Geplaatst op: 05-02-2024
Auteur: Redactie
Uitgever: NRIT Media

Breda verwacht minstens 20.000 bezoekers voor haar nieuwe Explore Breda Store

Breda verwacht minstens 20.000 bezoekers voor haar nieuwe Explore Breda Store

Breda krijgt een nieuwe VVV-winkel. Op 12 april opent deze op het Stadserf onder de naam Explore Breda Store. De winkel vormt samen met het nieuwe online platform explorebreda.com de off- en online-gids om bewoners, bezoekers, studenten en ondernemers te inspireren om de Bredase tradities en innovaties te ontdekken en beleven. Er worden jaarlijks in ieder geval 20.000 bezoekers verwacht. De gemeente Breda draagt substantieel bij aan de exploitatie. De organisatie en exploitatie ligt in handen van Breda Marketing, dat de officiële VVV-licentie in Breda heeft.


De Explore Breda Store zal open zijn van woensdag tot en met zaterdag van 10.00 uur tot 17.00 uur en op zondag van 11.00 uur tot 15.00 uur. 

 

Hildegard Assies, directeur van Breda Marketing, licht toe: "In de Explore Breda Store ontvangen we onze gasten op Bredase wijze en inspireren we ze om nieuwe plekken te ontdekken. Bredase initiatieven krijgen hier een podium om te exposeren of een actuele activiteit te presenteren. Ook kun je er unieke en innovatieve stadsproducten kopen. Het verhaal van Breda vormt de inspiratie. De Explore Breda Store sluit aan op de visie van de stad. Een stad waar jong en oud het leven kan vieren en versieren. Met Explore Breda kunnen meer mensen Breda op een duurzame en creatieve manier beleven.”

 

Méér dan een infopunt

De opzet van de Explore Breda Store is mede gebaseerd op de bevindingen van het Pop-up Infopunt dat vorige zomer op de Houtmarkt is getest. Samen met de ideeën van bewoners, bezoekers, studenten en ondernemers uit de stad is het concept voor de uiteindelijke brandstore verder ontwikkeld.

 

Hildegard: "Bij het Pop-up Infopunt bleek dat er nog steeds behoefte is aan een fysieke plek die meer is dan alleen een informatiepunt. Persoonlijk contact, verrassende lokale producten, beleving en ontdekking staan centraal. De Explore Breda Store steken we actueel en adaptief in. We spelen non-stop in op wat er gebeurt in de stad en hoe deze zich ontwikkelt. Dit zorgt ervoor dat bezoekers blijven komen. Elke keer valt er wel iets nieuws te ontdekken.”


Het verhaal van de stad

Het vorige VVV-kantoor is in 2019 gesloten. Het werd geopend vlak voor de coronaperiode. Vanwege de onzekerheid hoelang het virus zou aanhouden, is besloten om deze te sluiten. Het toen net opgerichte Breda Marketing heeft zich eerst gericht op de ontwikkeling van het online informatie- en inspiratiekanaal explorebreda.com. Ook ontwikkelde Breda Marketing een app met creatieve, groene en historische wandel- en fietsroutes. Dit vertaalt ze nu door naar deze fysieke plek in hartje Breda, pal naast de Grote Markt. Er worden jaarlijks zo'n 20.000 bezoekers verwacht, waarvan 80% van buiten de stad die Breda voor een dagje of een weekend komt ontdekken.

 

Inrichting en personeel

De verbouwing start begin februari. Het interieurconcept heeft een flexibele insteek. Modulaire interieurelementen zorgen ervoor dat de ruimte altijd ingericht kan worden op basis van actuele behoeften. Hierbij wordt gebruik gemaakt van duurzame, zoveel mogelijk lokale materialen en komt het merk Breda visueel tot uiting. De Explore Breda Store wordt samen met partners uit de stad ontwikkeld. Samen met hen spelen ze in op actuele thema's en activiteiten. Ook biedt de Explore Breda Store een ruimte voor partijen om samen te komen en nieuwe initiatieven te presenteren. Bezoekers worden er gastvrij ontvangen door medewerkers van Breda Marketing, stadsambassadeurs en stagiairs van onder andere samenwerkingspartner De Rooi Pannen.  


