Geplaatst op: 01-12-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

New Dutch gaat in de versnelling

New Dutch gaat in de versnelling
Foto: Jelle Verhoeks

Gisteren is op het Science Park in Utrecht de New Dutch campagne gelanceerd en het themajaar New Dutch voor 2025 aangekondigd.

New Dutch is een domeinoverstijgende samenwerking om Nederland als innovatief land aan de wereld te presenteren en richt zich op zowel bezoekers, talenten als bedrijven. In New Dutch werken nu 11 steden en regio’s samen. Ook NBTC en NL Branding doen mee.

Innovatie vieren

New Dutch is een beweging, een platform en een campagne die de innovatiedrang van Nederland viert. Gestaafd met verhalen over baanbrekende innovaties en inspirerende evenementen. Een initiatief van bedrijven, steden, regio’s, en landelijke organisaties samen. "Want met gecoördineerde inspanning gaan we laten zien én laten ervaren hoe een nieuwe generatie van Hollandse meesters vormgeeft aan de toekomst”, schrijven de samenwerkende partners enthousiast.

Partners

Partners in New Dutch zijn Eindhoven365 - Brabant Branding, Rotterdam Partners, Utrecht Marketing, Gemeente Nijmegen, Gemeente Arnhem, Leiden&Partners, Visit Flevoland - Almere City Marketing, Provincie Zeeland, Gemeente Zwolle - Twente Board, Merk Fryslân, het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen en NL Branding.

Relevant voor de toekomst

Voor Bastiaan Overeem van NBTC staat New Dutch voor een nieuwe branding- en positioneringsstrategie van Nederland in de wereld onder het motto ‘solvig global challenges together’. "Nederland is daar met haar open, inclusieve en innovatieve mentaliteit uitermate goed voor toegerust. We willen innovatief Nederland gecoördineerd nationaal en internationaal in de schijnwerpers te zetten.” We moeten volgens Bastiaan niet alleen leunen op het rijke verleden maar ook relevant zijn in de toekomst. "Het innovatieverhaal kon nog wat power gebruiken”, vertelt Bastiaan. New Dutch concentreert zich rond vijf thema’s: earth, heatlh, tech, food, culture en communities.

Themajaar 2025

Momenteel is New Dutch een samenwerking van 11 steden en regio’s. Amsterdam is deze week aangesloten en ze zijn nog in gesprek met Groningen en Maastricht. Op de bijeenkomst in Utrecht werd ook het themajaar 2025 aangekondigd waar New Dutch centraal staat. De ideeën zijn nog pril maar iedere regio kan zich daar bijvoorbeeld met een themaweek presenteren. "In 2025 laten zien hoe de wereld in 2050 er uit zou kunnen zien.”  

NewDutch

Trotser op Nederland

Wat Nederland en Nederlanders parten speelt is de ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ mentaliteit. Volgens de voorzitter van de programmaraad van New Dutch, Rob van Hattem, mogen we wel wat trotser zijn op Nederland. "We zijn een klein land met zoveel Nobelprijswinnaars.” Daarnaast staat Nederland als relatief klein land maar mooi op een 7e plaats in de Global Innovation Index, op de 5e plaats van landen die het beste zijn in het aantrekken en ontwikkelen van talent, Op de 2e plaats van de Global Remote Work Index en op de 6e plaats van de Green Future Index van MIT.

Eén stem en één beeld

Dat New Dutch nog niet in de beeldvorming op internet is doorgedrongen liet Creative Strategist Choi Mi Chung van NL Branding pijnlijk zien. Als je ‘Netherlands’ op Google opzoekt kom je steeds weer op molens, tulpen en klompen. Toch is ze niet voor het uitgummen van dat imago: "We moeten het rijke verleden omarmen maar wel de inventiviteit van Nederland en de Nederlanders meer voor het voetlicht brengen.” Over die opdracht is ze wel realistisch: "Het veranderen van een imago van een land is een opgave van hele lange adem.” Over New Dutch is ze enthousiast "We hebben nu een nieuwe internationale positioneringsstrategie. Het is daarbij belangrijk dat we met één stem en één beeld praten. Voorheen bestond de internationale communicatie van Nederland uit allemaal op zich losstaande puzzelstukjes. Die gaan het beeld niet veranderen. We moeten nu één groot puzzelstuk leggen over alle domeinen heen.” Initiatiefnemer van het eerste uur, Peter Kentie van Eindhoven365, is ervan overtuigd dat het ombuigen van het imago van Nederland mogelijk is. "In Eindhoven zijn we in staat gebleken om het verhaal van onze stad in de wereld te veranderen. Vroeger dachten internationale kenniswerkers dat ze op de schaats naar het werk moesten. Nu staan we als moderne stad met een eigen verhaal bekend.”

Campagne gelanceerd

In Utrecht werd ook de campagne en de website newdutch.nl gelanceerd. New Dutch moet met storytelling worden geactiveerd. In de eerste campagne staat het laden van de term New Dutch centraal. Ze richten zich daarbij op de zogenaamde early adopters. Dat kunnen zowel potentiële bezoekers zijn, talenten die in Nederland willen werken of bedrijven die zich in Nederland willen vestigen.

NewDutch

Traditional Dutch

Met de aandacht voor New Dutch is het zeker niet de bedoeling dat we Traditional Dutch bij de vuilbak zetten. Martijn Bulthuis van Leiden&Partners: "New Dutch is ook heel belangrijk voor steden die zowel bekend zijn als Traditional Dutch maar ook een ander innovatief verhaal te vertellen hebben zoals Leiden. We moeten die trots van Nederland naar het buitenland brengen.” Bulthuis is een enthousiast ambassadeur van New Dutch en vindt dat het veel breder gedragen moet worden: "Dit initiatief wordt nu gesteund en gefinancierd door 11 regio’s. Dat is geen toekomstbestendig model en moet dus ook vanuit het rijk worden gesteund.”

NewDutch

Link: https://nlplatform.com/new-dutch
Trefwoorden: toerisme, beleid, dmo, cmo, Nederland, imago, merk, campagnes, themajaren

CELTH





||| Nieuws |||

13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.
10/02/25
Exclusief voor leden
Bezoekersrecord voor Toverland
Attractiepark Toverland heeft in 2024 voor het derde jaar op rij een bezoekersrecord behaald. Het park in het Limburgse Sevenum werd bezocht door 1,2 miljoen gasten. Deze groei is te danken aan investeringen in kwaliteit, seizoensevenementen en gasttevredenheid.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...