Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-01-2024
Auteur: Marc Gerlings

Verdienvermogen onder druk?

Verdienvermogen onder druk?
Digitale vaardigheden zijn onlosmakelijk verbonden met verdienvermogen.

VNO-NCW en MKB-Nederland maken zich zorgen over het afnemend verdienvermogen van de Nederlandse economie. ‘Ons verdienvermogen bepaalt in hoeverre we als land in staat zijn om nu én in de toekomst op een verantwoorde manier voldoende geld te verdienen.”

"Met dat geld betalen we bijvoorbeeld onze agenten, leraren of de bijstand. Investeringen van bedrijven zijn de motor onder ons verdienvermogen en juist die investeringen zien we stilvallen.””  Dat schrijven de ondernemersorganisaties in een brief aan de Tweede Kamer in aanloop naar debat over het verdienvermogen van Nederland.

 

Signaal: teruglopende investeringen

VNO-NCW en MKB-Nederland zien dat de teruglopende investeringen ons (toekomstig) verdienvermogen steeds verder onder druk zet en wijzen op het belang van een goed ondernemings- en investeringsklimaat om het tij te keren. "Inmiddels gaan er meer investeringen Nederland uit, dan dat erin komen. De vraag die we ons daarom moeten stellen is hoe aantrekkelijk we als land nog zijn voor – nieuwe én bestaande – bedrijven om te ondernemen en de investeren. En als we naar de stand van ons ondernemings- en investeringsklimaat kijken, zien we dat steeds meer seinen op rood staan.”

Bedrijfsleven is deel van de oplossing

In hun brief aan de Tweede Kamer doen VNO-NCW en MKB-Nederland een aantal concrete voorstellen. Het bedrijfsleven wil daarbij nadrukkelijk onderdeel zijn van de oplossing en staat klaar om hier een bijdrage aan te leveren’, aldus de ondernemersorganisaties. Maar er is ook een 2-sporenbeleid nodig van de overheid om het tij te keren.


1 - Basiscondities

"Allereerst is het belangrijk dat we de zogenaamde ’basiscondities voor investeringen’ op orde brengen. Dit kan door o.a. veel stabieler overheidsbeleid, zonder het steeds veranderen van regels of continu wisselende belastingtarieven. En door niet steeds beleid op beleid te stapelen. En door geen ‘koppen’ op EU-regels te plaatsen.”

 

2 - Investeer in economie van morgen

Het tweede spoor betreft volgens de ondernemersorganisaties het aanjagen van gerichte investeringen in de economie van de toekomst. "Dat betekent volop investeren in kennis en technologieontwikkeling, om te zorgen dat ook in de toekomst nieuwe ASML’s en Adyen’s opstaan. Maar het betekent ook dat we volop moeten inzetten op het digitaliseren van onze economie (denk aan investeringen in 5- en 6G) en het digivaardig maken van onze (toekomstige) beroepsbevolking.”

Topics:Beleid
Trefwoorden: verdienvermogen, bedrijfsleven, MKB-Nederland, VNO-NCW, beleid

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...