Waterrecreatie Nederland peilt duurzame waterrecreatie
Onder meer wordt beleefbaarheid van het water gemeten. Duurzame waterrecreatie wordt een steeds relevanter thema. Daarom zet
Waterrecreatie Nederland een enquête uit om te peilen hoe duurzaam de
waterrecreant en watersporter zijn.
De organisatie zet deze peiling ook uit om te zien waar de kennisbehoefte ligt
als het gaat om verduurzamen. Thema’s die
aan bod komen zijn: duurzaam zeemanschap, verkleinen van de voetafdruk en
beleefbaarheid van het water. De enquête is bedoeld voor de watersporter en
-recreant op, in en aan het water en kan ingevuld worden tot 17 november
2023.
De resultaten worden
in 2024 gepubliceerd op de website Duurzame
Waterrecreatie. Naast deze enquête onder watersporters en -recreanten
zullen ook enquêtes worden gehouden onder watersportverenigingen, ondernemers,
beleidsmakers en beheerders. Op die manier krijgt Waterrecreatie Nederland
breder inzicht over de huidige situatie en de informatiebehoefte bij de
verschillende doelgroepen. Op basis van de resultaten kan kennis gerichter
worden gedeeld en acties worden uitgezet om verduurzaming in de
waterrecreatiesector te versterken.
Trefwoorden: water, duurzaamheid, varen, recreatie
|
|
11/08/25
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
|
11/08/25
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
|
11/08/25
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
|
11/08/25
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
|
06/08/25
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
|
06/08/25
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
|
05/08/25
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
|
05/08/25
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
|
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
03/09/25 t/m 07-09-25
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
|
11/09/25
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
|
22/09/25
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
|
01/10/25
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
|
|