Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-10-2023
Publicatie: R&T 2023-4

Vakantiegangers gaven samen 96 miljard euro uit in Nederland

Vakantiegangers gaven samen 96 miljard euro uit in Nederland

In de ruim 40 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt van allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

Vandaag (30 augustus) lees ik een artikel in de krant dat de Nederlandse economie in 2022 flink geprofiteerd heeft van buitenlandse en Nederlandse vakantiegangers die samen 96 miljard euro uitgaven in ons land. Een duizelingwekkend bedrag, tenzij je dit bedrag in een context plaatst.

De toeristische uitgaven in Nederland stegen met maar liefst 60 procent in 2022 en zijn daarmee weer op het niveau van 2019, het laatste jaar vóór de coronacrisis. Sterker nog, de bestedingen zijn zelfs nog ietsje hoger. Dit komt vooral doordat Nederlanders nu meer geld uitgeven in eigen land dan vier jaar geleden. Het CBS meldt wel dat de cijfers niet gecorrigeerd zijn voor prijsveranderingen. Met andere woorden, de inflatie speelt waarschijnlijk een belangrijke rol bij de stijging. Dat is geen onbelangrijk gegeven want de bezetting is dan dus maar beperkt gestegen. Ander in het oog springend gegeven is het feit dat de Nederlandse economie in 2022 groeide met 4,5 procent, hetgeen groter is dan de gemiddelde groei in de EU.

Van de 96 miljard euro dragen buitenlandse toeristen een derde bij. En het toerisme vertegenwoordigt 3,7 procent van de Nederlandse economie. Ter vergelijking: in bijvoorbeeld Spanje is dat meer dan 10 procent.

De voorzichtige conclusie is dat in 2022 de bestedingen op een iets hoger niveau liggen dan 2019. Dat inflatie daar mede debet aan is geweest en dat het toerisme in Nederland in vergelijking tot Spanje maar een klein deel van de economie behelst, maar het groeide wel van 2,5 in 2021 naar 3,7 procent in 2022.

Al met al een positief beeld, zeker als je je realiseert dat zo’n 10 jaar geleden de uitgaven nog maar op circa 65 miljard euro lagen. De grote hamvraag is uiteraard hoe zich dit in 2023 heeft ontwikkeld. Uiteraard zijn daar nog geen onderzoeksresultaten over te vinden, maar op basis van de gesprekken die ik heb gehad met diverse recreatie- en watersport ondernemers zijn mijn verwachtingen hoog gespannen. Althans die verwachtingen heb ik wel wat bijgesteld naar aanleiding van het weer deze zomer, of beter gezegd het oer-Hollandse weer.

Ook eens praten over de markt?
Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp 06-53424147
Maas recreatie bedrijfsmakelaardij www.maasrbm.nl

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, bestedingen

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...