De gemeente Breda stelt de komende jaren een exploitatiebudget van 100.000 euro beschikbaar. Tekorten in de exploitatie worden gedekt vanuit de reguliere begroting van Breda Marketing. Breda Marketing investeert 79.000 euro in het interieurconcept en 20.000 euro in het brandstore concept.

 

In de etalage

Wethouder Carla Kranenborg van opdrachtgever de gemeente Breda is blij dat er weer een fysieke info- en inspiratieplek komt: "Breda is een gastvrije stad en daar hoort ook een plek bij waar we mensen op weg kunnen helpen. Een plek waar we Breda letterlijk en figuurlijk in de etalage kunnen zetten. Denk bijvoorbeeld aan onze innovatieve bedrijven, fijne restaurants, mooie winkels, bijzondere bezienswaardigheden en vele evenementen. Kortom een plek om trots op te zijn!”

 

In diverse panels blijven bewoners, bezoekers, studenten en ondernemers via tests en toetsen betrokken bij de doorontwikkeling van de store en van Breda als toonaangevende leisurestad.

 

De Explore Breda Store wordt ontwikkeld door Breda Marketing in samenwerking met Claessens Erdmann, Soeps, Live Legends, Studio Pogo, Blooming, Noest en Gemeente Breda. Breda Circulair en Breda Gelijk zijn aangehaakt om de store zo duurzaam en inclusief mogelijk in te richten. De campagne en opening worden ontwikkeld door Breda Marketing in samenwerking met Goedzooi.

Trefwoorden: VVV winkel, infopunt

CELTH
 





||| Nieuws |||

29/02/24
Marieke Frank wordt directeur Routebureau Veluwe
Marieke Frank wordt de nieuwe directeur van Routebureau Veluwe. Met ingang van 1 maart zal zij officieel starten in deze functie. In samenwerking met de oud-directeur Henk Mogezomp is het overdrachtsproces ingezet.
28/02/24
Europa-Park start busverbinding tussen camping en Rulantica
Voor Europa-Park-bezoekers die graag overnachten in de eigen tent, caravan of camper beschikt de camping van het park over zo’n 300 staanplaatsen. Met het online reserveringssysteem is iedere gast vooraf verzekerd van een eigen gemarkeerde plek. Nieuw is de start van een busverbinding van de camping naar waterpark Rulantica.
21/02/24
Exclusief voor leden
Rotterdam heeft nieuwe leisure locatie voor kunst en creativiteit
Met hun 360 graden kijk op een leisure locatie brengen bedenkers André Marques en Tim Wes een opvallend concept naar de Maasstad. De Kunstfabriek | Unit699 wordt een plek waar kunst gecreëerd, bedacht en gevierd wordt.
05/02/24
Breda verwacht minstens 20.000 bezoekers voor haar nieuwe Explore Breda Store
Nieuwe VVV-winkel in Breda. Het vormt samen met het online platform explorebreda.com de off- een online-gids om de Bredase tradities en innovaties te ontdekken en te beleven.
02/02/24
Exclusief voor leden
Zorgen over privacy bij VR-bril
De komst van een Apple VR-bril zorgt bij het Rathenau Instituut voor onbehagen over de privacy van de gebruikers. De bril kan ook voor entertainment en leisure gebruikt worden.
30/01/24
Bijna 1.000 bezoekers voor eerste Recreatie Next Level
De eerste editie van Recreatie Next Level in Evenementenhal Gorinchem is op 24 en 25 januari 2024 e...
29/01/24
Exclusief voor leden
Nederlanders weer spaarzaam volkje
We sparen weer veel, net als voor de coronacrisis. Het totaal op betaal- en spaarrekeningen bij banken in Nederland nam met € 14,9 miljard toe in 2023, tot € 576,3 miljard. Daarmee spaarden Nederlanders wel beduidend minder dan tijdens de coronajaren.
25/01/24
Molecaten campings en vakantieparken en OMISE bundelen krachten voor innovatieve onbemande park shops
Molecaten campings en vakantieparken en OMISE tillen het gemak van de vakantiegangers naar een hoger niveau. Er worden vier nieuwe onbemande Shops met zelfscankassa's gerealiseerd.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...