Geplaatst op: 23-10-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

AI: Riding the way of change

AI: Riding the way of change

Wat betekent de stormachtige opkomst van Artificial Intelligence (AI) voor toerisme en leisure? Die vraag stond centraal op het eerste congres ‘Discover your Future’ van de Breda University of Applied Sciences. Lector Thomas Buijtenweg van de Academy for Games en Media had de oversteek naar leisure gemaakt om de aanwezigen bij te praten over AI Tsunami. Naast docenten, onderzoekers en werkveld waren veel studenten aanwezig die later die middag hun afstuderen aan de Academy for Leisure mochten vieren.

"Artificial Intelligence komt naar je sector en dat betekent een revolutionaire verandering”, hield Buijtenweg de aanwezigen voor. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot. "We moeten leren communiceren met introverte nerds die alles weten van AI maar niets van toerisme en leisure.” Buitenweg ziet toerisme als een traditionele sector die moeite heeft met veranderingen. "Jullie moeten je bazen overtuigen van het nut van AI, want AI-technologieën hebben de potentie de gastbeleving en operationele efficiency ingrijpend te verbeteren”, hield hij de aanwezige studenten voor.

Ken de juiste terminologie

Volgens Buijtenweg heeft AI dezelfde impact als internet ons heeft gebracht. "Maar als je niet in de AI-industrie zit, sta je al op achterstand en ben je afhankelijk van anderen. Daarom is het belangrijk om de juiste terminologie te kennen zodat je op een goede manier met experts kunt communiceren.” Begrippen als AI en Machine Learning worden vaak door elkaar gebruikt maar zijn toch echt wat anders. 

AI is het overkoepelende concept en simuleert menselijke intelligentie in machines die zo geprogrammeerd zijn dat ze denken als mensen. AI-systemen kunnen taken uitvoeren zonder expliciete programmering. Machine Learning is onderdeel van AI dat computers in staat stelt om van ervaringen te leren. 

Met Machine Learning algoritmes kun je patronen en trends ontdekken in grote datasets zodat je inzichten verkrijgt en datagedreven beslissingen kunt nemen. "Maar let op dat je geen false positives krijgt en irrationele verbanden voor waarheid aanneemt.” 

Gevaren van AI zijn er volgens Buijtenweg volop: "Er is geen regulering en toezicht. En dus kan iedereen ermee doen wat ze willen.” Dat geeft tal van ethische risico’s. "Bovendien heb je voor AI enorm veel energie en processorcapaciteit nodig.”

Grote kansen voor leisure en toerisme

AI kan toerisme revolutionair veranderen door het sterk verbeteren van gepersonaliseerde aanbevelingen voor reizigers. Buijtenweg: "AI is zo goed in het herkennen van patronen dat een AI-model in staat is jouw toekomstige vrijetijdsbehoeften te voorzien. Ook als je dat zelf nog niet bewust bent. Zo krachtig is het.” Ook chatbots worden door AI heel snel beter. Voor de evenementenbranche ziet Buijtenweg kans voor datagedreven inzichten, voorspellende analyses en een efficiënter eventmanagement. In de leisuresector kunnen AI-gedreven chatbots en virtuele assistenten zorgen voor een verbeterde klantenservices en betrokkenheid van bezoekers. Risico is wel dat je persoonlijke gegevens ergens staan. En dat gaat veel verder dan mensen denken. Buijtenweg ziet voor AI in leisure en toerisme drie grote kansen:

1 Gepersonaliseerde aanbevelingen

AI-algoritmes kunnen voorkeuren en gedrag van gasten analyseren om gepersonaliseerd aanbevelingen te doen voor bestemmingen, accommodaties en activiteiten. De gastbeleving wordt hoger door deze op maat geleverde suggesties die overeenkomen met de interesses en wensen van de gasten.

2 Naadloos boekingsproces

AI-gedreven chatbots en virtuele assistenten kunnen klanten assisteren in het boekingsproces, vragen beantwoorden en 24 uur per dag real-time assistentie verlenen. Een dergelijk boekingsproces vermindert wachttijden en verbetert de overall klanttevredenheid.

3 Intelligente klantenservice

Een op AI gebaseerde klantenservice met chatbots en voice-assistenten kunnen reguliere vragen afhandelen en direct antwoord geven. De verbetert de responstijd, lost problemen sneller op en zorgt voor een 24/7 operationele klantenservice.

