Geplaatst op: 18-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

AI-tool laat internationaal de kracht van Nederland fietsland zien

AI-tool laat internationaal de kracht van Nederland fietsland zien
AI-tool aan het werk: Bishopsgate voor en na. Foto: NBTC.

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) heeft de Cycling Lifestyle AI-tool gelanceerd. Deze tool maakt het mogelijk iedere willekeurige straat ter wereld digitaal te transformeren in een fietsvriendelijke en groene omgeving.

Het is indirect de boodschap dat de fietsende natie Nederland toch een heel mooie destinatie is om te bezoeken. Maar hoe werkt die tool? Met behulp van kunstmatige intelligentie (AI), Google Streetview en de kennis van Nederlandse fietsexperts krijgen mensen wereldwijd de mogelijkheid om een tintje van het Nederlandse fietserslandschap toe te voegen aan hun eigen leefomgeving. De Cycling Lifestyle AI-tool maakt onderdeel uit van onze gelijknamige campagne om de duurzame positionering van Nederland als fietsland verder te verstevigen.

Een voorbeeld zie je op de foto’s, van Bishopsgate in Londen. © NBTC

 

Met gemiddeld 1,3 fietsen per inwoner en meer dan 37.000 km aan fietspaden is fietsen een onmisbaar onderdeel van de Nederlandse cultuur en identiteit. Nederland kan door zijn binding aan de tweewieler een voorbeeldrol spelen. Met de campagne Cycling Lifestyle, waar de AI-tool onderdeel van is, probeert NBTC Nederland als nummer 1 fietsland op de kaart te zetten.


Charel van Dam, Marketing Manager bij NBTC: "Een sterke internationale reputatie op het gebied van duurzame mobiliteit draagt op een positieve manier bij aan de bestemming Nederland en helpt bij het aantrekken van investeringen, talent, studenten en bezoekers. De ontwikkeling van de Cycling Lifestyle AI-tool en de gelijknamige campagne spelen hier een cruciale rol in, met als doel Nederland te positioneren als toonaangevend fietsland."


Xander Zuidgeest van IN10, ontwikkelaar van de AI-tool: "Onze Cycling Lifestyle AI-tool biedt een geheel nieuwe manier om real time te visualiseren. Door middel van kunstmatige intelligentie, Google Streetview en de kennis van Nederlandse fietsexperts, geeft het een doorkijkje hoe elke straat overal ter wereld eruit kan zien met meer fietspaden en natuur. Dit is nog niet eerder op deze schaal gedaan en heeft het potentieel om duurzame mobiliteit in stedelijke planning te versnellen."


In een tijd waarin klimaatverandering wereldwijd een belangrijk thema is, kan fietsen een grote rol spelen op het gebied van duurzame en gezonde mobiliteit. De tool is ontwikkeld om mensen te laten nadenken over de voordelen van een groenere en gezondere leefomgeving. Overschakelen van de auto naar de fiets vermindert de uitstoot van koolstofdioxide, wat klimaatverandering tegengaat, en verbetert de algehele luchtkwaliteit. Ook verhoogt regelmatig fietsen de levensverwachting met 3 tot 14 maanden en voorkomt het ernstige ziekten, zoals hart- en vaatziekten.


Chris Bruntlett, Marketing & Communication Manager van de Dutch Cycling Embassy: "Wij helpen steden over de hele wereld om veiliger, leefbaarder en inclusiever te worden. Het moeilijkste aan dit proces is mensen een abstracte toekomst te laten inbeelden die nog niet bestaat. In het bijzonder als zij het Nederlandse fietsparadijs niet zelf hebben kunnen ervaren. Met deze krachtige AI-tool kunnen we een goed alternatief bieden: een manier voor iedereen om zijn of haar eigen straat voor te kunnen stellen als een plek waar je wilt blijven in plaats van aan voorbij gaan.”


De Cycling Lifestyle AI-tool is ontwikkeld door IN10, Handpicked Lab, Studio TMO en Horizons. De tool zal onder de aandacht worden gebracht via een social media campagne en PR- en influencer activiteiten. Daarnaast is er een fysieke campagne met billboards in Düsseldorf, Brussel, Parijs en Londen, steden die zich bevinden in kernmarkten van de Nederlandse toeristische sector. Deze campagnes hebben als doel het verspreiden van de boodschap van duurzame mobiliteit en de Nederlandse fietscultuur op een inspirerende en toegankelijke manier.

De Cycling Lifestyle AI-tool is te vinden op www.dutchcyclinglifestyle.com.

Trefwoorden: campagne, Nederland, fietsen, AI, tool, marketing, dmo

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...