Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-10-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

UNWTO start campagne om reisgedrag te veranderen

UNWTO start campagne om reisgedrag te veranderen

UNWTO heeft een nieuw wereldwijd initiatief 'Tourism Opens Minds' gelanceerd om landen, leiders in de toeristische sector en consumenten aan te moedigen om meer open-minded te zijn bij het kiezen van een reisbestemming.

UNWTO benadrukt al enige tijd de krachtige rol die toerisme kan spelen in het overbruggen van culturen en het bevorderen van een meer verbonden en harmonieuze wereld. Het nieuwe initiatief 'Tourism Opens Minds' nodigt reizigers uit om hun horizon te verbreden en de onbekende uithoeken van onze wereld te verkennen. Het initiatief is er ook op gericht om overheidsfunctionarissen en toeristische bedrijven en organisaties te helpen om de gevolgen van overtoerisme te beperken, wederzijds begrip te bevorderen, het milieu te beschermen en een rechtvaardige groei van de sector te garanderen.

Toerisme herstelt snel

UNWTO ziet in haar data dat de sector zich herstelt van de gevolgen van de pandemie maar slechts een minderheid van de toeristen van plan is om nieuwe of andere bestemmingen op te zoeken als ze weer gaan reizen. Volgens de UNWTO World Tourism Barometer is het wereldwijde toerisme op weg naar een herstel van 80% en 95% van de internationale bezoekersaantallen tegen het einde van 2023.

Reizigers zoeken vertrouwde bestemmingen

Uit een recent onderzoek van YouGov bleek echter dat 66% van de toeristen het belangrijk vindt om naar een plaats te reizen die vertrouwdheid biedt. Iets minder dan de helft van de respondenten voelt zich ongemakkelijk bij het reizen naar plaatsen waar ze weinig over weten. Dit ondanks het feit dat 83% van degenen die wel naar nieuwe bestemmingen reizen, vinden dat ze terugkomen met een veranderd of verbreed perspectief.

Een verenigende kracht voor het goede

UNWTO secretaris-generaal Zurab Pololikashvili: "Om echte wereldwijde welvaart te garanderen, moeten we samenwerken om ervoor te zorgen dat elk land het potentieel van een bloeiende toeristische sector kan benutten. Het initiatief 'Tourism Opens Minds' nodigt reizigers uit om hun horizon te verbreden en de onbekende uithoeken van onze wereld te verkennen. Door dit te doen, onthult het niet alleen de schoonheid van diverse bestemmingen, maar voedt het ook de waardering voor de culturen en mensen die deze plaatsen hun thuis noemen."

Het initiatief heeft ook een eigen symbool. Geïnspireerd door de kleuren van de vlaggen van alle landen ter wereld, is het symbool een visuele weergave van samenwerken om de kracht van toerisme te erkennen in het bevorderen van culturele banden en duurzame groei voor iedereen.

Campagnebeeld

Link: https://youtube.com/shorts/QWEsb2ASPWs?si=Nenmg0CktyuLLKyV
Trefwoorden: beleid, toerisme, overtoerisme, ondertoerisme

CELTH



||| Nieuws |||

13/05/25
Keukenhof kijkt terug op een stralend seizoen
Ruim 1,4 miljoen bezoekers vanuit de hele wereld brachten een bezoek aan de keukenhof en beoordeelden het bezoek met een 8,7.
08/05/25
Elektrische Efteling-stoomtrein rijdt eerste rondje
Na een jaar in Engeland te zijn geweest voor een onzichtbare metamorfose reed Aagje haar eerste rondje met een elektrische aandrijving.
02/05/25
ZooParc Overloon zet 25-jarig jubileum in het teken van natuurbescherming
Tijdens jubileumjaar maakt het park het Projet van het Jaar bekend en in de zomer vindt de opening van het themagebied Ngyuwe plaats.
02/05/25
Burgers’ Zoo verbetert klanttevredenheid met AI-agent
In samenwerking met Watermelon heeft het dierenpark door de inzet van de AI-agent de digitale klantenservice grotendeels geautomatiseerd.
02/05/25
Vanaf 14 mei slaapt De Prinses op de Erwt in het Sprookjesbos
Vanaf woensdag 14 april is het Sprookjesbos van de Efteling een nieuw sprookje rijker. Dit keer is het een gezongen vertelling.
29/04/25
Exclusief voor leden
Werelderfgoedcentrum Waddenzee WEC geopend
In Lauwersoog is het Werelderfgoedcentrum Waddenzee WEC geopend. Het WEC is ontstaan uit de wens om het Zeehondencentrum Pieterburen een toekomstbestendige basis te geven.
29/04/25
Europa-Park: Economische krachtpatser voor de regio
Een recente studie van de Universiteit van St. Gallen toont aan dat het Europa-Park Resort een krachtige motor is voor de regionale economie. Jaarlijks genereert de aanwezigheid van het park honderden miljoenen euro's aan omzet in Baden-Württemberg en zelfs in de Franse Elzas en flink wat werkgelegenheid.
25/04/25
Provincie Groningen investeert in vrijetijdsaanbod Ommeland
Groningen wil deze zomer bruisen en de provincie trekt de portemonnee. Met een nieuwe subsidieregeling wil de provincie ondernemers en organisaties stimuleren om het vrijetijdsaanbod in het Ommeland te versterken en onder de aandacht te brengen.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...