Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

40% minder ruimte voor prive jets op Schiphol

Totaal 460.000 vluchten per jaar

40% minder ruimte voor prive jets op Schiphol
2024: capaciteit 460.000 vluchten. Foto: Amsterdam Airport Schiphol.

Er is minder ruimte voor privévliegtuigen op Schiphol vanaf 31 maart 2024. Dat staat in Schiphols capaciteitsdeclaratie, het officiële document met daarin de beschikbare capaciteit voor het zomerseizoen 2024.

Daarin staat ook dat het totale aantal toegestane vluchten daalt, omdat per 31 maart 2024 de experimenteerregeling van de overheid in werking treedt. Deze regeling gaat uit van maximaal 460.000 vluchten per jaar.


In de capaciteitsdeclaratie die Schiphol heeft vastgesteld, staat dat er in het zomerseizoen 2024 (31 maart t/m 26 oktober 2024) ruimte is voor maximaal 280.645 vluchten. Dat zijn er ongeveer 12.400 minder dan in de zomer van 2023. Dat komt omdat Schiphol rekening houdt met de maximaal 460.000 vluchten voor een totaal gebruiksjaar (zomer en winter). Dit is opgenomen in de experimenteerregeling van de overheid. Met deze regeling komt een einde aan het anticiperend handhaven.


Minder privévluchten

Als gevolg van de experimenteerregeling daalt ook het aandeel ‘kleinzakelijk verkeer’, waaronder het aantal toegestane privévluchten met circa 40%. Het nieuwe maximum aantal voor het gehele gebruiksjaar is 12.000 waarvan ruim 7.200 in het zomerseizoen. In het vorige gebruiksjaar is dat nog 17.000.


Weren lawaaiige vliegtuigen

In het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen trekt Schiphol haar ingezette beleid door. De luchthaven heeft nu ook in de capaciteitsdeclaratie voor het zomerseizoen 87 vliegtuigtypen opgenomen die niet langer welkom zijn op de luchthaven. Deze vliegtuigtypen vlogen al niet meer van en naar Schiphol en door het verbod in de capaciteitsdeclaratie is er nu de garantie dat ze ook niet meer terug komen.


Naast dit verbod had Schiphol ook al een stimulans in de havengelden om de meest stille vliegtuigen te gebruiken. Voor het gebruik van de meest lawaaiige en vervuilende toestellen betalen luchtvaartmaatschappijen vijf keer meer dan wanneer zij het meest stille en schone toestel gebruiken.

Trefwoorden: Schiphol, vluchten, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

19/05/25
Exclusief voor leden
Flexibel arbeidscontract moet meer zekerheid bieden
Werknemers met een flexibel arbeidscontract krijgen meer zekerheid over hun inkomen en hun werktijd. Zo krijgen uitzendkrachten recht op ten minste gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden als reguliere werknemers. Dat staat onder meer in een wetsvoorstel van ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.
13/05/25
Regionale toerismedata nog niet betrouwbaar genoeg voor lokaal beleid
Betrouwbare data op regionaal en lokaal niveau over het aantal gasten en overnachtingen is essentieel voor effectieve beleidsvorming in de toeristische en recreatieve sector. Uit een verkenning blijkt dat het lastiger is dan verwacht om op gemeentelijk niveau betrouwbare cijfers te genereren met de huidige methode.
07/05/25
Kabinet kondigt forse bezuinigingen aan voor Nationale Parken
In de voorjaarsnota heeft het kabinet aangekondigd dat de Nationale Parken de komende jaren bijna 24 miljoen euro minder zullen ontvangen. Dit besluit komt ondanks jaren van voorbereiding op nieuw beleid voor de periode 2024-2030 en een recent manifest waarin de parken samen met het ministerie van LVVN en 15 partners hun samenwerking bevestigden.
29/04/25
Reisbranche verliest kort geding om verbod op fossiele reclame
De reisbranche heeft het kort geding tegen de gemeente Den Haag verloren. ANVR en reisorganisaties TUI, D-Reizen en Prijsvrij.nl wilden hiermee het verbod op fossiele reclame in de openbare ruimte in Den Haag van tafel krijgen.
25/04/25
Vanaf 2027 minimumjeugdloon omhoog
Minister Van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) verhoogt per 1 januari 2027 het minimumjeugdloon. Dat is door het kabinet afgesproken in de Voorjaarsnota.
22/04/25
Twee Utrechtse informatiepunten open Hollandse Waterlinies en Neder-Germaanse Limes
In de provincie Utrecht zijn twee nieuwe informatiepunten geopend over het UNESCO Werelderfgoed: de Hollandse Waterlinies en de Neder-Germaanse Limes.
18/04/25
Recreatiebranche loopt voorop in uitwerking Stagepact
Overheid, onderwijs en bedrijfsleven hebben op hoofdlijnen afspraken gemaakt over het verbeteren van stages.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...