Bijzondere avondvoorstellingen Nationaal Monument Kamp Vught
Dit weekend is in Nationaal Monument Kamp Vught de avondvoorstelling ‘Crossing Time’ in première gegaan. De voorstelling is nu al zo populair dat op elke speelavond extra voorstellingen zijn toegevoegd.
Crossing Time is één van de projecten van programma ‘Brabant Herinnert’ en een opmars naar het Brabantbrede culturele programma ‘Brabant Brug naar Vrijheid’ in 2024-2025. In dat jaar viert en herdenkt Nederland dat zij 80 jaar geleden bevrijd werd. De voorstelling was al eerder geprogrammeerd maar werd toen door de lockdowns vanwege de pandemie onderbroken.
De dertig minuten durende avondvoorstelling is een 360-graden-beleving op het voormalig kampterrein, waarbij de bezoeker door intense beelden, licht en geluid omringd wordt door silhouetten van een stoet mensen. Jouw schaduw wordt onderdeel van geprojecteerde schaduwen van mensen. In de verte hoor je geluiden. Door van standpunt of perspectief te wisselen bepaal je zelf de rol die je wilt aannemen. Kies je voor een afstandelijke blik of maak je liever deel uit van deze carrousel van licht en beweging
Paralellen tussen heden en verleden
Het schouwspel is ontworpen door Beeldjutters en Theatermachine en nodigt uit tot nadenken en het trekken van parallellen tussen heden en verleden. De kunstenaars willen bezoekers ervan bewust te maken dat de thema’s die hier 80 jaar geleden speelden bij gevangenen, bewakers en omwonenden, nog steeds actueel zijn. Vincent Vriens van Beeldjutters: "Bezoekers worden tijdens de voorstelling omringd door silhouetten die de mensen van het kamp of bewakers kunnen zijn. Je wordt onderdeel van de carrousel van mensen die om je heen loopt. Het is onze bedoeling dat je gaat voelen wat jouw rol is ten opzichte van die mensen.”
Van herdenken naar overdenken en nadenken
Isabel Nielen van de Theatermachine: "We zeggen altijd ‘dat nooit meer’ maar wat betekent dat dan? We herdenken maar als je gaat overdenken en nadenken dan ga je ook naar het heden.” Aan de opnames hebben honderd figuranten meegewerkt. Vriens: Zij zijn heel bewust niet in typische kleding voor een bepaald tijdsbeeld gefilmd zodat het een voorstelling van alle tijden is.” De voorstelling gaat voor de makers heel erg over waar we nu mee bezig zijn. "Triest dat deze voorstelling in het decor van de Tweede Wereldoorlog alleen maar actueler is geworden.”