Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-12-2023
Auteur: Marc Gerlings

Bruine vloot krijgt scherpe controle voor 1 april 2024

Bruine vloot krijgt scherpe controle voor 1 april 2024
Controle op tuigage en masten vóór 1 april 2023.

Alle zeilende passagiersschepen in de historische zeilvloot worden vóór 1 april 2024 aanvullend onderzocht. Het is een van de maatregelen die ervoor moeten zorgen dat de vloot voor het begin van het volgende vaarseizoen aantoonbaar veiliger wordt. Dat heeft minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat laten weten aan de Tweede Kamer. 

Minister Harbers: "Alle partijen zijn ervan doordrongen dat het beter moet en hebben zich ook sinds september hiervoor ingezet. Het is goed dat we de komende maanden deze concrete stappen kunnen zetten, maar dat we ook na 1 april verder gaan om de historische zeilvloot aantoonbaar veiliger te maken. Dat zijn we aan alle opvarenden verplicht.”


Reactie op ongevallen

De maatregelen volgen op het rapport dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in september 2023 uitbracht, naar aanleiding van twee dodelijke ongevallen met historische zeilschepen. De OVV constateerde dat aanbevelingen die na een dodelijk ongeval in 2016 werden gedaan, onvoldoende waren opgevolgd. 

Het rapport was aanleiding voor minister Harbers om een taskforce samen te stellen met daarin alle betrokken partijen: het ministerie, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de Raad voor Accreditatie, keuringsinstanties en de branchevereniging voor de beroepschartervaart (BBZ). Deze taskforce is nu alles klaar aan het maken om de aanvullende onderzoeken van mast en tuigage vanaf januari te laten beginnen.


Hoe keuren?

Een van de bureaus die keuringen uitvoert voor de binnenvaart is onlangs geschorst door de Raad voor Accreditatie. Het gaat om de schorsing van Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB). Maar met de inzet van alle betrokken partijen kunnen de aanvullende onderzoeken voor de start van het vaarseizoen worden uitgevoerd. Daarvoor is het uiteraard belangrijk dat alle schippers hun verantwoordelijkheid nemen en volledig meewerken aan de onderzoeken. De onderzoeken worden uitgevoerd in duo’s van experts uit de markt en ILT inspecteurs. 

De taskforce heeft twee verschillende soorten maatregelen uitgewerkt om de vloot aantoonbaar veiliger te maken: maatregelen voor de korte termijn, zoals het aanvullende onderzoek van mast en tuigage van de schepen op basis van afkeurcriteria die worden opgenomen in keuringsinstructies, en maatregelen waarvoor meer tijd nodig is. 

Meer schippers naar BBZ

Naast de aanvullende onderzoeken wordt er onder meer op ingezet om meer schippers zich te laten aansluiten bij brancheorganisatie BBZ, aangezien daar veel kennis en informatie beschikbaar is over veiligheid. Momenteel is slechts 40% van de schippers aangesloten. Het ministerie en de ILT zullen, samen met reders en verzekeraars, kijken hoe de overige 60% kan worden bereikt. 

 

Voor de periode na 1 april 2024 wordt onder meer gekeken hoe de normen die de branche zelf heeft ontwikkeld, kunnen worden vastgelegd in regelgeving. Ook wordt er gekeken of de eisen voor het verkrijgen van een zeilbewijs moeten worden aangescherpt. 

Trefwoorden: keuring, veiligheid, historische zeilboten, bruine vloot

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
6 juni beperkt treinverkeer naar luchthaven Schiphol
Als gevolg van een staking in regio Midden-Nederland georganiseerd door vakbonden, rijden op vrijdag 6 juni in het gehele land geen NS-treinen. Treinverkeer naar luchthaven Schiphol gaat beperkt door.
05/06/25
Schiphol: Tarieven goedgekeurd, maar natuurvergunning vernietigd
Schiphol beleefde op 4 juni 2025 een dag vol tegenstrijdige ontwikkelingen. Terwijl de Autoriteit Consument & Markt (ACM) groen licht gaf voor de forse tariefverhogingen van de luchthaven, vernietigde de rechtbank Den Haag de natuurvergunning van Schiphol wegens gebrekkige onderbouwing.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.