Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-12-2023
Auteur: Redactie

Technische innovaties in de vakantiebranche

Technische innovaties in de vakantiebranche

De vakantiebranche is, net als de meeste andere branches, voortdurend in beweging. Zo zijn er allerlei verschillende innovaties die zowel voor de reiziger zelf, als de grote organisaties en bedrijven die hierachter zitten, een enorme impact hebben. Dit heeft niet alleen te maken met de manier waarop we reizen, maar ook met de bedrijfsprocessen achter de schermen en de manier waarop een vakantie vandaag de dag wordt geboekt. Als eenvoudig voorbeeld nemen we het inchecken van onze koffers. Waar dit tot jaren geleden volledig door mensen werd gedaan, zien we dat ook deze processen voor een deel worden geautomatiseerd. Zo kun je op Schiphol zelf je koffer inchecken en wordt deze vervolgens automatisch naar het juiste vliegtuig gebracht. Welke innovaties er nog meer zijn, vertellen we je aan de hand van een aantal voorbeelden.


Digitalisering

Digitalisering heeft de vakantiebranche de laatste jaren enorm doen veranderen en de meeste bedrijven maken inmiddels gebruik van cloud technologie. De transformatie naar de cloud maakt het mogelijk om data efficiënter te kunnen beheren, toegang te krijgen tot geavanceerde analyses en de algehele operationele flexibiliteit als bedrijf te vergroten. Een belangrijk onderdeel van deze transitie is Microsoft Azure optimalisatie. Bedrijven in de vakantiebranche die Azure gebruiken, kunnen namelijk gebruikmaken van geavanceerde tools en services om hun operationele processen te verbeteren. Van resourcebeheer tot geautomatiseerde analyses, de optimalisatie van Microsoft Azure biedt bedrijven de mogelijkheid om schaalbaarheid te vergroten, kosten te beheersen en tegelijkertijd de klantervaring te verbeteren. Niet voor niets dus dat de grote spelers in de markt hier maximaal op in zetten.


Slimme technologieën om reizen gemakkelijker te maken

Slimme technologieën hebben een enorme impact gehad op de vakantiebranche. Denk bijvoorbeeld aan slimme koffers die je kunt volgen met behulp van een app op je telefoon, zodat je altijd weet waar je bagage zich bevindt. Daarnaast kunnen slimme hotelkamers worden bediend met je stem, waardoor je de verlichting, temperatuur en gordijnen kunt regelen zonder uit bed te hoeven komen. Deze technologieën zorgen voor gemak en comfort tijdens je vakantie, waardoor je meer kunt genieten van je vakantie. Nu moet je je alleen wel afvragen in hoeverre het fijn is dat je alles met je stem bedient, terwijl het ouderwets aan- en uit doen van een lamp met een schakelaar ook geen handeling vergt. Het kunnen volgen van je koffer door middel van een GPS-tracker is dan wel weer een uitkomst. Vooral wanneer je op vakantie gaat naar Spanje en je ziet dat je koffer in Milaan staat bijvoorbeeld.


Duurzaamheid en groene initiatieven

Duurzaamheid is een steeds belangrijker thema, dus ook in de vakantiebranche. Steeds meer hotels en resorts maken gebruik van hernieuwbare energiebronnen, recyclen afval en verminderen daarmee de uitstoot van CO2. Op deze manier probeert ook deze branche haar steentje bij te dragen, door enerzijds te werken aan het optimaliseren van de eigen processen, maar ook de reiziger op te voeden door simpele plaatsen van meerdere vuilnisbakken. Op deze manier zien we dat we stukje bij beetje steeds dichter bij het uiteindelijke doel komen, maar dat kost natuurlijk wel tijd.

Trefwoorden: technologie, innovatie, vakantie, management

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...