Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-09-2023
Auteur: Marc Gerlings

Schiphol krijgt toch natuurvergunning ondanks kritiek op stikstofpositie

Schiphol krijgt toch natuurvergunning ondanks kritiek op stikstofpositie
Groeicijfers toerisme kunnen beleid voor krimp in de weg zitten.

Voor luchthaven Schiphol is het belangrijk dat het de natuurvergunning krijgt. Daarmee kan de luchthaven gewoon doorgaan maar het is een gevoelig punt.

De minister voor Natuur en Stikstof heeft Luchthaven Schiphol vandaag een natuurvergunning verleend. Schiphol krijgt een vergunning voor 440.000 vluchten tot maximaal 500.000 vluchten. Schiphol vroeg de vergunning aan op 1 oktober 2020 en de aanvraag is sindsdien enkele malen aangevuld. Dat is op zichzelf al opmerkelijk want eerder werd overeengekomen dat Schiphol moest krimpen. Die krimp is versoepeld van de eerste norm van 440.000 vluchten naar 452.500 vluchten. Nu lijkt er nog wat meer ruimte te zijn voor de luchthaven.

Eerder kocht luchthaven Schiphol boeren in de omgeving uit en nam van deze bedrijven de stikstofrechten over. Die deals liggen gevoelig in politiek Den Haag. Een natuurvergunning wordt doorgaans ook afgegeven als wordt aangetoond dat een bedrijf bijdraagt aan de natuur. De luchthaven reageert als volgt op het verkrijgen van de vergunning.

‘Dit is een belangrijk moment, omdat we met het verkrijgen van de vergunning weer voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Het laat ook zien dat Schiphol voldoet aan alle eisen die de wet natuurbescherming stelt. Dat geeft ons en onze omgeving zekerheid. De vergunning biedt bovendien de mogelijkheid voor de overheid om nieuw beleid voor Schiphol in te voeren. Bijvoorbeeld een luchthavenverkeersbesluit met daarin een nieuwe aanpak met daarin harde milieu- en geluidsgrenzen voor de luchtvaart.’

Daarbij wil Schiphol doorgaan op de ingeslagen weg van minder vliegen. Deze week werd duidelijk uit diverse groeicijfers in het toerisme dat de reiziger daar niet veel mee bezig is op individueel niveau. Schiphol heeft een visie op de inzet om minder te vliegen.


‘Zo’n nieuw stelstel willen we zo snel mogelijk, maar uiterlijk in 2025-2026. We roepen de overheid daarom op met een wettelijk verankerd systeem te komen waarin niet langer het middel (het aantal vliegbewegingen) maar juist het doel (structureel minder hinder en uitstoot, in lijn met het klimaatakkoord van Parijs) leidend is. Zo brengen we onze activiteiten beter in balans met de behoeftes van de omgeving en onze medewerkers en dragen we bij aan wereldwijde klimaatdoelen.’

Trefwoorden: Schiphol, vergunning, natuur, klimaat, vliegen, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
6 juni beperkt treinverkeer naar luchthaven Schiphol
Als gevolg van een staking in regio Midden-Nederland georganiseerd door vakbonden, rijden op vrijdag 6 juni in het gehele land geen NS-treinen. Treinverkeer naar luchthaven Schiphol gaat beperkt door.
05/06/25
Schiphol: Tarieven goedgekeurd, maar natuurvergunning vernietigd
Schiphol beleefde op 4 juni 2025 een dag vol tegenstrijdige ontwikkelingen. Terwijl de Autoriteit Consument & Markt (ACM) groen licht gaf voor de forse tariefverhogingen van de luchthaven, vernietigde de rechtbank Den Haag de natuurvergunning van Schiphol wegens gebrekkige onderbouwing.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.