Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-10-2023
Publicatie: R&T 2023-4

Vakantiegangers gaven samen 96 miljard euro uit in Nederland

Vakantiegangers gaven samen 96 miljard euro uit in Nederland

In de ruim 40 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt van allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

Vandaag (30 augustus) lees ik een artikel in de krant dat de Nederlandse economie in 2022 flink geprofiteerd heeft van buitenlandse en Nederlandse vakantiegangers die samen 96 miljard euro uitgaven in ons land. Een duizelingwekkend bedrag, tenzij je dit bedrag in een context plaatst.

De toeristische uitgaven in Nederland stegen met maar liefst 60 procent in 2022 en zijn daarmee weer op het niveau van 2019, het laatste jaar vóór de coronacrisis. Sterker nog, de bestedingen zijn zelfs nog ietsje hoger. Dit komt vooral doordat Nederlanders nu meer geld uitgeven in eigen land dan vier jaar geleden. Het CBS meldt wel dat de cijfers niet gecorrigeerd zijn voor prijsveranderingen. Met andere woorden, de inflatie speelt waarschijnlijk een belangrijke rol bij de stijging. Dat is geen onbelangrijk gegeven want de bezetting is dan dus maar beperkt gestegen. Ander in het oog springend gegeven is het feit dat de Nederlandse economie in 2022 groeide met 4,5 procent, hetgeen groter is dan de gemiddelde groei in de EU.

Van de 96 miljard euro dragen buitenlandse toeristen een derde bij. En het toerisme vertegenwoordigt 3,7 procent van de Nederlandse economie. Ter vergelijking: in bijvoorbeeld Spanje is dat meer dan 10 procent.

De voorzichtige conclusie is dat in 2022 de bestedingen op een iets hoger niveau liggen dan 2019. Dat inflatie daar mede debet aan is geweest en dat het toerisme in Nederland in vergelijking tot Spanje maar een klein deel van de economie behelst, maar het groeide wel van 2,5 in 2021 naar 3,7 procent in 2022.

Al met al een positief beeld, zeker als je je realiseert dat zo’n 10 jaar geleden de uitgaven nog maar op circa 65 miljard euro lagen. De grote hamvraag is uiteraard hoe zich dit in 2023 heeft ontwikkeld. Uiteraard zijn daar nog geen onderzoeksresultaten over te vinden, maar op basis van de gesprekken die ik heb gehad met diverse recreatie- en watersport ondernemers zijn mijn verwachtingen hoog gespannen. Althans die verwachtingen heb ik wel wat bijgesteld naar aanleiding van het weer deze zomer, of beter gezegd het oer-Hollandse weer.

Ook eens praten over de markt?
Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp 06-53424147
Maas recreatie bedrijfsmakelaardij www.maasrbm.nl

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, bestedingen

CELTH




||| Nieuws |||

24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
30/06/25
Exclusief voor leden
ABN AMRO verstrekt €25 miljoen lening aan Tiqets
ABN AMRO heeft een lening van €25 miljoen toegekend aan Tiqets Holding BV, een toonaangevend digitaal platform voor culturele en toeristische ervaringen.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...