Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-12-2023

Ordeverstoorders luchtvaart aanpakken

Ordeverstoorders luchtvaart aanpakken
Foto: KLM

Ordeverstorende passagiers, of in het Engels unruly passengers, veroorzaken problemen in de luchtvaart. Dat is fors toegenomen sinds 2019. Vandaag zet de overheid en de Nederlandse luchtvaart hun handtekeningen onder een intentieverklaring om ordeverstoring aan boord te verminderen.

Met verbaal agressieve gedrag, of soms zelfs fysiek geweld kunnen ordeverstorende passagiers veiligheidsrisico’s veroorzaken, zowel aan boord als in de vertrekhal. Dit gedrag heeft vaak grote impact op medepassagiers en de bemanning van de vliegtuigen. Ook kan het leiden tot omleidingen en vertragingen van vluchten.


De partijen gaan onder meer onderzoeken hoe passagiers effectiever op de consequenties van hun gedrag gewezen kunnen worden. Ook wordt onderzocht hoe personeel nog beter kan worden getraind om met dit soort incidenten om te gaan. Sinds mei bestaat er een digitaal aangifteformulier, waarmee personeel gemakkelijk aangifte kan doen tegen ordeverstorende passagiers. Wie zich misdraagt in een vliegtuig of op de grond moet worden aangepakt en het is belangrijk dat personeel aan boord en in de vertrekhal op de hoogte is van de mogelijkheden om hieraan bij te dragen.

No Fly-lists breder delen

Luchtvaartmaatschappijen houden No Fly-lists bij van passagiers die zich in hun vliegtuigen, op Schiphol of op buitenstations hebben misdragen. De ondertekenaars gaan ook onderzoeken of dit soort informatie tussen alle Nederlandse airlines kan worden gedeeld, met inachtneming van alle bestaande regelgeving rondom privacy. KLM en Transavia delen binnen de KLM-groep sinds 2022 gegevens van passagiers die op de No Fly-list zijn geplaatst vanwege ontoelaatbaar gedrag aan boord of op de grond. Passagiers krijgen bij beide maatschappijen een vliegverbod van minimaal vijf jaar als zij zich op een vlucht van Transavia óf KLM misdragen.


Enorme toename van aantal unruly passagiers

KLM constateert op haar vluchten een toename van het aantal unruly passagiers van 100% ten opzichte van 2019. In 2023 werden gemiddeld 30 ordeverstorende passagiers per maand geregistreerd, terwijl dat er in 2019 gemiddeld 15 waren. 60% van de gevallen vonden plaats aan boord, 40% in de vertrekhal. In ruim de helft van de gevallen speelt alcohol een factor.

 

Mark Harbers, demissionair minister Infrastrustructuur en Waterstaat: "Vliegen is een van de veiligste vormen van transport. Dat er mensen zijn die zich misdragen in een vliegtuig en daarmee de veiligheid van passagiers en personeel in gevaar brengen is onacceptabel. Helaas komt het ook steeds vaker voor. Het is belangrijk dat we met alle betrokken partijen ons gezamenlijk inzetten om dit soort incidenten verder terug te dringen.”


Leen van Duijn, VP KLM Security Services: "Als luchtvaartmaatschappij staat bij ons veiligheid voor onze passagiers en medewerkers voorop. We tolereren dan ook geen enkele vorm van geweld aan boord. De gevolgen van passagiers die zich misdragen zijn groot; dit heeft een grote impact op onze passagiers en onze collega’s. Elke vorm van fysiek geweld richting onze crew of medepassagiers is onacceptabel. Helaas moeten we constateren dat het aantal unruly passagiers fors is toegenomen. Wat we in de lucht ervaren is een afspiegeling van de maatschappij. Het is daarom goed dat dit probleem met de luchtvaartsector en de overheid gezamenlijk wordt aangepakt.”

 

Nationaal en internationaal verband

De intentieverklaring is ondertekend door Royal Schiphol Group NV, Transavia, KLM, TUI, Corendon Dutch Airlines, het Openbaar Ministerie en de Koninklijke Marechaussee. Nederland is het derde land in Europa dat een verklaring zoals deze heeft ondertekend, na Noorwegen en Ierland. Het onderwerp staat internationaal breder op de agenda, ook bij de Europese en internationale luchtvaartorganisaties EASA en IATA.

Trefwoorden: ordeverstoring

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...