
30/10/24
Menno Stokman verlaat CELTH na zeven jaar
Menno Stokman, directeur van het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH), neemt na ruim zeven jaar afscheid. Per 1 januari 2025 treedt hij in dienst bij de gemeente Wageningen als strategisch adviseur voor het Netwerk Kennissteden Nederland.