Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-11-2023
Auteur: Marc Gerlings

Eindhoven Airport komt met 5 punten voor snellere verduurzaming

Eindhoven Airport komt met 5 punten voor snellere verduurzaming
5 punten voor duurzame luchthaven Eindhoven.

Eindhoven Airport wil sneller duurzaam worden in de dagelijkste operatie. Veel media hebben het punt opgepakt dat de privé jets worden geweerd. Dat scheelt inderdaad meteen veel bewegingen met weinig passagiers. De inwoners van Eindhoven merken vooral veel van de verbeterde startprocedure. Dat betekent minder herrie.

De Brabantse luchthaven heeft een belangrijke rol voor de regio. Met meer dan 80 bestemmingen in voornamelijk Europa geven we invulling aan een belangrijk deel van de mobiliteitsbehoefte in onze regio. Om dit op een verantwoorde wijze te blijven doen, willen en moeten we de (negatieve) impact van vliegverkeer op de lokale leefomgeving en op de planeet aanzienlijk verminderen. We verstevigen daarom onze koers richting 2030 naar een stillere luchthaven met minder CO2-uitstoot: 

30% minder geluidbelasting in 2030 ten opzichte van 2019. We hadden ons al gecommitteerd aan dit doel maar we nemen een aantal acties om dit te versnellen.  

30% minder CO2-uitstoot door het vliegverkeer in 2030 ten opzichte van 2019. Met dit ambitieuze doel zijn we een koploper in de wereld om de schadelijke impact van vliegen op het klimaat terug te dringen.

Om deze doelen voor 2030 te bereiken, nemen we de volgende (extra) maatregelen: 

Vanaf 1 januari 2026 geen (fossiele) privévluchten meer.  

In 2026 en 2027 beperking van het aantal vluchten tot maximaal 40.500 per jaar en vanaf 2028 sturing op normen voor geluid in plaats van op aantallen vluchten. 

Zo snel mogelijk invoering van de startprocedure met de minste geluidsoverlast voor de directe omgeving.  

Uiterlijk vanaf 2030 alleen nog de nieuwste generatie vliegtuigen toestaan op Eindhoven Airport. 

Invoeren hogere bijmengverplichting op Eindhoven Airport voor duurzame vliegtuigbrandstof en een financiële bijdrage van Eindhoven Airport voor luchtvaartmaatschappijen die deze brandstof tanken.  


Roel Hellemons, CEO Eindhoven Airport: "We hadden ons al verbonden aan een flinke geluidsreductie in 2030. Maar alleen geluid terugdringen is niet genoeg. We voelen ons ook verantwoordelijk om de CO2-uitstoot van ons vliegverkeer aanzienlijk te reduceren. Verduurzaming van de luchtvaart binnen Europa is ambitieus en haalbaar. We laten met het nemen van deze extra maatregelen zien dat we echt versnellen.”  


1: Vanaf 1 januari 2026 geen (fossiele) privévluchten meer  

Privévluchten hebben een relatief grote geluid- en CO2-footprint per passagier en voorzien maar in zeer beperkte mate in de mobiliteitsbehoefte van onze regio. Daarom hebben we besloten vanaf 2026 dit type vluchten niet meer toe te staan op Eindhoven Airport. Indien zich mogelijkheden voordoen voor kleine, duurzame luchtvaart (zoals elektrisch vliegen) die van toegevoegde waarde is voor de regio, willen we dat wel faciliteren.  


2. In 2026 en 2027 beperking aantal vluchten tot maximaal 40.500 vluchten per jaar. Vanaf 2028 sturing op normen voor geluid in plaats van op aantallen vluchten  

Het nieuwe sturingsmodel van Pieter van Geel gaat uit van sturing op een vooraf vastgestelde norm voor geluidbelasting door vliegverkeer. Sturing op aantallen vliegbewegingen, zoals dit nu ook nog plaatsvindt, vervalt in dit sturingsmodel. Eindhoven Airport houdt voor de jaren 2026 en 2027 naast sturing op een norm voor geluidbelasting ook nog vast aan sturing op het aantal vliegbewegingen. Door de vrijgekomen capaciteit van de privévluchten niet te benutten voor groot commercieel verkeer, brengen we het aantal vliegbewegingen voor 2026 en 2027 terug van de huidige 41.500 naar 40.500. Een deel van de capaciteit (500 vluchten per jaar) houden we beschikbaar voor maatschappelijk verkeer (bijv. medische vluchten en testvluchten voor kleine duurzame luchtvaart). 


3. Zo snel mogelijk invoering startprocedure met de minste geluidsoverlast voor de directe omgeving  

Er loopt momenteel een proces in samenspraak met het Luchthaven Eindhoven Overleg om een keuze te maken voor een startprocedure (de manier waarop vliegtuigen starten en klimmen naar vlieghoogte). Die keuze wordt dan vastgelegd in het Luchthavenbesluit Eindhoven. Eindhoven Airport is voorstander van de startprocedure die de minste geluidsoverlast voor de directe omgeving geeft. Wij willen dit zo snel mogelijk invoeren. Wat ons betreft hoeft er niet op het nieuwe Luchthavenbesluit gewacht te worden.    


4. Uiterlijk vanaf 2030 alleen nog de nieuwste generatie vliegtuigen op Eindhoven Airport 

Uiterlijk vanaf 2030 staan we alleen nog de nieuwste generatie toestellen (zoals de Airbus A320 NEO en de Boeing 737 MAX) toe op Eindhoven Airport. Dit betekent uiterlijk vanaf 2030: 100% vlootvernieuwing. Daarmee wordt het doel van 30% geluidreductie in 2030 ten opzichte van 2019 gehaald én wordt tegelijkertijd een afname van CO2-uitstoot bereikt. Het geeft de luchthaven mogelijk ook ontwikkelruimte om de regio nog beter te verbinden. 


5. Invoeren hogere bijmengverplichting op Eindhoven Airport voor duurzame vliegtuigbrandstof en een financiële bijdrage van Eindhoven Airport voor luchtvaartmaatschappijen die deze brandstof tanken  

Het is niet alleen belangrijk om de geluidshinder terug te dringen, CO2-uitstoot verminderen is minstens zo belangrijk. Ons doel van 30% minder CO2-uitstoot in 2030 bereiken we door vlootvernieuwing, door operationele maatregelen (waaronder herziening luchtruim in Europa) en door bijmenging van vliegtuigbrandstof (kerosine) met Sustainable Aviation Fuel (SAF).  

Hoe meer bijmenging met SAF, des te minder CO2-uitstoot plaatsvindt door het vliegverkeer. SAF is echter ca. vier keer zo duur als kerosine. We bereiden een hogere dan de nu (wettelijk) voorziene bijmengverplichting voor op Eindhoven Airport. Bovendien willen we luchtvaartmaatschappijen stimuleren om méér dan 20% van hun op Eindhoven Airport gekochte kerosine bij te mengen. Daarom stellen we jaarlijks een bedrag beschikbaar voor luchtvaartmaatschappijen als tegemoetkoming voor de kosten indien zij extra bijmengen. Voor 2024 is dit bedrag een half miljoen euro.     

 

Trefwoorden: Eindhoven Airport, duurzaam, visie, management

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...