82% aangesloten waterrecreanten enigszins actief met duurzaamheid
Dit jaar heeft Waterrecreatie Nederland, net als in 2022, een enquête over
duurzame waterrecreatie gehouden onder waterrecreanten en watersporters. De
enquête is door 858 actieve watersporters ingevuld. De resultaten van de
enquête geven veel inzicht in waar we nu staan op het gebied van duurzame
waterrecreatie en welke kansen er liggen voor verdere verduurzaming van de
sector.
Van deze watersporters veelal aangesloten bij een vereniging die de enquête
hebben ingevuld geeft 82% aan dat ze het verduurzamen van de waterrecreatie
enigszins of heel belangrijk vinden. De groep die zich bezighoudt met het
verduurzamen is kleiner, namelijk 57%.
In veel gevallen wordt wel gelet op een minder belastende productiemethode bij
de aankoop van een (nieuw) vaartuig, watersportuitrusting of onderdelen.
Daarentegen is er minder aandacht voor de recyclebaarheid van de materialen. De
respondenten zijn bereid om gemiddeld 17% meer te betalen voor een minder
milieubelastend (nieuw) vaartuig, watersportuitrusting of onderdelen. De tijd
die het kost om uit te zoeken welke producten minder belastend zijn voor het
milieu is voor een groot deel van de respondenten reden om hier niet in te
investeren.
Bijna alle motorbootvaarders, zeilers en sloepvaarders geven aan te zorgen dat
hun boot ‘technisch’ in orde is om de kans op milieuverontreiniging en
ongelukken zo klein mogelijk te maken.
Naar de eerste resultaten.
Trefwoorden: varen, waterrecreatie, duurzaam
|
|
06/08/25
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
|
06/08/25
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
|
23/07/25
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
|
14/07/25
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
|
10/07/25
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
|
08/07/25
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
|
02/07/25
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
|
30/06/25
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
|
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
22/09/25
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
|
02/04/26
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
|
|