Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-11-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Toerisme Vlaanderen en VisitScotland hernieuwen samenwerking

Toerisme Vlaanderen en VisitScotland hernieuwen samenwerking

Toerisme Vlaanderen en VisitScotland, de toerismeorganisaties van Vlaanderen en Schotland, hebben een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Beide organisaties engageren zich om hun respectievelijke toeristische bestemmingen op een verantwoorde manier verder te ontwikkelen.

De toeristische visie ‘Reizen naar Morgen’ van Toerisme Vlaanderen en de strategie ‘Responsible Travel’ van VisitScotland die dezelfde waarden delen, vormen het kompas.

Samenwerking sinds 2017

Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen, en Malcolm Roughead, Chief Executive van VisitScotland zetten hun handtekening onder de vernieuwde samenwerkingin de National Gallery of Scotland in Edinburgh, waar een permanente tentoonstelling van Vlaamse kunst te zien is in onlangs geopende nieuwe galerijen. Beide toerismeorganisaties werken al sinds 2017 goed samen en delen de ambitie om bestemmingen van wereldklasse uit te bouwen en te streven naar plekken die aangenaam zijn om in te leven, te werken en te bezoeken.

Peter de Wilde: "'Reizen naar morgen’ of werken aan ’Responsible tourism’ zoals onze Schotse collega’s dit noemen, doe je niet alleen. We bouwen aan een inclusief toerisme, aan een toekomst zonder koolstofuitstoot, aan een top evenementenbeleid en aan het meten van de impact van toerisme samen met onze Vlaamse partners, maar ook met internationale topspelers zoals VisitScotland. Ik ben dankbaar voor de resultaten van deze vruchtbare samenwerking en kijk uit naar het vervolg van dit verhaal.”

Concrete resultaten

De samenwerking tussen de twee toerismeorganisaties heeft in het verleden al mooie resultaten opgeleverd op het gebied van inclusief en sociaal toerisme en de organisatie van topevenementen. Schotland profiteerde van de expertise van Vlaanderen over sociaal toerisme bij de lancering en uitvoering van de ScotSpirit Breaks, naar het voorbeeld van de Vlaamse werking rond ‘Iedereen verdient vakantie’. VisitScotland van zijn kant stelde zijn wereldwijd erkende evenementenexpertise ter beschikking bij de oprichting van EventFlanders.

Trefwoorden: toerisme, beleid, evenementen, sociaal toerisme, dmo's, nationale bureaus voor toerisme, samenwerking, België, Groot-Brittannië

CELTH



||| Nieuws |||

07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlands kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.