Geplaatst op: 26-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Vier vibes in trends reizen voor 2024

Vier vibes in trends reizen voor 2024
Tirana.

In het Reistrendsrapport 2024 van Skyscanner staat dat Nederlanders in 2024 op zoek blijven gaan naar de beste deals. De kosten van een vlucht (28%) en hotel (26%) zijn de voornaamste factoren bij het kiezen van een bestemming. Het rapport ziet ook vier vibes waar Nederlanders graag hun reisbeleving mee invullen.

Maar ondanks de zorgen over de stijgende kosten, blijft reizen voor veel Nederlanders toch belangrijk: een grote meerderheid (81%) van de Nederlanders zegt namelijk dat ze in 2024 evenveel of zelfs meer (33%) willen uitgeven aan reizen en vakanties in vergelijking met 2023.


Naast de kosten en traditionele factoren als het weer (67%) en het eten (58%) geeft meer dan de helft (57%) van de Nederlandse reizigers aan dat de atmosfeer of 'vibe' van een bestemming een belangrijke factor is bij hun keuze. Het verlangen naar gepersonaliseerde ervaringen en het emotionele aspect van reizen wordt duidelijk weerspiegeld in de 4 trending vibes zoals gepresenteerd in Skyscanner’s rapport Reistrends 2024:

1. Main character energy - de hoofdrol in je eigen vakantie

Nederlandse reizigers halen hun inspiratie steeds vaker uit series en films. Ruim de helft (56%) is geïnspireerd om een reisbestemming te kiezen op basis van wat ze op het scherm zien, blijkt uit onderzoek van Skyscanner. Bij het uitkomen van meerdere populaire televisieseries zagen ze de zoekopdrachten naar de omgeving waar het gefilmd werd, stijgen. Zo stegen na het derde seizoen van "Emily in Paris" de zoekopdrachten van Amsterdam naar Parijs met 31%. En na "Wie is de Mol" in Albanië steeg het zoekverkeer naar Tirana zelfs met een indrukwekkende 285%. Ook B&B Vol Liefde deed de zoekopdrachten richting de B&B’s van de deelnemers stijgen**. Zo nam het aantal zoekopdrachten richting Girona (de B&B van Debby), met 29% toe sinds de eerste aflevering werd uitgezonden. Lees verder >>>

Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: reizen, trends, vibe, beleving, kosten

CELTH



||| Nieuws |||

24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
24/06/25
Camping De Drie Provinciën wint opnieuw ACSI Award: seniorentoerisme als groeikans voor Drenthe
Camping De Drie Provinciën heeft voor het derde jaar op rij de prestigieuze ACSI Award voor Beste Campingrestaurant in de wacht gesleept. De feestelijke uitreiking op donderdag 12 juni markeerde niet alleen een bijzondere mijlpaal, maar ook het startpunt van een inspirerend gesprek over de toekomst van recreatie in Drenthe.
24/06/25
Hiswa te Water viert 40e editie met duurzaamheid en luxe
Van 3 tot en met 7 september 2025 verandert de Bataviahaven in Lelystad opnieuw in het decor van de grootste watersportbeurs van Noordwest-Europa: Hiswa te Water. De veertigste editie belooft feestelijker, duurzamer en chiquer dan ooit te worden.
24/06/25
Inschrijving Horecava Awards 2026 geopend
De inschrijving is geopend voor de Horecava Awards 2026. Deze prestigieuze prijs bekroont vernieuwende producten, diensten en concepten die de horeca daadwerkelijk verbeteren of vernieuwen.
24/06/25
Nederland behoudt 8e plek op wereldranglijst congressen
Nederland staat voor het derde jaar op rij op de achtste plaats in de wereldwijde ranglijst van de International Congress and Convention Association (ICCA). Deze stabiele positie onderstreept de kracht van Nederland als toonaangevende bestemming voor internationale congressen en bijeenkomsten.
24/06/25
Exclusief voor leden
Rust en avontuur populair in zomer 2025
Reizigers die deze zomer op het laatste moment nog een vakantie boeken, kiezen opvallend vaak voor rust, veiligheid en actieve rondreizen. De belangstelling voor Europa groeit, de VS valt uit de top 10 en Thailand blijft populair.
24/06/25
Steeds meer campings met laadpunten voor elektrische auto’s
Het aantal Europese campings met laadpunten voor elektrische auto’s is in 2,5 jaar tijd bijna verdrievoudigd. Needrland is de Europese koploper. Dat blijkt uit recente cijfers van campingspecialist ACSI, die jaarlijks bijna 10.000 campings inspecteert.
23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.

||| Agenda |||

25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...