Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-10-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

UNWTO start campagne om reisgedrag te veranderen

UNWTO start campagne om reisgedrag te veranderen

UNWTO heeft een nieuw wereldwijd initiatief 'Tourism Opens Minds' gelanceerd om landen, leiders in de toeristische sector en consumenten aan te moedigen om meer open-minded te zijn bij het kiezen van een reisbestemming.

UNWTO benadrukt al enige tijd de krachtige rol die toerisme kan spelen in het overbruggen van culturen en het bevorderen van een meer verbonden en harmonieuze wereld. Het nieuwe initiatief 'Tourism Opens Minds' nodigt reizigers uit om hun horizon te verbreden en de onbekende uithoeken van onze wereld te verkennen. Het initiatief is er ook op gericht om overheidsfunctionarissen en toeristische bedrijven en organisaties te helpen om de gevolgen van overtoerisme te beperken, wederzijds begrip te bevorderen, het milieu te beschermen en een rechtvaardige groei van de sector te garanderen.

Toerisme herstelt snel

UNWTO ziet in haar data dat de sector zich herstelt van de gevolgen van de pandemie maar slechts een minderheid van de toeristen van plan is om nieuwe of andere bestemmingen op te zoeken als ze weer gaan reizen. Volgens de UNWTO World Tourism Barometer is het wereldwijde toerisme op weg naar een herstel van 80% en 95% van de internationale bezoekersaantallen tegen het einde van 2023.

Reizigers zoeken vertrouwde bestemmingen

Uit een recent onderzoek van YouGov bleek echter dat 66% van de toeristen het belangrijk vindt om naar een plaats te reizen die vertrouwdheid biedt. Iets minder dan de helft van de respondenten voelt zich ongemakkelijk bij het reizen naar plaatsen waar ze weinig over weten. Dit ondanks het feit dat 83% van degenen die wel naar nieuwe bestemmingen reizen, vinden dat ze terugkomen met een veranderd of verbreed perspectief.

Een verenigende kracht voor het goede

UNWTO secretaris-generaal Zurab Pololikashvili: "Om echte wereldwijde welvaart te garanderen, moeten we samenwerken om ervoor te zorgen dat elk land het potentieel van een bloeiende toeristische sector kan benutten. Het initiatief 'Tourism Opens Minds' nodigt reizigers uit om hun horizon te verbreden en de onbekende uithoeken van onze wereld te verkennen. Door dit te doen, onthult het niet alleen de schoonheid van diverse bestemmingen, maar voedt het ook de waardering voor de culturen en mensen die deze plaatsen hun thuis noemen."

Het initiatief heeft ook een eigen symbool. Geïnspireerd door de kleuren van de vlaggen van alle landen ter wereld, is het symbool een visuele weergave van samenwerken om de kracht van toerisme te erkennen in het bevorderen van culturele banden en duurzame groei voor iedereen.

Campagnebeeld

Link: https://youtube.com/shorts/QWEsb2ASPWs?si=Nenmg0CktyuLLKyV
Trefwoorden: beleid, toerisme, overtoerisme, ondertoerisme

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Oeds Bijlsma wordt interim directeur-bestuurder Fries Museum en Princessehof
De Raad van Toezicht van het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof heeft Oeds Bijlsma benoemd tot interim directeur-bestuurder van de beide musea. Met ingang van 5 augustus 2025 zal hij voor een periode van zes maanden leiding geven aan de organisatie, totdat een definitieve directeur-bestuurder is aangetrokken.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
26/05/25
Exclusief voor leden
Moons wordt voorzitter Van Gogh Nationaal Park
Met ingang van 1 juni 2025 start Annemarie Moons als voorzitter van Van Gogh Nationaal Park.
26/05/25
Wereldpremière tentoonstelling Bricks of Wonder opent met een feest der herkenning voor jong en oud
Op 22 mei vond de feestelijke wereldpremière van Bricks of Wonder plaats, een spectaculaire LEGO® tentoonstelling in Westfield Mall of The Netherlands.