Geplaatst op: 10-01-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Vakantieparken laten omzet liggen

Vakantieparken laten omzet liggen
Afbeelding van Th? Sang Tr?n via Pixabay

Vakantieparken, campings en de luxere glampings richten zich bovengemiddeld veel op jonge gezinnen. Dit zorgt voor een relatief hoge afhankelijkheid van schoolvakanties en leidt daardoor tot gederfde inkomsten. Zodra deze accommodaties zich meer richten op de overige maanden, profiteren ze van de verwachte stijgende jaarlijkse vakantiebestedingen door jongere en oudere generaties van meer dan 30 procent, zo blijkt uit een analyse van ABN AMRO. Ook is er behoefte aan meer kleinschalige vakantielocaties in de natuur. 

Volgens de experts van de bank is de aandacht voor de jonge gezinnen is te begrijpen. Dit is de doelgroep die sinds jaar en dag de vakantieparken en de campings bezoekt. Voor hen is het ontspannen om naast een slaapplek de vrijheid te hebben om te koken, de was te doen en om over de ruimte rondom een huisje of tent te beschikken zodat de kinderen kunnen ronddarrelen.

Nieuwe doelgroepen gaan veel meer besteden

De uitgaven aan vakanties van zowel oudere als jongere Nederlanders nemen tot 2027 naar verwachting met 30 procent toe. Zo stijgen de vakantiebestedingen van generatie Y - Nederlanders tussen 25 en 35 jaar - naar verwachting met 32 procent tot 5,75 miljard euro. Ook de vakantie-uitgaven van 45 tot 55-jarigen nemen de komende vijf jaar naar verwachting met 30 procent tot 7,62 miljard euro. Uitbaters van vakantieparken, campings en glampings kunnen deze omzetgroei naar zich toehalen als zij zich niet uitsluitend richten op millennials en jonge gezinnen, maar hun blikveld ook verschuiven naar periodes buiten de schoolvakanties. Dat stelt hen in staat óók andere doelgroepen te bereiken. De vakantie-uitgaven van jonge gezinnen stijgen de komende vijf jaar met 20 procent namelijk minder hard

Nieuwe doelgroepen generaties X en Y

De vakantieparken die extra omzetgroei naar zich toe willen trekken, zullen zich op de behoeften van de generaties X en Y moeten richten. Een onveranderde focus op een kindvriendelijke omgeving, met voldoende speeltuinen, mogelijkheden om te knutselen en een voldoende ruim aanbod aan wasserettes, spreekt de vakantieganger buiten de schoolvakanties minder aan. Deze nieuwe doelgroe[ reist ‘light’ of komt voor een korte periode van een paar dagen of een week, waar de jonge ouders al snel uit gemak enkele weken de locatie boeken. De jongere en de oudere generaties die op vakantie gaan, komen vooral om andere mensen te ontmoeten of om na een periode van hard werken tot rust te komen, blijkt onder meer uit een enquête van Glamping.nl & ABN AMRO. Daarom vinden zij het type accommodatie erg belangrijk. Zo zijn 25 tot 35-jarigen vaak op zoek naar unieke en ‘Instagram-waardige’ ervaringen. Ze waarderen comfort en stijl in de luxe van ‘glamping’. Dit is ouderwets kamperen, maar dan in luxe zoals je dat in een hotel of vakantiehuis zou verwachten. Glamping heeft kortgezegd het gemak van thuis, maar met de natuurlijke omgeving van kamperen.

Nieuwe doelgroepen senioren en alleenstaanden

De behoefte aan luxe en comfort is ook aanwezig bij de 45 tot 55-jarigen. Voor hen zijn naast luxe ook rust en ontspanning belangrijke reismotieven. Waar vakantieparken en campings nog minder aandacht voor hebben is het aanbieden van accommodaties voor de alleenstaande reiziger. Dat is een gemiste kans, aangezien deze categorie sterk toeneemt, met name binnen de generatie Y.

Behoefte aan meer ruimte voor recreatie

Uit het rapport blijkt ook dat vakantiegangers van alle leeftijden op zoek gaan naar kleinschalige luxe locaties in een natuurlijke omgeving. De keerzijde is dat beschikbare locaties in heel Nederland onder druk komen te staan. Om verantwoord te kunnen recreëren is extra recreatieruimte nodig, zodat bezoekers gespreid worden en rust voor mens én natuur behouden blijft. Dat betekent dat een balans tussen groen en toerisme moet worden gevonden. "Om bezoekers bij grote drukte te verleiden meer rustige gebieden te bezoeken kunnen aanbieders alternatieve routes en uitjes op hun websites plaatsen. Ook investeren in biodiversiteit kan een manier zijn om toeristen aan te trekken en bij te dragen aan natuurherstel. Zo geeft maar liefst 85 procent van de vakantiegangers aan de natuur rondom de accommodatie belangrijk te vinden en wil 62 procent graag meer leren over de lokale natuur tijdens de vakantie,”, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. "Een andere mogelijkheid is gasten te laten meeprofiteren als zij tijdens hun verblijf duurzaam handelen. Zo kunnen gasten bijvoorbeeld worden beloond in de vorm van korting op een volgende reservering als zijn hun afval goed scheiden of water besparen.”

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, doelgroepen

CELTH
 






||| Nieuws |||

15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
11/04/24
Marieke Braber spreker workshop Vakantieparken en trends
Jos van der Sterren heeft bij zijn workshop over vakantieparken een stevige side-kick naast zich in de vorm van Marieke Braber. Het is weer een sterke aanvulling in het programma van Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
09/04/24
Ga op speeddate bij Trendcongres Toerisme en Vrijetijd
Nog een reden om naar het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd te komen. Je mag als bezoeker op speeddate. Leer razendsnel je vakgenoten kennen.
05/04/24
Exclusief voor leden
Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken
Het Expertisecentrum Vitale Vakantieparken Overijssel heeft de ‘Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken' aan aan demissionair minister Hugo de Jonge overhandigd.
03/04/24
Exclusief voor leden
Hoe bouw je een onderscheidend merk?
Hoe bouw je een merk met een onderscheidende identiteit? Die vraag stond centraal op de presentatie van Martijn Assen van bureau NLVK op het kennisevent Embrace Growth 2024 van Booking Experts. In dit artikel de highlights en wat pointers.
03/04/24
ACSI Kampeerreizen nieuwe sponsor NJBB
Per april 2024 heeft ACSI heeft een driejarige sponsorovereenkomst gesloten met de Nederlandse Jeu de Boules Bond, gericht op promotie onder kampeerliefhebbers.
03/04/24
Exclusief voor leden
Dormio start verhuur 76 appartementen in Breskens
Dormio Resorts & Hotels is gestart met de verhuur en het beheer van Breskens Apartments in Breskens, Zeeuws-Vlaanderen. Het complex, ontwikkeld door Cafferelli en Van der Poel, bestaat momenteel uit drie luxe appartementsgebouwen en biedt 76 appartementen en penthouses.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...