Geplaatst op: 15-01-2024
Auteur: Marc Gerlings

Hernen zonder horeca daarom biedt kasteel Hernen een koffiepunt

Hernen zonder horeca daarom biedt kasteel Hernen een koffiepunt
Horecapunt \'t Keldertje in kasteel Hernen. Foto: Kasteel Hernen.

Het kleine dorp Hernen telt nog geen duizend inwoners en het mist horeca. Het bekende kasteel van Hernen zag dat als een uitdaging en opende ’t Keldertje.

Kasteel Hernen wilde al langer een vast horecapunt ter ondersteuning van de openstelling van het kasteel. Voorheen werd er wel koffie en thee geschonken en was er koek en sap verkrijgbaar, maar er was een wens om de horeca uit te breiden. Tatiana Klinkert, kasteelmanager van kasteel Hernen: "In Hernen is er geen horeca meer en we merkten dat de vraag bij de bezoeker toenam voor een gezellig zitje met koffie en wat lekkers. Een idee was geboren. Afgelopen jaar is er hard gewerkt door vrijwilligers van kasteel Hernen. De kelder was voorheen alleen voor intern gebruik. Onze vrijwilligers hebben hem opnieuw gestuct, gewit en er is een compleet nieuwe keuken ingebouwd en op maat gemaakt. Afgelopen maand is 't Keldertje in gebruik genomen en het is een daverend succes. We merken dat bezoekers onze koffiekelder echt iets vinden toevoegen aan het kasteelbezoek. Ze blijven langer. Voor onze gastvrouwen en -heren is het ook een toevoeging. Als ze hun dienst hier draaien, spreken ze de bezoeker ook echt. Van beide kanten bevalt het dus".


Het winterseizoen is gestart voor kasteel Hernen. Het kasteel is vanaf nu alleen op zondagen te bezoeken, met uitzondering van Carnavalszondag 11 februari. Na een tocht met de pratende lantaarn door het (deels) koude kasteel, kan na afloop opgewarmd worden in 't Keldertje, het nieuwe koffie- en theehuis van kasteel Hernen.

Topics:Cultuur, Horeca
Trefwoorden: Hernen, kasteel, horeca, erfgoed

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.