Geplaatst op: 10-01-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Vakantieparken laten omzet liggen

Vakantieparken laten omzet liggen
Afbeelding van Th? Sang Tr?n via Pixabay

Vakantieparken, campings en de luxere glampings richten zich bovengemiddeld veel op jonge gezinnen. Dit zorgt voor een relatief hoge afhankelijkheid van schoolvakanties en leidt daardoor tot gederfde inkomsten. Zodra deze accommodaties zich meer richten op de overige maanden, profiteren ze van de verwachte stijgende jaarlijkse vakantiebestedingen door jongere en oudere generaties van meer dan 30 procent, zo blijkt uit een analyse van ABN AMRO. Ook is er behoefte aan meer kleinschalige vakantielocaties in de natuur. 

Volgens de experts van de bank is de aandacht voor de jonge gezinnen is te begrijpen. Dit is de doelgroep die sinds jaar en dag de vakantieparken en de campings bezoekt. Voor hen is het ontspannen om naast een slaapplek de vrijheid te hebben om te koken, de was te doen en om over de ruimte rondom een huisje of tent te beschikken zodat de kinderen kunnen ronddarrelen.

Nieuwe doelgroepen gaan veel meer besteden

De uitgaven aan vakanties van zowel oudere als jongere Nederlanders nemen tot 2027 naar verwachting met 30 procent toe. Zo stijgen de vakantiebestedingen van generatie Y - Nederlanders tussen 25 en 35 jaar - naar verwachting met 32 procent tot 5,75 miljard euro. Ook de vakantie-uitgaven van 45 tot 55-jarigen nemen de komende vijf jaar naar verwachting met 30 procent tot 7,62 miljard euro. Uitbaters van vakantieparken, campings en glampings kunnen deze omzetgroei naar zich toehalen als zij zich niet uitsluitend richten op millennials en jonge gezinnen, maar hun blikveld ook verschuiven naar periodes buiten de schoolvakanties. Dat stelt hen in staat óók andere doelgroepen te bereiken. De vakantie-uitgaven van jonge gezinnen stijgen de komende vijf jaar met 20 procent namelijk minder hard

Nieuwe doelgroepen generaties X en Y

De vakantieparken die extra omzetgroei naar zich toe willen trekken, zullen zich op de behoeften van de generaties X en Y moeten richten. Een onveranderde focus op een kindvriendelijke omgeving, met voldoende speeltuinen, mogelijkheden om te knutselen en een voldoende ruim aanbod aan wasserettes, spreekt de vakantieganger buiten de schoolvakanties minder aan. Deze nieuwe doelgroe[ reist ‘light’ of komt voor een korte periode van een paar dagen of een week, waar de jonge ouders al snel uit gemak enkele weken de locatie boeken. De jongere en de oudere generaties die op vakantie gaan, komen vooral om andere mensen te ontmoeten of om na een periode van hard werken tot rust te komen, blijkt onder meer uit een enquête van Glamping.nl & ABN AMRO. Daarom vinden zij het type accommodatie erg belangrijk. Zo zijn 25 tot 35-jarigen vaak op zoek naar unieke en ‘Instagram-waardige’ ervaringen. Ze waarderen comfort en stijl in de luxe van ‘glamping’. Dit is ouderwets kamperen, maar dan in luxe zoals je dat in een hotel of vakantiehuis zou verwachten. Glamping heeft kortgezegd het gemak van thuis, maar met de natuurlijke omgeving van kamperen.

Nieuwe doelgroepen senioren en alleenstaanden

De behoefte aan luxe en comfort is ook aanwezig bij de 45 tot 55-jarigen. Voor hen zijn naast luxe ook rust en ontspanning belangrijke reismotieven. Waar vakantieparken en campings nog minder aandacht voor hebben is het aanbieden van accommodaties voor de alleenstaande reiziger. Dat is een gemiste kans, aangezien deze categorie sterk toeneemt, met name binnen de generatie Y.