ArtificialIntelligence

Heel wat uitdagingen

De AI-revolutie kan toerisme en leisure een positieve impact geven maar de weg daarnaartoe gaat wel gepaard met heel wat uitdagingen.

Positieve impact van AI voor toerisme en leisure

  • Verbeterde ervaringen van klanten
  • Nieuwe banen
  • Verbeterde persoonlijke aanbevelingen voor reizigers
  • Een betere klantenservice
  • Efficiënt management van boekingen
  • Gestroomlijnde operatie en minder kosten

Uitdagingen bij de AI-implementatie

  • Gebrek aan data en de beschikbare data is vooral op de westerse wereld gebaseerd
  • AI is complex en duur vanwege extreme hardware-eisen
  • Privacy en dataveiligheidsissues
  • Verlies aan banen en verandering van werkzaamheden
  • Ethische vraagstukken rond beslissingen door AI genomen en een gebrek aan wet- en regelgeving.
  • Minder menselijke interactie

Wie niet investeert mist de AI-trein

Tot slot temperde Buijtenweg de innovatiekracht van AI: "Bedenk vooral dat AI geen innovatieve dingen kan bedenken. Dat zul jij moeten doen. AI zal soms door het leggen van patronen iets nieuws presenteren maar dat is meer geluk. Jullie zijn de contentcreators van de output. Jullie rol is heel belangrijk want je zult de output moeten controleren en modereren.” Een waarschuwing voor wie achterover gaat leunen had Buijtenweg ook: "Als je er niet in investeert mis je de trein.” De Breda University is niet van plan die trein te missen en gaat 800 medewerkers in AI trainen. Daarnaast gaan 60 studenten aan de slag met de vraag hoe AI nu wordt gebruikt in onze sector en waar kansen liggen.

Trefwoorden: technologie, ai, artificial intelligence, machine learning, innovatie, leisure, toerisme, dagrecreatie, reisbranche, verblijfsrecreatie

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
02/10/24
Rechter schorst besluit ACM tegen reisbedrijven
De voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam heeft de lasten onder dwangsom geschorst die de ACM heeft opgelegd aan drie reisaanbieders die tijdens het boekingsproces de prijzen veranderden. Ook mag de ACM de namen van de bedrijven niet publiceren. De ACM zal eerst moeten beslissen op de bezwaren van de pakketreisaanbieders tegen de opgelegde lasten onder dwangsom.
01/10/24
Exclusief voor leden
10.000 steunbetuigingen voor voordelig NL treinticket
Ruim 10.0000 mensen zetten al hun handtekening onder de actie Heel Holland Reist van Reizigersvereniging Rover. Met de actie zet Rover zich in voor een voordelig "klimaatticket” naar Duits voorbeeld.
30/09/24
Exclusief voor leden
Pleidooi stopzetten extra HSL-toeslagzuilen
Zet een streep door het plan om stations in Noord- en Oost-Nederland uit te rusten met HSL-toeslagzu...
30/09/24
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen weer in de plus
De vakantieboekingen lopen 4% voor op vorig jaar. Dat blijkt uit de ANVR-GFK-boekingsstatistiek tot en met augustus 2024. Reizigers boeken gemiddeld 75 dagen voor vertrek, dat is 5 dagen korter dan een jaar eerder.
27/09/24
Exclusief voor leden
Sterke zomer voor TUI
Reisbedrijf TUI heeft een prima zomer achter de rug. In vergelijking met de zomer van 2023 lagen de boekingen voor vakanties en vliegtickets 6% voor bij een 3% hogere gemiddelde prijs. In totaal heeft TUI 14,7 miljoen zomerboekingen verwerkt.
25/09/24
Samen op reis……
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, hebben wij veel leuke dingen gedaan, maar dit is wel heel bijzonder!
25/09/24
Een tafel voor niemand? Vier scenario's voor het arbeidsmarkttekort in toerisme en hospitality
Wat brengt de toekomst voor toerisme? Zijn dat robots in de keuken, virtuele avonturen of structurele personeelstekorten? Lector ‘Disruption, Innovation and New Phenomena’ Ian Yeoman bij NHL Stenden Hogeschool, schetste in zijn inauguratiespeech vier scenario's voor de sector.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.