Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-10-2023
Publicatie: R&T 2023-5

Stilte voor de storm …

Stilte voor de storm …

In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt van allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

Klaas van Erp

Als ik dit artikel schrijf is het de eerste dag van de herfstvakantie. Althans in de regio midden en zuid in Nederland. De regio noord is volgende week aan de beurt. Vele watersport- en recreatieondernemers zijn deze weken traditiegetrouw op vakantie of zijn druk met de exploitatie van hun bedrijf. Hoe we dat merken? Aan de autoreply’s op mailtjes, voice mails, etc.

Elk jaar vraag ik me af of de dip in de markt begonnen is en elk jaar na de herfstvakantie bemerk ik dat dat niet zo is. De telefoon staat dan weer roodgloeiend en de mails stromen binnen. ‘Ik heb een taxatie nodig’, ‘ik overweeg om te verkopen’, ‘mijn kinderen willen de tent overnemen’, etc. etc. Blijkbaar is deze tijd van het jaar het moment van herbezinning en daar is onze kennis bij nodig. Super!

Dossier en vinkjes

Vaak bemerken we dat bij met name taxaties men tegen deadlines aanloopt, vanuit de bank opgelegd. De bank moet namelijk op moment X alle vinkjes in het dossier op groen hebben staan. En daar hoort een taxatierapport bij. Helaas worden er aan taxaties enorme eisen gesteld, dat het de nodige tijd vergt om een taxatierapport op te leveren. Dat red je niet in een week of twee, hoe graag wij dat óók zouden willen. Gelukkig weten we dit altijd wel samen met de opdrachtgever en de bank af te stemmen.

Qua verkopen is het altijd minder makkelijk om de doorlooptijd te voorspellen. In het afgelopen jaar hebben we gemerkt dat verkopen steeds sneller gaan. Er zaten zelfs transacties bij die binnen 3 maanden afgerond waren en objecten die we zelfs nog nooit echt op de markt hebben gebracht. Erg bijzonder!

Hoe het dit jaar na de herfstvakantie wordt? Ach we gaan het zien. Wij zijn er klaar voor!

Ook eens praten over de markt?

Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp
06-53424147
Maas recreatie bedrijfsmakelaardij
www.maasrbm.nl

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, bungalowparken, watersport, jachthavens

CELTH



||| Nieuws |||

02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vlaanderen blijft geliefd bij buitenlandse reizigers, maar mist verrassende troeven
Uit het 'Reputatieonderzoek Vlaanderen 2024' blijkt dat Vlaanderen nog steeds een sterke reputatie geniet als toeristische bestemming, vooral op het vlak van cultuur, erfgoed en gastronomie. Maar er zijn ook aandachtspunten.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vegan Food Tour zorgt voor verandering
In 2024 liepen 1.700 mensen mee met een Vegan Food Tour in drie steden: Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Ze bezochten in totaal 40 verschillende horecapartners van deze tourorgqanisatie, van comfort food tot fine dining. 66% van de deelnemers was geen veganist. Eten proeven leidt tot verandering.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...