Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-01-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: R&T 2023-5

Een duwtje voor natuur op vakantieparken

Natuur tussen je oren

Een duwtje voor natuur op vakantieparken
Inheemse plantsoorten planten.

Natuur en duurzaamheid staan volop in de kijker. Je hoeft de krant maar open te slaan en het gaat er over. Zorgen om de biodiversiteit, de druk op de natuur. En tegelijkertijd zie je buiten om je heen steeds meer bloemrijke bermen en insectenhotels. Hoe kan het dan dat zoveel vakantieparken op de Veluwe nog niet echt bezig zijn met natuur op hun park? De gast komt er toch voor naar de Veluwe voor de natuur?

Ton Vermeulen
Foto’s Programma Vitale Vakantieparken

In de gedragsanalyse ‘Natuur tussen je oren’ heeft het Programma Vitale Vakantieparken op de Veluwe onderzocht wat eigenaren van vakantieparken motiveert dan wel weerhoudt om natuur op hun park te realiseren. Vakantieparken kunnen een bijdrage leveren aan de versterking van de natuur en biodiversiteit. Alleen al op de Veluwe gaat het al om 500 vakantieparken met een oppervlakte van 2500 ha!

Een van de speerpunten van de Agenda Natuurinclusief is dat vakantieparken meer natuurinclusief moeten worden. Geheel in de lijn met dit doel heeft het programma Vitale Vakantieparken op de Veluwe al een aanpak ontwikkeld waarmee de komende jaren de parken ondersteuning gaan krijgen bij het vergroten van de natuurwaarden op het park. Eén van de eerste stappen was een onderzoek naar de motieven en weerstanden bij ondernemers om natuur op hun park te realiseren. Met die vraag gingen Sylvie Uenk en Victor Boldewijn op onderzoek voor het programma Vitale Vakantieparken Veluwe. De resultaten zijn verrassend en oplossingen eenvoudig.

Omdat op de Veluwe 70% van de 500 vakantieparken familiebedrijven zijn, richten de inspanningen van de onderzoekers zich hierop. Er zijn al voorlopers, zo’n 50 parken zijn al actief aan de slag met meer natuur op het eigen bedrijf. Doel is dat dit aantal binnen twee jaar verdubbeld wordt. En dat er in totaal 5.000 bomen, 50.000 inheemse struiken en 50.000 m2 kruidenrijke velden bij komen op de vakantieparken op de Veluwe. Voorwaar een flinke opgave. Wat moet er allemaal in de hoofden van de ondernemers veranderen om dat voor elkaar te krijgen.

De resultaten zijn verrassend en oplossingen eenvoudig

Gedragsmodel

Centrale vraag voor Uenk en Boldewijn was ‘wat maakt dat vakantieparkeigenaren al dan niet gebiedseigen natuur realiseren op het park’. Om het antwoord op die vraag te vinden hebben ze gebruik gemaakt van het gedragsmodel dat is ontwikkeld door bureau Duwtje. Dat model onderscheidt vier knoppen waaraan kan worden gedraaid om gedrag te beïnvloeden: Gemak, Weerstand, Normen en Motivatie. De informatie is opgehaald in gesprekken met eigenaren van vakantieparken, een hovenier, adviesbureaus, natuurorganisaties, brancheorganisaties, projectleiders VVP en gemeenten.

Gemak

Binnen de knop ‘Gemak’ zien de onderzoekers dat veel parken vooral praktisch bezig zijn en niet met de lange termijn. Eigenaren van vakantieparken hebben ook het beeld dat een meer natuurinclusief park een heel groot project is waarvoor het hele terrein op de schop moet. "Het is te groots, ik overzie het niet.” Er is ook te weinig kennis over gebiedseigen natuur waardoor vooral gebaande paden worden bewandeld.

Een van de doelen: 50.000 m2 kruidenrijke velden toevoegen.

Een van de doelen: 50.000 m2 kruidenrijke velden toevoegen.

Weerstand

Maar er is ook veel weerstand tegen een meer natuurlijk ingericht vakantiepark. Zo denken eigenaren dat gasten een aangeharkt park netter en mooier vinden. "Mijn gasten willen dit niet: dode bomen, lang gras en blaadjes tussen de beplanting is rommelig, een conifeer is al mooi groen.” En, niet onbelangrijk, is er angst dat een meer natuurlijk park in de toekomst nieuwe ontwikkelingen kan belemmeren. "Straks wordt mijn park aangemerkt als natuur en mag ik helemaal niets meer.” Tot slot is ‘geen tijd om na te denken over een meer natuurinclusief park’ ook een sterke belemmerende factor naast het idee dat meer natuur op het park meer onderhoud vergt.