Behoefte aan meer ruimte voor recreatie

Uit het rapport blijkt ook dat vakantiegangers van alle leeftijden op zoek gaan naar kleinschalige luxe locaties in een natuurlijke omgeving. De keerzijde is dat beschikbare locaties in heel Nederland onder druk komen te staan. Om verantwoord te kunnen recreëren is extra recreatieruimte nodig, zodat bezoekers gespreid worden en rust voor mens én natuur behouden blijft. Dat betekent dat een balans tussen groen en toerisme moet worden gevonden. "Om bezoekers bij grote drukte te verleiden meer rustige gebieden te bezoeken kunnen aanbieders alternatieve routes en uitjes op hun websites plaatsen. Ook investeren in biodiversiteit kan een manier zijn om toeristen aan te trekken en bij te dragen aan natuurherstel. Zo geeft maar liefst 85 procent van de vakantiegangers aan de natuur rondom de accommodatie belangrijk te vinden en wil 62 procent graag meer leren over de lokale natuur tijdens de vakantie,”, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. "Een andere mogelijkheid is gasten te laten meeprofiteren als zij tijdens hun verblijf duurzaam handelen. Zo kunnen gasten bijvoorbeeld worden beloond in de vorm van korting op een volgende reservering als zijn hun afval goed scheiden of water besparen.”

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, doelgroepen

CELTH
 








||| Nieuws |||

29/08/24
Schoonmaakbedrijf CSU wil ICS overnemen
Uit een melding bij Autoriteit Consument en Markt blijkt dat CSU Groep de ICS Groep wil overnemen. De bedrijven hebben op 23 augustus 2024 de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om toestemming gevraagd voor de overname.
29/08/24
Sportevenementen zorgen voor stijging camperreserveringen bij Goboony
De unieke combinatie van het EK-voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen heeft deze zomer geleid tot een stijging van ongeveer 9% in reserveringen bij Goboony, het grootste deelplatform voor campers in Europa.
23/08/24
Exclusief voor leden
Thijmense Berg mag verder met uitbreidingsplannen
Vakantiepark de Thijmense Berg op de Utrechtse Heuvelrug mag verder met haar uitbreidingsplannen. Dat heeft de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland beslist.
22/08/24
Exclusief voor leden
Kinderen beslissen mee over camperbestemming
Uit onderzoek onder bijna 2.000 Nederlandse gebruikers van Campercontact blijkt dat 67% van de Nederlandse camperaars hun kinderen laat meebeslissen over de bestemming van het volgende camperavontuur. Deze trips duren gemiddeld zes dagen.
20/08/24
Center Parcs en Festival TREK slaan handen ineen voor groene picknick
Festival TREK viert dit jaar zijn tiende jubileum met een bijzondere samenwerking. Midden in het Máximapark, tijdens het grootste rondreizende foodfestival van Nederland, wordt een speciale picknickarea ingericht door Center Parcs.
14/08/24
Exclusief voor leden
Zeeuwse campings ontvangen 1,3 mln. euro voor innovatief energietransitieproject
De campings Olmenveld in Serooskerke en Ons Buiten in Oostkapelle hebben gezamenlijk 1,3 miljoen euro subsidie ontvangen voor een innovatief energietransitieproject. Met behulp van een industriële batterij zullen zij netcongestie voorkomen en tegelijkertijd zorgen voor een duurzame warmwatervoorziening.
12/08/24
Zwemverbod plas bij camping De Betteld
Provincie Gelderland vaardigde op 9 augustus een zwemverbod uit voor de zwemlocatie van camping en recreatiepark De Betteld in Zelhem.
09/08/24
Hoge rekeningen auto opladen voor argeloze toeristen
Laden is in populaire Europese vakantielanden gemiddeld duurder dan in Nederland. Maar de ANWB ziet deze zomer steeds vaker excessen. Laadpalen die een veelvoud van de lokaal gangbare tarieven vragen en vakantiegangers opschepen met onverwachts hoge rekeningen, soms tot wel 480 euro voor een laadsessie.

||| Agenda |||

03/09/24
03/09/24 t/m 03-09-24: Online Kennissessie Landelijke database logiesaccommodaties
De Landelijke Data Alliantie organiseert op dinsdag 3 september 2024 tussen 11:00 en 12:00 de online...
02/10/24
02/10/24 t/m 02-10-24: Duurzaamheidscongres Kampeerbranche
ANWB, BOVAG, HISWA-RECRON, Kampeer & Caravan Industrie (KCI), Kampeer & Caravan Jaarbeurs (K...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days:
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...