Motivatie

Aan de andere kant zijn er ook positieve kanten aan een meer natuurlijk park. Zo vinden veel eigenaren werken in de natuur en aan de beplanting erg leuk. Dat gasten meer natuur op het park waarderen zien ook de parkeigenaren. "Door meer natuur (vogels, insecten) is er meer beleving op het park.” Wat zeker motiveert is dat beheer ten behoeve van de natuur vaak betekent dat je dingen niet doet. "Niet maaien, niet opruimen, niet snoeien. En dat is juist kosten- en arbeidsbesparend.”

Normen

De knop Normen komt sterk naar voren in het onderzoek. Eigenaren van familiebedrijven voelen zich verbonden met het gebied waarbij goed rentmeesterschap heel belangrijk is. Maar er is ook een ‘normbeeld’ hoe een vakantiepark eruit hoort te zien met aangeharkte natuur, beukenhagen en coniferen. Illustrerend daarbij zijn de uitspraken van een vakantieparkeigenaar: "Het is wel een park, ik beheer het dus ook parkachtig. Het bos begint daar, niet hier.” Ook privacy voor de gasten is een veel gehoord argument.

Zo denken eigenaren dat gasten een aangeharkt park netter en mooier vinden

Heel veel ideeën

Nu we weten wat vakantieparkeigenaren weerhoudt en stimuleert om met gebiedseigen natuur aan de slag te gaan, is het tijd voor een plan om ze over de streep te trekken. Rond de knop Gemak zijn er tal van ideeën zoals het inzetten van voorbeeldfiguren en factsheets over inheemse beplanting, beheer en onderhoud, subsidiemogelijkheden en contactgegevens van experts.

Erg leuk is de optie ‘disrupt-then-frame’ met beelden van huisjes in een aangeharkt park versus huisjes in de natuur en de eigenaar die zwetend onderhoud pleegt tegenover de eigenaar die in de hangmat ligt waar de natuur vanzelf welig groeit. Heel praktisch zijn kant-en-klare beplantingspakketten voor jaarplaatshouders en hoveniers die standaard eerst inheemse planten aanbieden.

Weerstand kun je wegnemen door het eerlijke verhaal te vertellen en keuzevrijheid voorop te stellen. Het eerlijke verhaal is namelijk dat een gazon veel onderhoud vergt en een kruidenweide niet per se duurder is. Wat heel belangrijk is duidelijk maken dat je niet in één klap je hele bedrijf hoeft te veranderen. Kleine stapjes dragen ook bij aan de biodiversiteit. "Plant een keer een andere haag aan, leg een takkenrij aan of zaai een strook kruidenrijk mengsel.” Ook de techniek van wederkerigheid kan veel eigenaren over de streep trekken. Dus geven zonder voorwaarden. Dat kan al met gratis zaden uitdelen, een gratis boom geven of gratis advies.

En aan de slag

Programma Vitale Vakantieparken gaat de komende periode verder met de meest kansrijke ideeën. Door de Regiodeal Veluwe zijn er financiële middelen beschikbaar.

‘Disrupt-then-frame’ met beelden van huisjes in een aangeharkt park versus huisjes in de natuur

Inzet van voorbeeldfiguren om de norm te verschuiven naar meer natuurinclusieve parken en weerstanden om te buigen. Vakantieparkeigenaren die al bezig zijn met natuur op hun park, zijn enthousiast. Vol passie vertellen zij over hoe zij de natuur zien groeien op hun terrein, er plezier aan beleven, hoe ze hun gasten in dit verhaal meenemen én positieve reacties krijgen. Zij laten zien dat het kan.

Kennis ontsluiten door kloppende informatie aan te reiken over realisatie, beheer en onderhoud van gebiedseigen natuur. Er komt een vervolg op de cursus ‘Natuur op je park’, aangevuld met een jaarkalender vol met feiten, tips, weetjes en contactgegevens op te hangen op een zichtbare plek in de werkschuur of op kantoor.

Het makkelijk maken van natuurinclusief ondernemen. Door plantdagen te organiseren en makkelijk toegankelijk advies aan te bieden.

Geïnspireerd geraakt?

Het hele rapport boordevol tips kun je lezen op
www.vitalevakantieparken.nl

Water, zoals hier een beek, zorgt voor de versterking van de biodiversiteit.

Water, zoals hier een beek, zorgt voor de versterking van de biodiversiteit.

Trefwoorden: natuur, verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, natuurinclusief

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...